וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: האחראי לסיכול פיגועים בדרום חוזר למתקפת הטרור

29.9.2011 / 10:23

הפיגוע בגבול המצרי גבה את חייהם של 8 אזרחים ולוחמים. מפקד היחידה ללוחמה בטרור של אילת מספר בראיון כיצד ירה לעברו הצלף ופספס ולאחר דקה ירה בלוחם הימ"מ פסקל אברהמי והרג אותו

יח"צ - חד פעמי

(קריינות: אביב אברמוביץ', צילום: שי מכלוף, גדעון צנטנר, רן שאולי, דובר צה"ל. עריכה: יאיר דניאל)

הצלף בצד המצרי של הגבול הסדיר את הנשימה והחל לסחוט את ההדק. הוא ירה שני כדורים לעברו של סא"ל במיל' תומר, מפקד היחידה ללוחמה בטרור של העיר אילת. הקליעים פגעו במרחק מטרים בודדים מתומר, שניצל בנס וביחד עם המאבטח שלו הגיב במכת אש לעבר הצד המצרי. הצלף זיהה אז את לוחם הימ"מ פסקל אברהמי נע דרומה ברגל, הוא כיוון היטב, ירה קליע אחד ופגע בצווארו. אברהמי התמוטט ומת. כוחות צה"ל השיבו אש והרגו את הצלף.

סא"ל תומר משרת בלוט"ר אילת במשך 16 שנים, מתוכן הוא מפקד על היחידה כשבע שנים. מטרת היחידה היא להגן על העיר האילת ומרחב עוצבת אדום מפני פיגוע מיקוח במהלכו ייחטפו אזרחים על ידי מחבלים. איכות לוחמי היחידה, חיילי מילואים כולם, וניסיונם הרב הביאו לכך שהם לוקחים חלק משמעותי במשימות המסווגות הרבות שבמרחב הגבול.

במשך שבועות שכבו הלוחמים של תומר על הגבול בציפייה לחוליות הטרור שביצעו את הפיגוע המשולב במהלכו נהרגו שמונה אזרחים ולוחמים. ביום הפיגוע, עם אור ראשון, הוחלט לפזר את הכוחות אל היחידות מאחר וההערכה הייתה שהמחבלים יפעלו בלילה. משהו דגדג לתומר והוא החליט על דעת עצמו להשאיר צוות התערבות בכוננות בראשו יעמוד מפל"ג הלוחמים סרן במיל' פיני. הערכתו התגלתה כנכונה. קצין המבצעים של הלוט"ר דיווח על פיגוע רב נפגעים. צוות ההתערבות יצא במהירות לנקודת הגבול ותומר הורה להקפיץ את כל היחידה.

"באותו רגע אני אומר לעצמי - שאפו למחבל על רמת הדיוק"

"אני פוגש במחסום נטפים את מפקד האוגדה תא"ל תמיר ידעי ואני נוסע אחריו צפונה. אנחנו מזהים ארובת עשן שחורה, סמיכה, בדיעבד מתברר שזה האוטובוס בו התפוצץ המחבל המתאבד". סרן במיל' פיני החל לבצע סריקות בשטח לאיתור המחבלים. סגן מפקד חטיבת שגיא, סא"ל לירן חג'בי, העריך באותו זמן כי הזירה רוויה במטעני חבלה ולא ברור מה שלום החיילים או האזרחים שהיו על האוטובוס השרוף. תומר לא מאבד זמן - הוא מבקש רכב מהיר ודוהר צפונה עם צוות לוחמי לוט"ר ולוחמי ימ"מ.

"עברנו את העיקול. אני שומע שפיני נתקל עם מחבל ואני דואג. סומך עליו. פתאום אני מזהה מחבל בזווית העין. עוצר וחוטף שני קליעים בחלון הקדמי ושני קליעים בחלון הדלת. באותו רגע אני אומר לעצמי - שאפו למחבל על רמת הדיוק". תומר והלוחמים פותחים באש והורגים את המחבל. תוך זמן קצר הוא מקבל דיווח שפיני והלוחמים שלו הרגו מחבל נוסף.

"כעבור 200 מטרים של סריקות הכוח חוטף אש ממערב מהצד המצרי", סיפר סרן פיני, "הכוח משיב באש ומזהה פגיעה. במהלך הסריקות זיהינו רימונים שהושלכו לעבר הכוח ומטענים". זמן קצר לאחר מכן מזהה תומר שני מחבלים שפותחים לעברם באש אך הוא הורה לחדול אש מחשש שמדובר בשוטרים מצרים. "כשאחת הדמויות ירתה לעברנו שוב הבנו שמדובר באירוע מורכב וזהו מחבל". כוח הלוט"ר וכוח ימ"מ ירו על שני המחבלים משני כיוונים וחיסלו אותם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הייתה כבר אווירה של סיום אירוע - ואז התחיל השלב השני של המתקפה

הזמן חולף והתמונה מתבהרת: אחרי בדיקה מורכבת מתברר כי אחד המחבלים עלה על האוטובוס כשהוא חמוש בקלאצ'ניקוב, עבר למושב האחורי והתפוצץ. המצרים מפנים גופות ובשטח התארגנו כוחות ימ"מ, לוט"ר וגולני. מפקד פקוד דרום, האלוף טל רוסו, הגיע אל הגבעה הסמוכה למקום ההיתקלות, אחריו מגיע הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, שר הביטחון, אהוד ברק, ועמו העיתונאים. האווירה הייתה אווירה של סיום אירוע. תומר קובע עם מפל"ג הימ"מ לשתות כוס בירה באילת ולדבר על הפיגוע ונפרד ממנו בלחיצת יד.

כלי הרכב של הימ"מ מגיעים לשטח אבל אין מקום לכל הלוחמים. פסקל אברהמי מציע כי מאחר ויש לו ציוד רב הוא יצעד דרומה עד לרכב אזרחי של אחד מאנשי היחידה. בשלב זה מתחיל השלב השני של הפיגוע: צלף של הלוט"ר מזהה שוטרים מצרים מאיימים באקדח על שניים אחרים ואוזקים אחד מהם. לפתע נפתחת אש מדויקת על תומר ולוחמי הימ"מ. הצלף בצד המצרי, מסיט את הקנה לעברו של פסקל, יורה קליע אחד פוגע בו והוא מתמוטט. הכוחות משיבים באש למקום משוער ונסוגים לאחור. "הדהים התכנון של המחבלים. הם חיכו שעות שתשקע השמש שתסנוור אותנו ולא נראה כלום ואז לירות בצליפה ממרחק משמעותי".

השקט באוזנייה של תומר מוחלף בדיווחים רצופים, באחד מהם הוא שומע כי מקפיצים מסוק חילוץ. "פתאום אני רואה את לוחמי הימ"מ רצים. רק אז אני מבין שיש הרוג - פסקל נהרג שעתיים אחרי השלב הראשון של הפיגוע. הלוט"ר מכירה מצוין את יחידת הימ"מ, מבצעת איתם המון תרגילים ומכאן ההכרות האישית שלי איתו. פסקל הוא אחד הצלפים הטובים ביותר שהכרתי. אני לא מכיר יותר טובים ממנו. הניסיון והמקצועיות מדברים בעד עצמם".

חיילים סורקים את השטח בו התרחש פיגוע הירי, אוגוסט 2011. AP
המצרים מפנים גופות ובשטח התארגנו כוחות ימ"מ, לוט"ר וגולני, האווירה הייתה אווירה של סיום אירוע. חיילים סורקים את השטח בו התרחש פיגוע הירי/AP

הקרב בשטח הסתיים ונכתב תחקיר שהוצג לאלוף פיקוד דרום. בזמן שנערך ראיון זה לוחמי הלוט"ר נערכו לתרגיל רחב היקף באחד היישובים בערבה בו מתבצרים כביכול מחבלים עם אזרחים חטופים. תרחיש זה מוגדר כעת כייעודה המרכזי של היחידה.

סא"ל תומר מתעקש להסביר על היחידה שחיה בצל יחידות העלית האחרות במערכת הביטחון: "חשוב לי להדגיש שהייעוד המרכזי של היחידה היא להתמודד עם פיגוע מיקוח וטרור בתוך היישובים והעיר אילת. הלוחמים כולם מילואימניקים שנדרשים לרמת כשירות גבוהה מאוד. תוך זמן קצר הם הופכים מאזרחים ללוחמים מכף רגל ועד ראש. משולש הגבולות בה נמצאת העיר אילת והמרחק ממרכז הארץ הופכת את התרומה המבצעית של לוחמי היחידה לקריטית בזמן אמת. אנחנו דרוכים לכל משימה, בכל שעה, הפיגוע בגבול המצרי היה עוד הוכחה לכך".

עוד באותו נושא
הועלתה הכוננות ליד אילת בשל "התרעה מיידית"
מתח בדרום חודש אחרי הפיגוע: "יותר לחוץ כאן מאשר בגבול הלבנוני"
מתקפת הטרור בדרום: כך זה קרה - שלב אחר שלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully