וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: טרכטנברג לא יעזור למעמד הביניים

15.9.2011 / 10:40

ועדת טרכטנברג תמליץ כנראה על שינוי בשיטת המיסוי, הגדלת הנטל על העשירים ושינויים בחינוך. יהודה גולן מסביר שהעשירים יתחמקו באמצעות פתרונות מס, ושהנטו למעמד הביניים לא יגדל

אז מה עשינו? הקמנו עיר אוהלים, הוצאנו 300 אלף בני אדם לרחובות, הפגנו, צעקנו ובמשך חודשיים הארץ געשה. ומה בסוף? קיבלנו את ועדת טרכטנברג שמגישה המלצות שמעמד הביניים צריך לפענח סעיף סעיף ולגלות מה ייצא לו מזה.

הרצאה של יובל שטייניץ ומנואל טרכטנברג, אוניברסיטת תל אביב, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
"תפקידו של שר האוצר הוא להנמיך ציפיות ולמנוע אשליות לגבי ועדת טרכטנברג". מנואל טרכטנברג ושר האוצר יובל שטייניץ/נמרוד סונדרס

מדובר בנתונים שמגיעים מהדלפות ודיווחים בלתי רשמיים, אבל אם הדברים מבוססים ולו בחלקם, אזי ההר הוליד עכבר. ומדוע? כי היציאה למחאה החברתית הייתה בגלל יוקר המחיה בישראל, בגלל שמעמד הביניים עובד אבל לא מצליח לגמור את החודש. שטייניץ מתגאה כל הזמן שהאבטלה בישראל היא הנמוכה ביותר במערב. יופי אז מה? החוכמה לא רק שכולם יעבדו אלא שיגמרו את החודש. ומה עושה טרכטנברג? ממליץ לבטל את הרפורמה במס שהייתה אמורה להוריד את המס השולי מ- 45% כיום, לפחות מ-40% בתוך חמש שנים ולהגדיל את הנטו של מעמד הביניים העובד והיצרני, זה שעובד ממש, ולא בהולדת עשרה ילדים.

עוד על מחאת האוהלים וועדת טרכטנברג:
פעילים התיישבו בבניין ברוטשילד: "בית העם החדש"
המומחים בדו"ח ביניים: "עוד 20 מיליארד לתקציב 2012"
מסתמן: טרכטנברג ידרוש מס לבכירים ולרווחי ההון

נכון שוועדת טרכטנברג ממליצה גם שחוק חינוך חינם יחול מגיל שלוש, נכון שהיא ממליצה על הנהגת יום לימודים ארוך במימון המדינה, על פיקוח על מעונות היום, על תוספת נקודת זיכוי לאבות לילדים קטנים ואפילו על מס מוגדל על רווחי הון בבורסה והקפאת הקטנת מס החברות שהייתה אמורה לצאת לדרך בקרוב. אבל ברור שאת מימון כל ההטבות הללו האוצר ייקח מהתקציב שיתפנה עקב ביטול הרפורמה במס, כלומר, מעמד הביניים יממן לעצמו את ההטבות וההנחות.

"אל תבנו על קיצוץ בביטחון"

מי שקורא בין השורות ואפילו מקשיב בכובד ראש לדברי שטייניץ וטרכטנברג יודע כבר שאין כאן חידוש גדול. שטייניץ עצמו רמז על כך שלשום כשאמר: "תפקידו של שר האוצר הוא להנמיך ציפיות ולמנוע אשליות לגבי ועדת טרכטנברג". במילים אחרות, שטייניץ אומר: "חבר'ה, לנו אין כסף ואל תבנו על קיצוץ גדול בביטחון". גם פרופ' מנואל טרכטנברג עצמו הודיע מזמן שאין בכוונתו להמליץ על סעיפים שיביאו לפריצת מסגרת התקציב, והוא למעשה מצטרף לקולות המגיעים ממשרד האוצר בירושלים.

אפילו הסעיף של העלאת מס ההכנסה לבעלי משכורות גבוהות של מעל 80 אלף שקלים בחודש לא יצליח לצמצם את תחושת התסכול, מכיוון שלאנשים שישלמו את המס ישנן דרכי מילוט, אם באמצעות חברות שבבעלותם או סתם תכנוני מס מורכבים שמאפשרים להם לא לשלם את המס הגבוה, והכל בדרכים חוקיות כמובן.

באשר למסקנות הביניים שפרסם הצוות האלטרנטיבי בראשות פרופ' אביה ספיבק, כאן הדגש הוא על טיפול בתחום העבודה, החינוך והבריאות והוא כולל המלצות לביטול חברות הקבלן, להגדלת הפיקוח והאכיפה על חוקי העבודה, לצד הנהגת חינוך חינם מגיל חצי שנה וביטול תשלומי ההורים בחינוך הציבורי והלאמת שירותי בריאות הנפש ובריאות השן. המלצה חשובה היא להגדיל את תקציב החינוך ב-30% לצד ביטול השתתפות הממשלה בחינוך הפרטי, שמשמעותו הפסקת הזרמות כספים לחינוך החרדי, מבלי שתלמידיו יילמדו את לימודי הליבה.

המלצות הביניים של ועדת ספיבק מעניינות, אבל כרגע הן נוגעות לסעיפים הפחות "כבדים". בשבוע הבא יפורסמו ההמלצות לגבי מיסוי ודיור, אז באמת נוכל להשוות בין שתי הוועדות ולראות אם ועדת ספיבק חותרת ללב העניין - כלומר לכיצד להגדיל את הנטו למעמד הביניים כדי שיגמור את החודש.

אמנם ברור שחשיבות ההמלצות של ועדת ספיבק הן בעיקר במישור ההצהרתי ואינן מעוגנות ביסוד ביצועי מחייב, אבל יש להן ערך ציבורי רב בדעת הקהל, שיהווה לחץ לא קטן על הממשלה - והרי אנחנו יודעים מי לחיץ כאן. אך לא צריך להיתפס לאופוריה, ולו רק מכיוון שמי שמאמין שיהיה קיצוץ של שלושה מיליארד שקלים בתקציב הביטחון משלה את עצמו, נוכח פינוי שתי השגרירויות שלנו בקהיר ובעמאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully