וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי המחאה: "לא מפרקים אוהלים, זאת רק ההתחלה"

במסיבת עיתונאים של נציגי המחאה והמומחים, ראשי הפעילים הסבירו כי אין בכוונתם לחדול. "אנו נמצאים במאבק קיומי, ולא ננטוש אותו". בנוסף אמרו: "כל פתרון חייב להתבסס על תקציב חדש"

מנהיגי המחאה החברתית ונציגי ועדת המומחים ערכו היום (שלישי) מסיבת עיתונאים, שנערכה בגן הוורדים מול משכן הכנסת בירושלים. במסיבת העיתונאים השתתפו יוזמי המחאה, דפני ליף, יונתן לוי וסתיו שפיר, וכן פרופ' אביה ספיבק, פרופ' יוסי זעירא ופרופ' לאה אחדות, מהצוות המקצועי שהוקם כצוות אלטרנטיבי לוועדת טרכטנברג.

הנציגים הדגישו כי על אף השמועות על דעיכת המחאה, הם אינם מתכוונים להוריד הילוך, ומתכננים עוד "שלל פעילויות יצירתיות". נציגי המחאה הציבו דרישה חד משמעית לבניית תקציב חברתי חדש, וצוות המומחים גיבה את הדרישה בנתונים והצעות, לפיהם ניתן להרחיב את התקציב מבלי להגדיל את הגירעון.

המחאה החברתית - כותרות אחרונות:
ראש הממשלה אחרי ההפגנה: "נתקן העיוותים החברתיים"
דפני ליף: "קיץ 2011 - קיץ של תקווה ישראלית"
הפגנת הענק במוצ"ש: 405 אלף איש קראו לצדק חברתי

מסיבת עיתונאים של מארגני מחאת האוהלים בגן הורדים בירושלים, ספטמבר 2011. עומר מירון
"ראש הממשלה, לאן נעלמת"? נציגי המחאה והמומחים/עומר מירון

"צאו מרוטשילד ותראו את האוהלים בכל הארץ"

"למיטב הבנתנו, התאחדות הסטודנטים החליטה שהיא מקפלת את האוהלים שלה. זה לא גורף, האוהלים עדיין כאן", הסבירה ליף כנשאלה על פירוק מאהלי המחאה. "יש אוהלים שעוברים אבולוציה והופכים למרכזים קהילתיים, אבל אנחנו עוד כאן".

סתיו שפיר פנתה לכלי התקשורת ואמרה "אנחנו מבקשים ומפצירים, צאו מרוטשילד ותראו את האוהלים בכל הארץ. בזמן שאנחנו יושבים פה ליד משכן הכנסת הנטוש, אנשי המאהלים בבת ים, בחולון, בקריית גת, בבאר שבע ובמקומות נוספים עומדים במאהליהם וממתינים ימים כלילות לכוחות המשטרה שהתריעו על פינוי. הזעקה שלנו היא גם זעקת האנשים שאין להם בית. עבור משפחות שלמות היום, האוהל הוא ביתם היחידי". שפיר הוסיפה כי ישנן מצוקות שניתנות לטיפול מיידי ולהם "כתובת ואחריות אחת". "איפה אתה ראש הממשלה? לאן נעלמת? אנחנו נמצאים במאבקים קיומיים, ולא נעזוב ולא ננטוש אותם", הוסיפה.

פירוק מאהל מחאת האוהלים בירושלים, אוגוסט 2011. עומר מירון
"יש אוהלים שעוברים אבולוציה והופכים למרכזים קהילתיים, אבל אנחנו עוד כאן". פירוק אוהלים בירושלים/עומר מירון

"אזרחי ישראל נבראו מחדש"

"אזרחי ישראל נבראים מחדש כאנשים מעורבים וערכיים", הוסיף רגב קונטס, וציין עוד כי ילדי ישראל למדו בחופש הגדול "את השיעור החשוב בחייהם". "הם נוכחו לדעת את העוצמה הטמונה בחברה, ובמחאה נחושה ולא אלימה. ראש הממשלה, כנסת נכבדה – המחאה הזאת רק מתחילה".

צוות המומחים ונציגי המחאה חזרו על דרישתם לפתיחת התקציב. דפני ליף הדגישה כי מנהיגי המחאה לא יתספקו בשום הצעה שמסתכמת "בהעברת כסף ציבורי מכיס אחד לכיס אחר". "כל פתרון למצוקות החברתיות של הציבור חייב להתבסס על תקציב חדש. תקציב חברתי הוא לא שאלה של יכולת, אלא של רצון".

פרופ' ספיבק הוסיף כי "הטענה המרכזית שהושמעה היא שאי אפשר לטפל בבעיות. אומרים לנו שאסור לפתוח את התקציב, שזה, 'או תותחים או חמאה' ושאם ננסה לעשות יות, נדרדר למצב של יוון. אנחנו אומרים כאן במלוא סמכותנו המקצועית - אנשי המחאה צודקים. אפשר וצריך לפתוח את התקציב, ולא לסכן כלום".

"כל ח"כ ושר יצטרך לתת דין וחשבון"

"עד היום נבחרי הציבור שמעו את הדרישות של העם ובחרו לשתוק", הוסיף יונתן לוי. "החל מהיום יצטרך כל חבר כנסת ושר יצטרך לתת דין וחשבון לציבור ולקחת אחריות. נעבור בין כל נבחרי הציבור ונדווא שייספקו תשובה ברורה, מי איתנו, מי תומך בתקציב חברתי לשנת 2012, ומי מתנגד".

פרופ' יוסי זעירא הציג את הצעות המומחים למציאת תקציבים למימון הנושאים החברתיים, ביניהן העלאת המסים הישירים על בעלי ההכנסות הגבוהות והעלאת מס החברות, וכן הציע השקעה כספית חד פעמית לצורך פתרון מצוקת הדיור. "אנחנו יכולים לגייס תוך שלוש שנים הגדלה של ההכנסות של המדינה בסדר גודל של 20 מיליארד שקלים - שזה שווה ערך ל2.5% תוצר. זה יתחיל את שיקום מדינת הרווחה בישראל". זעירא הדגיש כי זאת לא סוף הדרך, ובעזרת רפורומות נוספות לטווח ארוך אפשר יהיה להגיע לגיוס סכומים גדולים יותר בעתיד.

כשנשאלו על השמועות בנוגע לקרע בהנהגה על רקע פגישתו הצפויה של יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, עם ראש ועדת טרכטנברג, לה הם מתנגדים, ענו הפעילים כי "ישנו מקום למגוון של דעות". "אם מישהו חושב שהוועדה מסוגלת להביא לשינוי, מצוין שהוא הולך לבחון את זה", הסביר יונתן לוי. סתיו שפיר הסבירה כי בעיניהם ועדת טרכטנברג נועדה "למרוח את הזמן שלנו", מכיוון שלא ניתן לה מנדט ראוי.

בתוך כך, סמנכ"ל התפעול בעיריית תל אביב, רובי זלוף, התייחס היום לפינוי המאהלים בעיר. "העירייה תפעל יחד עם ראשי המאהלים במטרה להביא לפינוי מוסכם עד ערב ראש השנה. במידה ועד ערב ראש השנה הפינוי לא יתבצע מרצון, עיריית תל אביב תגיש צווי פינוי ליושבי האוהלים בעיר", אמר זלוף, "מטרת העירייה היא שכל השדרות יהיו ריקות מאוהלים עד ערב ראש השנה. אנחנו רוצים לעזור בתהליך פינוי האוהלים". במנשר שחילקה העירייה בשדרות בן גוריון ונורדאו הוזכר כי העירייה נערכת לניקוי השדרות במרחב הציבורי ושיקומן, במטרה לסיים את התהליך עד ערב ראש השנה וכי העירייה מציעה סיוע בהעברת ציוד וסיוע סוציאלי ורווחתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully