וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהכלא בארה"ב לישראל: כך יצא מאיר אברג'יל לחופשי

אמיר זוהר

25.8.2011 / 18:01

לעסקת הטיעון שהובילה לשחרורו של העבריין מאיר אברג'יל קדמו שידול עדים, מעצרים ודיונים סוערים בבית המשפט. אמיר זוהר מסביר מה הוביל לשחרור אחד מבכירי העבריינים בישראל

את 48 השעות האחרונות שלו בארצות הברית בילה מאיר אברג'יל בבית מלון צמוד לשדה התעופה הראשי של לוס אנג'לס, בפיקוחה של עורכת הדין טיפני פדר, בת ליורדים מישראל שליוותה את ההליך המשפטי של אברג'יל אותו ניהל עורך הדין היוקרתי, אנטוני ברוקלייר, מסנטה מוניקה, קליפורניה.

עוד על האחים אברג'יל
אחרי 3 שנים בכלא האמריקאי: מאיר אברג'יל בישראל
מאיר אברג'יל בארה"ב - המשפט בארץ יימשך בהיעדרו
צפו בהסגרת האחים אברג'יל, שלב אחר שלב

במסגרת עסקת הטיעון שנחתמה ב-19 לאוגוסט, בין הסניגורים לבין התובע הפדרלי בקליפורניה, מרק צ'יילדס, הודה אברג'יל בשני סעיפים: סחיטה וכוונה לפגוע באדם. התביעה הסכימה להסתפק בשלוש השנים שהוא כבר ישב במעצר ובקנס של 10,000 דולר, ואילו אברג'יל התחייב לפצות את הנפגעים מהעבירות האלה, האחים חי ואסי וקנין.

לפי כתב האישום המקורי, אברג'יל והעבריין הירושלמי, גבי בן הרוש, סחטו מהאחים וקנין 1.3 מיליון דולר, חלק מהכספים שנגנבו מהבנק למסחר ונמסרו להם על ידי בן הרוש לצורך הלבנה באמצעות השקעה באפיקים חוקיים, בבורסה ובעסקי נדל"ן. התביעה והסניגורים לא הגיעו לסיכום באשר לגובה הפיצוי, מה שהיה אמור לעכב את החתימה על עסקת הטיעון, ואת השחרור של אברג'יל. בסופו של דבר, הסיכום הזה התייתר מאחר ופרקליטם של האחים וקנין, עו"ד דיוויד קנר, הודיע בכתב לתובע כי "חי וקנין או אסף וקנין אינם מתכוונים לבקש פיצוי מכל סוג שהוא ממאיר אברג'יל או מיצחק אברג'יל".

בסעיף 11 לעסקת הטיעון מופיע פרט מעניין נוסף, שבו נקבע כי ההודאה של מאיר אברג'יל בסעיפים המיוחסים לו "מתייחסת אליו בלבד, ואינה קשורה לצדדים האחרים שמעורבים בפרשות אלה". משמע, ההודאה של מאיר אברג'יל אינה אמורה להפליל את אחיו יצחק, שאף הוא מואשם בסחיטה של האחים וקנין.

המפנה בבית המשפט

העסקה של מאיר אברג'יל התאפשרה לאחר שהאמריקאים נואשו מהאפשרות שהאחים וקנין יעידו נגד האחים אברג'יל, ומהאפשרות שגבי בן הרוש, עד המדינה נגד חי וקנין, יעיד גם נגד האחים אברג'יל.

ביטוי להלך הרוח הזה ניתן היה להבין מדיון שנערך ב-23 ביוני בבית המשפט הפדרלי שברחוב ספרינג, בדאון טאון של לוס אנג'לס. עשרות סוכנים פדרלים ומרשלים של משמר בתי המשפט מילאו את אולם מספר חמש של השופטת כריסטינה שניידר, בקומה השנייה של בניין אבן עתיק ועצום מימדים. ב-13:00 בדיוק הוכנסו שבעה עצורים באוברולים לבנים ומעילי רוח ירוקים, כבולים ברגליהם בשלשלאות ברזל כבדות אשר הקיפו את המותניים וכבלו גם את ידיהם. שני מרשלים חמורי סבר, שכוכב שריף גדול נעוץ בדש חולצתם, ליוו כל אחד מהם בדממה למקום שהוכן עבורו מראש.

גבי בן הרוש, המנהיג לשעבר של הכנופייה הירושלמית אשר הפך בלוס אנג'לס לעד מדינה, כבול ומבודד בספסל השלישי, ולצדו שני מרשלים קשוחים. במרחק שני ספסלים ממנו הושיבו את שנוא נפשו, אסי וקנין, שנחטף במקסיקו לפני שלושה חודשים במבצע מיוחד של המשטרה הפדרלית, רק כדי שיעיד נגד האברג'ילים. על הספסלים המיועדים לנאשמים הושיבו את ששון בראשי נמוך הקומה, משה מלול החיוור כסיד, וישראל אוזיפה הגבוה והחייכן. על הכיסאות הצמודים לשולחן הסנגורים הגדול במרכז האולם, מול כס השיפוט הגבוה, הושיבו את הנאשמים 1 ו-2, האחים יצחק ומאיר אברג'יל, שעורכי דין חנוטים בחליפות יוקרתיות הסתודדו איתם ארוכות טרם כניסת השופטת.

נציגה של בית המשפט אספה בצעד חריג ביותר את הטלפונים הסלולריים מכל הנוכחים, כולל שוטרים ופרקליטים, "כדי שלא יגיעו לערוץ 2 בישראל צילומים מתוך בית המשפט", היא הסבירה.

איציק אברג'יל בבית המשפט. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
העסקה של מאיר אברג'יל התאפשרה לאחר שהאמריקאים נואשו מהאפשרות שהאחים וקנין יעידו נגד האחים אברג'יל. איציק אברג'יל/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

הרחש של הקהל נבלע בריהוט העץ הכבד ובשטיחי הצמר האדומים, אבל אז נכנס דרך הדלת הראשית משתתף נוסף בדיון, חי וקנין, בחליפה אפורה מהודרת, מלווה בשלושה שומרי ראש ענקיים, בחברתו היפהפייה, סיסי, ובפרקליטו המפורסם, דיוויד קנר. ה"כניסה" של וקנין שיחררה את המתח באולם, ובזמן שהוא החליף ברכות וחיבוקים עם הפרקליטים של האברג'ילים, מקורביו של וקנין ניצלו את ההמולה כדי להגניב מבטים מנצחים לעברו של בן הרוש, האיש שעדותו בשנת 2006 שלחה את וקנין למאסר של 10 שנים. המרשלים קלטו את הקינטור המרומז ואחד מהם מיהר להזהיר אותם בקשיחות, "בפעם הבאה נבעט לכם בתחת החוצה".

בן הרוש, חבוש כיפה גדולה ועטור בזקן דליל, קבר את מבטו בקרקע, אם כי מפעם לפעם זקף את ראשו ובחיוך ציני דק סקר דרך משקפיו את ההמולה סביב וקנין הססגוני, או חיפש ברכת שלום מכיוונם של האחים אברג'ל. יצחק, שהחליף חיוכים עם וקנין ואוזיפה, ישב בגבו אליו ולא הפנה אליו מבט לכל אורך הדיון, מאיר הביט בו מדי פעם בפני הפוקר שלו כאשר סקר את האולם. היחיד שהנהנן אל בן הרוש בחיוך גלוי ורחב היה נושא כליו המיתולוגי, בראשי.

זה היה המפגש הראשון אי פעם של חמשת הנאשמים בבית המשפט עם שני האחים וקנין ובן הרוש, שלושה אנשי מפתח, שעדויות שלהם היו יכולות להיות קריטיות להרשעה של האברג'ילים אבל שלושתם מסרבים להעיד. בכתב האישום נטען, שהאחים אברג'יל ובראשי סייעו לבן הרוש לסחוט את האחים וקנין ואחרים, והיו שותפים להלבנת כספים עם בן הרוש וחי וקנין, שכאמור, שניהם כבר הורשעו בעבירות אלו וסיימו לרצות את עונשיהם.

בתחילת חודש יוני הודיע התובע במשפט, מרק צ'יילדס, כי מבחינת התביעה האחים וקנין ובן הרוש הם לא עדים במשפט, ובתוך מספר ימים אף יגורשו שניים מהם מארצות הברית. בתגובה, פרקליטו של בראשי הוציא צו מעצר נגד השלושה, בדרישה שיעידו לטובת בראשי במשפט, שייפתח רק בינואר 2012.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

השחרור המיוחל

בגלל הצו של בראשי אסי וקנין ישב במעצר למעלה מחודש, ואם הצו יהפוך לקבוע כל השלושה היו עשויים לשבת במעצר יותר משנה. לפיכך, המהלך של בראשי הדהים משפטנים בכירים, שלא זוכרים מקרה דומה שבו בכיר בארגון פשע דורש שהמדינה תעצור את חבריו לארגון כדי שיעידו לטובתו. לכן, מאז שבראשי הוציא לשלושה צווי מעצר נערכו מאחורי הקלעים מגעים קדחתניים בין הפרקליטים, ובראשי עצמו קיבל בבית המעצר מסרים ברורים כי הצעד בו הוא נקט אינו מקובל.

כבר בפתיחת הדיון התברר כי המסרים נקלטו, שכן הסנגור של בראשי הודיע כי הוא חוזר בו מהדרישה להעיד את השלושה ואין לו מניעה שהם יעזבו את ארצות הברית לאלתר. הסניגורים שהופתעו בפעם השנייה, הפטירו אנחת רווחה והסתודדו עם הלקוחות שלהם. השופטת שניידר לא הסתפקה בכך ושאלה כל אחד מהנאשמים באופן אישי, האם הם מבינים כי אם לא יחקרו כעת את שלושת העצורים הם יעזבו את אמריקה, וייתכן שלא תינתן להם הזדמנות לקבל אותם כעדי הגנה. בראשי, מלול ואוזיפה הודיעו על הסכמתם, יצחק אברג'יל השיב בנונשלנטיות, "שחררו את האנשים", ואילו מאיר אברג'יל בחר לשאת נאום קצר ונוקב באנגלית רהוטה.

"כבוד השופטת, זה לא היה רעיון שלנו לעצור את האנשים האלה ולהביא אותם היום לבית המשפט, לנו אין צורך בעדים האלה. התביעה בנתה כאן תיק ללא עדים אז היא עכשיו ממליצה שהנאשמים הם אלה שיזמינו עדים, ועוד ישאירו אותם במעצר". השופטת שניידר הביטה בו מופתעת וביקשה שיענה רק על השאלה שלה. אברג'יל אמר שהוא מבין אותה, אבל המשיך בשלו כמו אחרון הפרקליטים: "כבודה, אנחנו מבקשים את הגנת בית המשפט, צריכים להבין מה קרה פה היום, החוקרים עשו דברים נוראים לעדים האלה כדי שידברו עלינו, אפילו חטפו את אסי וקנין במקסיקו כדי להכריח אותו להעיד, וכאשר הוא והאחרים סירבו, והסבירו שלנו אין שום קשר לעניינים שלהם, מבקשים שאנחנו נדרוש להשאיר אותם במעצר. איפה נשמע כדבר הזה, זה לא יכול להיות, האנשים האלה לא עשו לנו שום דבר רע. אני מצטער אם הפרעתי לדיון, כבוד השופטת".

השופטת שוב הסבה את תשומת ליבו של מאיר לשאלתה המקורית, "האם אתה מוותר על ההזדמנות לחקור אותם היום?", ולבקשתה הצטרף אפילו האח הצעיר יצחק, שהפטיר מהכסא הסמוך, "תענה כבר, כן או לא?". מאיר אברג'יל הרגיש שהוא מיצה את הטיעון שלו, ואמר "אני מצטער אם הפרעתי לדיון, כבוד השופטת".

זמן קצר אחרי הדיון הזה נכנסו להילוך גבוה המהלכים לעסקת טיעון בין פרקליטו של אברג'יל לבין התביעה, וכאמור, בשבוע שעבר נחתמה העסקה, ואברג'יל שוחרר. היום הוא הגיע לארץ והוא אמור להספיק להשתתף בחתונת בתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully