וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה סביב רומן בין קופאית יהודייה לאורז פלסטיני

יהושע בריינר

27.7.2011 / 14:30

האוכלוסייה בגוש עציון מגלה ליברליות בכל הקשור לחיים לצד פלסטינים, אולם רבני הגוש התרעמו על קשר רומנטי שהתפתח בסניף רמי לוי בין קופאית מקריית ארבע לאורז מבית לחם

רומן בין קופאית מקריית ארבע לבין פלסטיני ששימש כאורז מוצרים בסניף "השקמה-רמי לוי" בצומת גוש עציון, עורר באחרונה פולמוס סוער בין המתנחלים לבין רבנים הקוראים למנוע מגע בין העובדות היהודיות לפלסטינים המועסקים בסניף. לפני למעלה משנה פתח איש העסקים רמי לוי סניף בגוש עציון, שהפך במהרה למרכז של דו-קיום בקרב תושבי האזור. בקופה נראו פלסטינים לצד מתנחלים ופלסטינים שהועסקו בסניף העמיסו בשרים לצד הקופאיות היהודיות. גורמי ימין ובהם פעילים בארגון "להב"ה" (למניעת התבוללות בארץ הקודש), מחו בעבר על העסקת העובדים ביחד והתריעו כי הדבר יוביל להתבוללות.

באחרונה התפתח רומן בין אחד מהאורזים הפלסטינים לבין קופאית יהודייה. רבני גוש עציון מיהרו לדרוש מרמי לוי "לפתור את הבעיה" וכתוצאה מכך 14 האורזים הפלסטינים הוצבו בקופות רק בשעות השיא, על מנת שלא יתפנו לשיחות עם קופאיות. בנוסף, האורז הפלסטיני מבית לחם שהיה מעורב ברומן עם הקופאית היהודייה פוטר מתפקידו. בגוש עציון מספרים כי הקופאית הייתה על סף עזיבה מבית הוריה לטובת מגורים באחד מהכפרים הפלסטינים באזור. הדבר "הקפיץ" את הרבנים ובעקבות כך גם הקופאית סיימה לעבוד בסניף.

כעת מעורר המקרה מחאה הנוגעת להעסקת ערבים לצד יהודים. האוכלוסייה בגוש עציון, נחשבת דווקא כליברלית בכל הקשור לחיים לצד הפלסטינים וזאת בניגוד ליישובים אחרים ביהודה ושומרון. במועצה האזורית אף מעסיקים בגלוי פלסטינים ומעודדים זאת ומספר מתנחלים הקימו את תנועת "ירושלום", הפועלת לשיחות ולדו-קיום עם היישובים הפלסטיניים השכנים. בכרוז אנונימי שעליו חתם "תושב הגוש מזה 30 שנה", שנתלה בהתנחלות הסמוכה אלון שבות, הובעה מחאה הכוללת מילים קשות על התנהלות הרבנים בנושא, כשבראש המותקפים עמד רב היישוב גדעון פרל.

"נכתב בתורה 'ואהבתם את הגר כי גרים הייתם' ורק מי שחווה על בשרו את השנאה לגר יכול להיפתח לאהבת לגר, לאחווה לזר לקבלת האחר", צוין בכרוז, "לא עוד אנו הזרים אלא כעת הפלסטיני הוא הגר ומכאן מצווה עלינו התורה להיזכר כי גרים היינו ולהיפתח אליו. לא ליפול בפח הכבדת הלב של השליט הגדול היושב בארץ – ברצותו מעסיקם וברצותו מפטר אותם ללא עוול בכפם. מה כואב כי דווקא אלה הנושאים את שרביט התורה מכבידים את לבם ומצווים ביהירות מלאת היבריס על האחר לאחור את חפציו כציבור ולצאת חזרה אל תחום התושב שלו שכן רק שמה יכול הגר הזר להתפרנס, ללא חשש שיחלל את שם קודשנו החזק הגדול". הכרוז מסתיים בקריאה חמורה נגד הרבנים. "אני כואב בעקבות 'דעת תורה' של גדולי תורת גוש עציון על פיטורי העובדים האחרים, הערבים, משיווק השקמה. במקום שיש חילול ה'- אין חולקים כבוד לרב".

"מזייף אלוהים חיים"

הכרוז עורר מחלוקת גדולה בגוש עציון ותשובת הרב פרל לא איחרה להגיע. בכרוז שפרסם הרב נאמר כי "אני מתבייש שאחרי 30 שנה בגוש, עומד אדם וכותב דברי נאצה, מזייף אלוהים חיים, ועוד מעז להאשים אותנו בחילול השם. אין חולקים כבוד גם למכתבים נעלמי שם. כל הציטוטים בעניין אהבת גרים אינם נוגעים ליחסינו לערבים העוינים אותנו וטוענים שגזלנו את ארצנו. ומי כעמך ישראל שהביא אליהם מודרניות וטכנולוגיה חדישה והוציא אותם מאשפתות. הכאב שלך הוא כאב מזויף".

בהמשך מתייחס הרב פרל להעסקת האורזים הערבים וכותב כי "האם מגיע לאותם אורזים שידעו על הקשר בין בת ישראל חברם וכיסו על כך- פרס? האם תיתן את בתך לאותו ערבי, מרוב אהבת הגר המזויפת שלך? אנו מנסים לעמוד בפרץ הזה המכה בנו בכל הארץ ואתה מטיח בנו עוון של חילול ה'. פרסום מכתבך פוגע לא רק בציבור כולו אלא גם מחלל את כבודם של כל הרוגי גוש עציון מתש"ח ואילך שנפלו על ידי הוריהם וסביהם של המתפרנסים כיום בעבודתם ביישובנו. לפיכך אני שואל אותך, מה לך פה?!"

רמי לוי עצמו ניסה לצמצם את הסערה הגדולה. "אני לא יודע אם היה רומן או לא היה רומן", סיפר לוי, "הגעתי לסניף וסיפרו לי שההורים של הקופאית הגיעו ועשו בלגן אבל מעבר לזה אין שום שינויים בסניף. שאלתי איפה העובד הזה ואמרו לי שהוא בירדן וכאן זה נגמר מבחינתי. השינוי היחיד שעשיתי זו סדנא בין העובדים בנושא הכבוד של אחד השני וזהו. אנחנו שמים אורזים לפי הצורך ואצלנו אין שום הבדל בין העובדים שקשורים לדת, גזע או מין. יש מקומות עבודה רבים שבהם עובדים ערבים לצד יהודיות ואין שם בעיות כמו שאין אצלנו. אני באופן אישי נגד התבוללות משני הצדדים ואם אפשר לעשות משהו חוקי כדי להסדיר את הנושא אנחנו נעשה זאת ונמשיך לפעול למען דו-קיום".

עוד בנושא:

פלסטינים יפגינו מול סופרמרקט "רמי לוי"
מתנחלים: נמנע כניסת ערבים ל"רמי לוי" בגוש עציון
קמפיין בימין: "לנכד שלך יקראו אחמד בן שרה"

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully