וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המגזר הערבי לא מצטרף למחאת הדיור?

ניר יהב

24.7.2011 / 12:53

בתל אביב, בקרית שמונה, בבאר שבע - בכל הארץ נרתמו צעירים למאבק במחירי הדיור הגבוהים, ובמגזר הערבי - דממה. הסיבה: בעריהם אין בכלל פרויקטים לבנייה, והיא פרטית בעיקרה

מחאת הדיור אמנם הולכת ותופסת תאוצה בערים רבות ברחבי המדינה, אך דווקא המגזר הערבי, המעיד על עצמו כי הוא מקופח בכל הנוגע להקצאת שטחים לטובת פרויקטים בתחום הבנייה והרחבת תכניות מתאר, נעדר מאותה מחאה. צעירים ערבים רבים אמרו לוואלה! חדשות כי הציבור הערבי מרגיש בינתיים מעט מרוחק ממחאת הדיור, הן משום שרוב הציבור הערבי אינו מתגורר בדירות שכורות והן משום שהמחאה צמחה בתל אביב המרוחקת מהם.

מחאת הדיור - כותרות אחרונות
מקורבי נתניהו: ”הוא ייפגש עם ראשי מאבק הדיור”
עימותים בין שוטרים למפגינים, לפחות 20 נעצרו
מאבק הדיור: אלפים הפגינו בעצרת המחאה בת”א
דעה: בדרך לכיכר תחריר?

"הציבור הערבי טרם הצטרף למחאה משום שלעומת המגזר היהודי, צורת הדיור במגזר הערבי שונה כמעט לחלוטין", הסביר לוואלה! חדשות ראש עיריית נצרת, ראמז ג'ראייסי. "מעל 95% מהבנייה במגזר הערבי היא בנייה עצמית ועל קרקע פרטית, כלומר על קרקע בבעלותו של בונה הבית. הוא בונה בעצמו את הבית, לא רוכש את הבית ולא נעזר במשכנתא. מלבד בנצרת, שם יש לנו פרויקטים לבנייה, אין כאלה ביתר הערים הערביות".

הפגנה בתל אביב נגד מחירי הדיור. אורי לנץ
ואיפה הערבים? מחאת הדיור בתל אביב/אורי לנץ

צעיר ערבי המתגורר באזור המשולש אמר לוואלה! חדשות כי תופעת השכרת הדירות היא תופעה חדשה בקרב המגזר הערבי, ולכן הם טרם מזדהים עם המחאה שפרצה בשדרות רוטשילד בתל אביב. "בשנים האחרונות, רק באזורים כמו נצרת, חיפה, לוד, רמלה וירושלים התחילו צעירים ערבים לשכור דירות", אמר. "רוב אנשי המגזר, בעיקר בכפרים ובפריפריה, מקימים את בתיהם על אדמות פרטיות והם בונים אחד מעל השני. בני משפחה וחברים עוזרים להם להקים את הבית וכך הם חוסכים בעלויות. עלויות הבינוי נמוכות באופן משמעותי מהעלויות במגזר היהודי".

ג'ראייסי סבור כי המחאה של הציבור הערבי צריכה להיות מעט שונה מזו שפרצה ברחבי המדינה: "המחאה הערבית צריכה להיות אחרת - לא על עלות מחירי דירות, אלא בכלל על הקמת שכונות ובנייה ביוזמת מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון, כפי שזה נעשה במקומות אחרים. הרי כאן הבעיה: מלבד נצרת, אין פרויקטים למגורים. אני מניח שתתפתח מחאה שתדרוש הרחבת תכניות מתאר, הקצאת שטחים לצרכי בנייה ותכנון שכונות".

לדבריו, המגזר הערבי אינו נמצא כלל באג'נדה של מקבלי ההחלטות והוכחה לכך היא יוזמת שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, לסבסד משכנתאות ולתת מענקים בגובה 100 אלף שקלים לרוכשי דירות בפריפריה. "ההחלטה קובעת שההטבות יינתנו לבנייה רוויה ולא לבנייה עצמית. כלומר, המגזר הערבי לא יוכל לקבל הטבות. פניתי לשר ורק אז הוא תיקן את ההחלטה. זו הוכחה לכך שאנחנו לא נמצאים בכלל בראש של מקבלי ההחלטות. לא סופרים אותנו".

הפגנה בתל אביב נגד מחירי הדיור. אורי לנץ
"הערבים יצטרפו בדברים אחרים, לא בדיור". הפגנה במחאה על מחירי הדיור בתל אביב/אורי לנץ

במגזר הערבי יש רבים שרואים במחאת הדיור תחילתה של מחאה רחבה למען צדק חברתי, שאליה הערבים יצטרפו במוקדם או במאוחר: "לדעתי, הערבים יצטרפו למחאה בדרכים אחרות ולא בצורה של דיור", העריך סלאם שרקיה, מזכ"ל ארגון הסטודנטים הארצי לשעבר, בשיחה עם וואלה! חדשות. "צדק חברתי לא מסתכם רק בדיור. לערבים מפריע שאין להם מוסדות ציבור ומתקני חינוך נאותים, לצעירים הערבים מפריע שאין להם נגישות להשכלה גבוהה. הכול נפגש בצומת אחת שנקראת צדק חברתי".

"המאבק לצדק חברתי הוא כור ההיתוך האמיתי של החברה הישראלית", הוסיף. "כולם, ערבים ויהודים, נפגשים בצומת הזו. אפשר להניח את העניין המדיני בצד ולעסוק בחיינו כבני אדם. המאבק לצדק חברתי הוא מסוג המאבקים הציבוריים שהאוכלוסייה הערבית יכולה להשתלב בו ולהרגיש שווה לגמרי. כרגע המגזר הערבי אינו חשוף מספיק למחאה כי היא נמצאת ברחוב רוטשילד, שהוא רחוק מהם. אני בטוח שבקרוב הם יצטרפו".

ג'ראייסי מסכים. להערכתו, בקרוב מאד המגזר הערבי יצטרף אף הוא למחאה: "כרגע יש אדישות יחסית למחאה, אך תהליכים כאלה מתפתחים, ואני מעריך שהציבור הערבי יצטרף תוך הבלטת הייחודיות שלו. אין לי ספק בזה. זה ייקח אולי קצת זמן אבל תהיה השתלבות בתהליכי המחאה החברתיים".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully