וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השריפה, מי ישפץ את בית העלמין הישן בצפת?

קובי דוד

23.7.2011 / 3:00

שריפת קוצים גדולה זרעה הרס במצבות של בית הקברות המפורסם. בזמן שהרב הראשי של צפת ומשרד הדתות מגלגלים את האחריות זה אל זה, אין מי שימצא מעט תקציב לשיפוץ המקום ולשיחזור הקברים

שריפת קוצים שפרצה בשבוע שעבר, החריבה את בית העלמין העתיק של צפת השוכן בפאתי העיר, במורד הר כנען. הנזק הכבד פגע אנושות בקברים ומצבות רבות נסדקו. המשטרה לא פתחה בחקירת השריפה, ותושבים שבאו למקום נדהמו לגלות את מצבו של בית הקברות. הם פנו לרבנות הראשית בעיר כדי שתשפץ את המקום, אך שם הסבירו להם כי אין תקציב לשיקום הנזק. פרט למכתב ששלח רב העיר למשרד הדתות בנושא, דבר לא נעשה.

קברים שנשרפו בעקבות שריפה בצפת, יולי 2011. משה אסרף, ג'יליס
"המקום נראה כמו אחרי מלחמה"/ג'יליס, משה אסרף

אין זו הפעם הראשונה ששריפה מתלקחת בבית העלמין, אך זו שפרצה בשבוע שעבר היא החמורה בסדרת הדליקות האחרונות. מצבות רבות מלוכלכות, והחלקה שבה טמונים רבני העיר ותושביה הוותיקים של צפת כוסתה בשכבה כבדה של פיח; באוויר נותר עדיין מחנק העשן והשריפה. חרף בקשות חוזרות ונשנות מצד תושבי העיר לשקם את המקום, נראה כי הרבנות הראשית בצפת ממשיכה להתעלם מבקשותיהם ולטפל בשיקום בית העלמין, בשל מחסור בתקציב, לכאורה.

"המקום נראה כמו אחרי מלחמה", סיפר גבי המאירי, תושב צפת. "אני לא מבין איך ניתן להקל ראש בדבר כזה חמור. ביקרתי במקום, והזדעזעתי לראות איך האש כילתה הכל. פניתי אינספור פעמים לרבנות הראשית, אך לא קיבלתי תשובה הגיונית". תושבת אחרת, גילה חרוב, אמרה כי "מדובר בחילול כבוד המת". לדבריה, "מדובר מראה מחריד, אבל לאף אחד לא אכפת. פוגעים ביקירי העיר שהלכו לעולמם לפני שנים רבות. חייבים לתת להם כבוד ולא לגזול את מנוחתם".

רב העיר, שמואל אליהו, אישר כי הרבנות פנתה למשרד הדתות בבקשה לשקם את הנזקים. לדבריו, טרם התקבלה תשובה בעניין. "לצערי, אין תקציב ממשלתי לטפל במקום. זה מאוד חשוב והכרחי לקבל תמיכה שכזו. מדובר בנזק כבד, שלא ניתן לטפל בו בצורה נקודתית", אמר.

ממשרד הדתות נמסר בתגובה: "לפני כשנתיים העביר המשרד תקציב רב לטיפול בבית העלמין, ולפני מספר ימים התקבלה פנייה בעניין. משרדנו מנסה לבדוק אפשרות לטיפול נוסף בבית העלמין, על אף שהוא נמצא תחת סמכות של מקומות קדושים".

עוד בנושא:
מי קנה מערה מפוארת בבית הקברות בצפת?
אלמונים השחיתו מצבות בבית עלמין בגליל

לפניות לכתב: kobidavid@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully