וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת טרור באוסלו: לפחות 93 הרוגים בשני פיגועים

מטען התפוצץ מול קריית הממשלה בבירה והרג שבעה. לפחות 86 נערים נורו למוות באי סמוך. נעצר חשוד, פעיל ימין קיצוני בן 32 מנורבגיה. ניצולים סיפרו כי היורה וידא הריגה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן דוד)

בתקשורת העולמית כבר מגדירים את מתקפת הטרור שפקדה את אוסלו והאי יוטויה, כ"אוקלהומה של נורבגיה", בשל החשד כי לא ארגון מוסלמי אחראי לה - אלא פעיל ימין קיצוני מקומי.

לפחות שבעה בני אדם נהרגו וכמעט מאה נפצעו, בפיצוץ שהחריד אמש (שישי) את העיר השקטה. בנוסף, לפחות 86 נערים נורו למוות באי הנופש יוטויה הסמוך לבירה. אנדרס ברינג בריוויק, בן 32, נעצר בחשד לירי ולהנחת המטען הקטלני. ככל הנראה הוא פעל לבדו. בעבר היה פעיל בארגוני ימין קיצוני, ונעצר בחשד שאיים לפגוע באנשי שמאל.

בעת שעסקו רבים בחילוץ הלכודים מההריסות במרכז אוסלו, הגיעו דיווחים ראשונים על הירי באי הנופש. ככל הנראה, בריוויק בא לאי בסירה כשהוא לבוש מדי שוטר. הוא פתח באש לעבר הצעירים, שהיו במחנה שנתי של בנים לחברי מפלגת השלטון. המשטרה מאמינה שקיים קשר בין שני הפיגועים, וחושדת שבריוויק הוא שהניח את מטען הנפץ באוסלו, שהוטמן במכונית בינונית. ממשרד החוץ בירושלים נמסר כי לא ידוע על נפגעים ישראלים בשתי המתקפות.

עוד בנושא:
החשוד בביצוע הטבח בנורבגיה: חקלאי יליד אוסלו
ניצול מהטבח באוסלו: "העמדתי פני מת בתוך המים"
"נורבגיה נמצאת בהלם, הימין הקיצוני נחשב זניח"

מתקפת טרור באוסלו, נורבגיה. רויטרס
המשטרה מאמינה כי קיים קשר בין שני האירועים. נורבגיה היום/רויטרס

הנערים ניסו להימלט אל המים או להעמיד פני מת

כמה מבני הנוער ניסו להימלט מהאי בשחייה בעת שבריוויק ירה לעברם בנשק אוטומטי. הניצולים סיפרו כי התחבאו בשיחים, בבקתות, באוהלים או מתחת לשולחנות. אחד מהם סיפר בדמעות לטלוויזיה הנורבגית כי ניצל מפני שהעמיד פני מת ושכב כשראשו במים. לדבריו, הוא וחבריו נאלצו להימלט "איש לגורלו" ושמעו את הקליעים מעל ראשיהם. ניצולים אחרים התראיינו לרשת סקיי וסיפרו שהרוצח צעק אליהם: "כולכם חייבים למות".

טבח באי הנופש יוטויה שבנורבגיה. רויטרס
גופות בני נוער באי אחרי מתקפת הירי/רויטרס

כ-660 בני נוער באים לכפר הנופש מדי שנה למחנה של מפלגת העבודה הנורבגית (הלייבור). מרביתם בני 14 וגילם של הבוגרים המדריכים, 25. מרביתם הנופשים בנים לחברי המפלגה. פקידים בכירים באוסלו אמרו שגם ראש הממשלה עצמו היה אמור לבוא לאי היום כדי לנאום באוזני הצעירים. לא ברור אם החשוד בירי, בריוויק, התכוון להתנקש בחייו לאחר שנודע לו כי ראש הממשלה ניצל ולא נפגע בפיצוץ במרכז אוסלו - או שהתכוון ממילא לעשות את הטבח באי. כמה עדי ראייה, שדיווחיהם טרם אומתו, טענו כי בריוויק נראה גם באזור הפיצוץ כמה דקות לפני שאירע, וכי על האי נמצאו מטעני נפץ שלא התפוצצו.

האי יוטויה בו אירעה מתקפת הטרור בנורבגיה. AP
אי הנופש יוטויה. הניצולים ניסו לשחות מהאי ושמעו את הקליעים מעליהם/AP

הפיצוץ באוסלו היה במרכז העיר, סמוך לקריית הממשלה ומול משרדו של ראש הממשלה ינס סטולטנברג. לאחר מכן, הוא סיפר ממקום הימצאו, שלא נמסר, כי איש מחברי הקבינט לא נפגע. בשיחה עם רשת הטלוויזיה הנורבגית TV2 הוסיף ראש הממשלה כי מוקדם לקבוע אם מדובר במתקפת טרור והבהיר שהמשטרה טרם התירה לו להסגיר את מיקומו.

סטולטנברג אמר כי היורה באי הנופש "הפך גן עדן של נעורים לגיהינום". לדבריו, "רבים מאלה שאיבדו את חייהם הם אנשים שאני מכיר אישית. אני מכיר את הצעירים ואני מכיר את הוריהם. מה שהכי כואב הוא שמדובר במקום שביליתי בו כל קיץ משנת 1979, ושחוויתי בו שמחה ומחויבות. המקום הזה הוכה באלימות אכזרית. זוהי טרגדיה לאומית", אמר.

"אחרי הפיצוץ, אנשים עמדו בפתחי הבתים - וקפאו במקומם"

דניאל, ישראלי לשעבר המתגורר באוסלו, עבד במשרדו במרכז העיר בזמן שנשמע הפיצוץ. הוא עובד כצלם באחד העיתונים המקומיים, וכשנשמע הפיצוץ, יצא בריצה עם חבריו לעבר הבניין בו שוכן משרד ראש הממשלה. "בתחילה, הרחובות היו כמעט ריקים", סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות. "אנשים עמדו בפתחי הבתים ולא העזו לצאת החוצה. הם קפאו במקומם".

הוא ציין כי למרות ההלם הראשוני שהיכה בעיר, השוטרים וכוחות ההצלה הנורבגים הגיעו מיד לזירת הפיגוע, ופעלו בצורה יעילה למדי. "צריך להבין שהנורבגים לא מצוידים כל כך לקראת אירועים כאלה. אוסלו היא לא עיר שיש בה אמבולנסים מיותרים. חלק מהפצועים פונו בניידות משטרה או במוניות".

דניאל מציין לטובה את האיפוק של תושבי העיר, ואומר כי רבים מהם נרתמו לסייע לכוחות הביטחון. "כולם תיפקדו מצוין, למרות שזו הפעם הראשונה שאסון בסדר גודל כזה קורה כאן. אף אחד לא השתתק מרוב פאניקה. אומרים לפעמים שהנורבגים אדישים או מאופקים מדי. הם פשוט מאוד מאורגנים".

(עדכון ראשון: 21:15)

בהכנת הידיעה השתתף אוריה כנף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully