וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבי ים צריכים בייביסיטר: סיור במרכז הארצי להצלת צבי ים

5.10.2011 / 8:30

צבי הים הם בעלי חיים עתיקים שהחלו להתפתח לפני מיליוני שנים. למרות זאת, מאה שנות קדמה אנושית הפכו אותם לזן נכחד. אם אתם מעל גיל 5, בואו ללמוד איך להגן על היצורים הקדמוניים

צב הים עלי בדרכו חזרה לים לאחר שטופל במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, יוני 2011. שלומי גבאי
שמונת מיני צבי הים החיים בעולם כמעט ונעלמו. צב ים חוזר לים/שלומי גבאי

מוצאם הקדום של צבי הים הוא מצבים יבשתיים. רק כעבור שנות אבולוציה רבות הם "נסוגו" בחזרה אל הים, והתאימו עצמם לחיים במים: הם שחיינים מצוינים המסוגלים לצלול לעומק רב יחסית לפרקי זמן ארוכים. על השלב היבשתי בהתפתחותם מעידות שתי תכונות חשובות באורח חייהם ההופכות אותם לפגיעים יותר: הם נושמים אוויר בדיוק כמו בני האדם, ולכן צפים מדי פעם לצורך נשימה, ושבים לצלול.
כמו כן, הטלת ביציהם נעשית על החוף ולא בים.

פעילות האדם במשך השנים גרמה לכך שכל שמונת מיני צבי הים החיים בעולם כמעט ונעלמו. צבי הים וביציהם נחשבים למאכלי תאווה מועדפים על האדם, הציד המתמשך ואיסוף הביצים של צבי הים למטרות מאכל הביאו אוכלוסיות שלמות אל סף ההכחדה.

צב ים שוחה ומביט קדימה למצלמה. ShutterStock
נקבות צבי הים שבות להטיל את ביצהן באותו חוף בו בקעו 20 שנים לאחר מכן. צב ים/ShutterStock

הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים, המופקדת מטעם החוק על שמירתם של ערכי טבע מוגנים, נוקטת מאז שנות ה-80 פעולות שונות להגנה ושמירה על צבי הים. בשלב ראשון הוכרזו כל מיני צבי הים בישראל מינים מוגנים על פי חוק, ואין לפגוע בהם, להחזיק בהם או להטרידם בכל צורה שהיא. בתחילת שנות ה-90 הצטרפה מדינת ישראל לתוכנית הבינלאומית המשותפת לכל מדינות הים התיכון להגנה על צבי הים, והחלה ליישם תכנית לעידוד רביית הצבים בחופי הארץ.

במשך כל עונת ההטלה, מיוני עד סוף אוגוסט, יוצאים מדי בוקר פקחי הרשות לסיורים בכל חופי הארץ ומנסים לאתר קני צבים. הקנים שמתגלים מועתקים בשלמותם ובצורתם המקורית אל חוות קנים מגודרות ומשולטות, המצויות במספר אתרים לאורך החוף. שם מוגנים הקנים מפני רמיסת כלי רכב, נופשים וטורפים. בתום תהליך ההדגרה - 50 יום ללא הפרעה ותחת השגחה צמודה ומסורה של פקחי הרשות - בוקעים הצבונים מהקנים ומשולחים אל הים. בדרך מופלאה, בעת הבקיעה בחוף פועל אצל הצבים הצעירים מנגנון החתמה, המבטיח את שובם לאותו חוף בדיוק כבוגרים, 20 שנים ויותר לאחר בקיעתם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

סיורי בעקבות צבי הים

שחרור צבי ים חזרה אל הטבע. רשות הטבע והגנים
מטפלים בצבי ים שנתקעו ברשתות דייגים, ומשקמים אותם. שחרור צב ים חזרה אל הים/רשות הטבע והגנים

צבי הים, שחיו באלפיהם בים התיכון עומדים כיום לפני הכחדה מסיבות שונות. חובת בני האדם להבטיח שהחופים בהם מוגנים הצבים יוסיפו להתקיים כחופים פתוחים, נקיים ושמורים, כדי שלצבים יהיה לאן לשוב והיכן להתרבות, וכדי שגם הדורות הבאים יוכלו לצפות בצבי הים בחופים.

בואו להכיר את המרכז הארצי להצלת צבי ים, בו מטפלים אנשי רשות הטבע והגנים בצבי ים פצועים וחולים. במרכז ההצלה, הסמוך למכמורת שבעמק חפר, ניתן לראות את הצבים, לשמוע את סיפורם, להבין את הבעיות עמן הם מתמודדים וכיצד בני האדם, ילדים ומבוגרים, יכולים לעזור להם בקלות.

היכן: המרכז הארצי להצלת צבי ים, סמוך למכמורת, עמק חפר
מתי: ראשון עד שלישי, 9-11 באוקטובר
הסיור מגיל 5 בלבד

עששיות בגן לאומי מגדל צדק

עששית עששיות. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
סיור לילי לאור עששיות. גן לאומי מגדל צדק/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

סיור לילי לאור עששיות בעקבות סיפורו של הנוסע ההולנדי ואן דה-וולדה, שבביקורו במגדל צדק נהנה משפע של אוכל, הרבה חום ואהבה וכפי שתיאר זאת: "כוס קפה בוץ, או יותר נכון, בוץ של קפה". במהלך הסיור יתקיימו תצפיות ויסופרו סיפורי טבע ומורשת של המגדל וסביבתו.

היכן: גן לאומי מגדל צדק
מתי: שני, 10 באוקטובר 2011

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully