וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבול הימי בין ישראל ללבנון: הכל עניין של זווית

אהרונה גוטמן

10.7.2011 / 16:03

הממשלה אישרה היום הצעה לקביעת קו גבול ימי בין ישראל ללבנון, שממוקם צפונית לקו הגבול אותו לבנון הציעה. מה המקור לאי ההסכמה? אילו אוצרות מצויים במי המחלוקת? משחקים בזוויות

במשך שנים ישראל ולבנון אינן מסכימות על קו הגבול הכלכלי הימי ביניהן. הממשלה אישרה היום (ראשון) כי תגיש לאו"ם את הצעתה לגבול, לאחר שבאוגוסט 2010 מחלקת האוקיינוסים ודיני הים של האו"ם פרסמה הודעה רשמית, שנמסרה ע"י ממשלת לבנון, על הגדרת הגבול הימי בין לבנון לישראל בהתאם לגרסה הלבנונית.

בהסבר להחלטה שהתקבלה היום, נכתב כי נקודות הציון שפורסמו על ידי הלבנונים והופקדו באו"ם, אינן עולות בקנה אחד עם החישוב הישראלי ועם ההסכם שנחתם בין ישראל לקפריסין. הקו הלבנוני שהופקד באו"ם נמצא במרחק משמעותי מדרום לקו הישראלי ואף סותר את הסכם סימון הגבולות שלבנון עצמה חתמה עם קפריסין בשנת 2007.

פרופ' גדעון ביגר, מומחה לגיאוגרפיה ימית מאוניבסיטת תל אביב, מסביר כי מדובר באי הסכמה לגבי הזווית של הגבול ביחס לקו החוף. "השאלה היא איך ממשיך קו הגבול היבשתי שנמצא בין ישראל ללבנון ומגיע מראש הנקרה אל תוך הים. מה שקורה הוא שעל פי הגרסה הלבנונית, קו הגבול היבשתי צריך להמשיך לתוך הים בקו ישר ממזרח למערב. ישראל, לעומת זאת, טוענת שהפרקטיקה הבינלאומית היא שכאשר מגיע הגבול לים, ההוא משורטט ניצב בזווית של 90 מעלות לחוף, והיות שהחוף בנקודה זו מעוקל, קו הגבול צריך להימתח בכיוון צפון מערב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

וכך, בשל אי הסכמה לגבי זווית של כ-20 מעלות בלבד, בקו גבול שממשיך לאורך 150 קילומטרים עד למים הטריטוריאליים של קפריסין, נוצר שטח עצום ובו פוטנציאלית גז טבעי ומשאבים בשווי מילארדי שקלים, ששנוי במחלוקת.

עוד מבהיר פרופ' ביגר, כי לא מדובר בקו גבול במובן הטריטוריאלי אלא במובן הכלכלי: "ישראל טוענת כי מדובר במים הכלכליים שלה, כלומר, כל אחד אחד יכול לשוט בהם, אבל רק היא יכולה להשתמש במשאבים שנמצאים תחתיהם". לא ברור עדיין אילו משאבים נסתרים במי הים התיכון באזור המחלוקת, אולם מדובר באזור סמוך לקידוחי הגז הטבעי תמר ולווייתן, ששייכים לישראל ללא מחלוקת, ולכן שתי המדינות מקוות כי גם בו ישנם אוצרות טבע שטרם התגלו וכי הם יהיו שלהן.

ישראל מצדיקה את טענתה לגבי זווית הגבול הרצויה ומגבה אותה באמנה הכללית של האו"ם בנוגע לגבולות ימיים משנת 1982, בה נקבע כי קו הגבול הימי ייקבע בניצב לקו החוף. פרופ' ביגר מסביר כי לאחר ששתי המדינות יגישו את הצעותיהן לאו"ם, ניתן יהיה להחליט אם האו"ם עצמו או ועדת בוררות ינסו לפתור את אי ההסכמה ולהביא את שני הצדדים לפשרה.

עוד באותו נושא:
בצל המחלוקת: הממשלה אישרה את הגבול הימי עם לבנון
ליברמן: יש פרוצדורה ברורה לקביעת הגבול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully