וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסור לקבל תכתיבים מאובמה

איזי ליבלר

10.7.2011 / 10:09

לצד התמיכה הידועה בקונגרס, סקרי דעת קהל מצביעים על רמות שיא של תמיכה עממית אמריקנית בישראל, 65 אחוזים לעומת 37 אחוזים בשנת 1988.

ועדיין, דווקא מול הממשל האמריקני מסתמן מאבק קשה. באופן מסורתי, הבית הלבן הוא שמתווה את מדיניות החוץ של ארה"ב. במקרה זה, אובמה - הנחוש להימנע מהפעלת וטו במועצת הביטחון של האו"ם - עלול להתעלם מדעת הקהל בארצו ולכפות עלינו לקבל את דרישותיו האחרונות.

לאחרונה הושק קמפיין שנועד להפעיל לחץ על הקונגרס להפוך את עמדתו, והוקם צוות משימה שתפקידו לשכנע את היהודים כי אובמה פועל לטובת ישראל. בארוחת ערב שנערכה לאחרונה עם תורמים יהודים הצהיר אובמה כי ממשלו "יקדיש את כל כוחותיו היצירתיים" כדי לשכנע את ישראל לבחון מחדש את עמדותיה. ואולם, הוא גם העיר באופן מבשר רעות כי אם דרישותיו לא ייענו - "חילוקי הדעות הטקטיים בין ישראל לארה"ב ילכו ויגברו".

חלק גדול מן התקשורת האמריקנית הליברלית ממשיך להתאמץ נגד נתניהו. תום פרידמן מה"ניו יורק טיימס" כבר תיאר את נתניהו כ"מובארק של ישראל", וזו רק דוגמה. הבעיה היא שאף שרוב יהודי ארה"ב תומכים בלהט בישראל, ו-75 אחוזים מהם מכירים בכך שמטרת הערבים היא הרס המדינה היהודית - חלק גדול מן התקשורת היהודית האמריקנית מסכים לטענה שהמדיניות של נתניהו היא הבעיה.

האדישות והשתיקה בקרב ההנהגה היהודית מדאיגות. מלבד ארגון "ציוני אמריקה" הניצי, לא נשמעה אף תגובה יהודית רשמית לניסיונה של מזכירת המדינה הילרי קלינטון לכפות על ישראל את נוסחת אובמה או ללחצים החדשים שמפעיל הבית הלבן על מנהיגי יהדות ארה"ב.

למעשה, מנהיג הקונגרס היהודי העולמי רונלד לאודר אפילו האיץ בנתניהו להפעיל מאמצים לשכנוע הפלשתינים לשוב למשא ומתן - דרישה ביזארית בהתחשב בעובדה שהם סירבו לעשות כן על אף ההקפאה. אך בניגוד לספין שנוצר בעקבות הכרזתו, לאודר אמר לי באופן חד-משמעי כי הוא תומך לחלוטין בדחייתו של נתניהו את דרישת אובמה כי ישראל תאמץ את גבולות 1949 נוסף על חילופי שטחים כנקודת פתיחה למשא ומתן.

למרבה המזל, לדעת הקהל עדיין יש תפקיד חשוב בגיבוש מדיניות החוץ האמריקנית. ואולם, יש צורך דחוף בהשקת קמפיין דעת קהל מתוחכם אשר יבהיר לאמריקנים ולקונגרס מדוע אנו מתנגדים כה נחרצות לדרישות החדשות, קמפיין שיחדד את ההבנה כי בנקודה זו נהנית הממשלה הישראלית מתמיכת רוב הישראלים. במהלך זה יש להיזהר שלא לסכן את מאמציו הראויים לשבח של איפא"ק לשימור התמיכה הדו-מפלגתית לישראל בקונגרס.

עלינו להדגיש כי ישראל היא מדינה ריבונית, ואין לצפות ממנה לקבל תכתיבים מממשל אמריקני אשר לא רק הפר התחייבויות של קודמיו אלא אף החליט להכיר באחים המוסלמים, מייסדיו של חמאס, כמפלגה לגיטימית במצרים. הנשיא ועוזריו מסרבים להכיר בכך שהדרישות שלהם סותרות את החלטת האו"ם 242, אשר מעולם לא תמכה ב"חילופי שטחים מוסכמים" אלא בגבולות ביטחון לישראל.

עלינו להסביר כי קווי שביתת הנשק מ-1949 הם איום קיומי עבורנו בטווח הארוך. אובמה מכיר בעובדה שגבולות אלו אינם ראויים, אך מתעקש כי חילופי שטחים יפצו על כך. הוא מתעלם מן העובדה כי "הסכמים הדדיים" לגבי "חילופים" תלויים ברצונם הטוב של הפלשתינים, וכי עבאס הצהיר בעבר כי הוא מוכן לשקול רק חילופים "מינימליים".

ישראל היא שעשתה את כל הוויתורים

קבלת הנוסחה של אובמה משמעותה כי נקודת המוצא של המשא ומתן תציב את הר הבית, הכותל, הפרברים היהודיים של מזרח ירושלים וגושי ההתנחלויות העיקריים בתוך המדינה הפלשתינית. כדי לשמור על האזורים האלה בשטחה, יהיה על ישראל להשיג הסכמה פלשתינית ל"חילופים". יתרה מזאת, גם במקרה שבו ימומשו ה"חילופים", נוסחת אובאמה מאפשרת לפלשתינים להמשיך לתבוע את זכות השיבה - מה שמהווה מרשם בדוק לסופה של מדינת היהודים.

עלינו לחדד את הנקודה כי מאז בחירתו של אובמה, ישראל היא שעשתה את כל הוויתורים, בעוד הפלשתינים לא נתנו דבר, ואדרבה: סירבו לשאת ולתת עימנו. אין ספק כי הגיע הזמן שארה"ב תחדל להעניק פרסים לפלשתינים בתמורה לחוסר שיתוף הפעולה. עלינו להציע לקונגרס לשקול את המשך מימון הרשות הפלשתינית כל עוד נמשך האיחוד בין ארגון חמאס הרצחני לרשות.

הגיע הזמן שהממשל ידרוש את פירוקם של גדודי חללי אל-אקצא של הרשות - המוכרים על ידי ארה"ב כארגון טרור - ויפעיל את השפעתו נגד ההסתה הפרועה והמתמשכת נגד ישראל והיהודים. העובדה כי 68 אחוזים מהפלשתינים עדיין תומכים בפיגועי התאבדות מדברת בעד עצמה.

ובכלל, בהתחשב בדרישות שהוטלו עלינו, מותר לנו לצפות כי "בעלת הברית הבלתי מעורערת" שלנו תאמר את הדברים כפי שהם ותודיע לפלשתינים כי ארה"ב מודעת לכך שזכות השיבה לפליטים הפלשתינים תביא לסופה של המדינה היהודית.

אלה הסיבות לכך שגם אם נניח בצד בעיות ביטחון דוגמת קיום נוכחות ישראלית בעמק הירדן והדרישה לגבולות רציפים, לנתניהו אין ברירה אלא לדחות את הצעות אובמה מתוך דאגה לביטחון ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully