וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצרפת זועמים: "להשיב כבודו של שטראוס-קאהן"

אחרי קריסת תיק האונס נגד יו"ר קרן המטבע, מופנית האש לעבר התובע של מנהטן. ה"ניו יורק פוסט" מגלה עוד פרטים: שטראוס-קאהן סירב לשלם לחדרנית על מין אוראלי, ולכן ביקשה לנקום בו

בצרפת ובניו יורק עדיין מתאוששים היום (ראשון) מהתפנית המדהימה בפרשת האונס שבו הואשם דומיניק שטראוס-קאהן, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית היוצא, שבסוף השבוע שוחרר ממעצר לאחר שהחדרנית שהתלוננה נגדו נמצאה לא אמינה. בעוד שבמפלגה הסוציאליסטית כבר מתכננים את שובו של שטראוס-קאהן לפוליטיקה ולמרוץ לנשיאות, הולך וגובר הזעם בצרפת כלפי רשויות החוק האמריקאיות, ואף יותר מכך, התקשורת האמריקאית, שגזרו ללא היסוס ובטרם עת את דינו, בטרם התבררו הפרטים בתיק.

הפילוסוף הצרפתי-יהודי ברנאר-אנרי לוי, ידידו של שטראוס-קאהן שמתח ביקורת חריפה על הרשויות בארצות הברית מרגע המעצר, פירסם אתמול טור לרגל סיכום הפרשה באתר הבלוגים האמריקאי "דיילי ביסט", בו הציג כמה לקחים. "הפרשה עדיין לא נגמרה", כתב. "כדי שהיא תיגמר, לא די להשיב לדומיניק שטראוס-קאהן את חירותו, יש להשיב לו את כבודו". במילים חריפות כותב עוד לוי, בין היתר, כי "הקניבליזציה של הצדק בארצות הברית הגיעה במקרה הזה למימדים מגונים". לדבריו, "מראהו של שטראוס-קאהן מושפל באזיקים, נגרר נמוך יותר מהביוב - ההשפלה הזו של אדם שלא ניתן היה לגעת בגאוותו השקטה - לא רק הייתה אכזרית, זו הייתה פורנוגרפיה לשמה".

דומיניק שטראוס-קאהן ואשתו אן סינקלר יוצאים מדירתם, ניו יורק, 2 ביולי 2011. רויטרס
שטראוס-קאהן ורעייתו, אן סינקלר, יוצאים מדירתם בטרייבקה וחומקים מהעיתונאים, אתמול/רויטרס

גם בארה"ב עצמה כבר מחפשים את האשמים בשערורייה, ובינתיים חיצי הביקורת מופנים באופן כמעט מיידי לעברו של התובע המחוזי של מנהטן, סיירוס ואנס ג'וניור - שמואשם כי מיהר להגיש תביעה בתיק מבלי לבדוק את הפרטים לאשורם. על פי ה"ניו יורק טיימס", אחרי 18 חודשים בלבד בתפקיד, אוחז ואנס ברקורד לא מעודד: עוד כמה תיקי מפתח שהוביל התמוטטו בדומה לתיק הנוכחי, בהם מקרה אונס שבו הואשמו שני שוטרים. עוד דווח, כי המורל בקרב עובדי משרדו נמוך, והם מסוכסכים עם המשטרה ובינם לבין עצמם. "הכישלון פה בולט במיוחד משום שהפרקליטים הבטיחו בתחילת הדרך שיש להם תיק חזק'", הסביר עורך דין מהעיר. "מסתבר שהם לא חיפשו מספיק טוב".

תמרוני התחמקות במנהטן

עד לסגירתו הסופית של התיק, שטראוס-קאהן עדיין מחויב להישאר בגבולות ארצות הברית. ביום השחרור, יום שישי האחרון, יצא עם רעייתו אן סינקלר, שנותרה לצדו לאורך כל הדרך, לסעודה מפנקת במסעדת יוקרה במנהטן. אתמול העבירו בני הזוג את יום החופש המלא הראשון בהתחמקות מכלי התקשורת המלווים אותם בכל צעד.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
כלי התקשורת מחוץ לדירתו הזמנית של דומיניק שטראוס-קאהן, ניו יורק, 2 ביולי 2011. רויטרס
גדודי עיתונאים חונים מתחת לדירתו הזמנית של שטראוס-קאהן בטרייבקה, אתמול/רויטרס

במשך רוב היום נותרו בני הזוג ספונים בדירת היוקרה הזמנית ששכרו בטרייבקה, אך בשעות אחר הצהריים יצאו ל"גיחה" של כמה שעות במרצדס שחורה. בסדרה של תמרונים בין הרחובות, שבמהלכם נכנסו לחניון ויצאו מצדו השני, הצליחו בני הזוג "להיפטר" מגדודי העיתונאים שישבו על זנבם, ולהיעלם. כששבו בשעות הערב, ניתן היה לזהות בידה של סינקלר מדריך של המוזיאון לאמנות מודרנית - עדות לכך שזו הייתה כנראה אחת התחנות בסיבוב שעשו בני הזוג בעיר.

בתוך כך, אתמול המשיכו להתפרסם בתקשורת הניו-יורקית עוד ועוד פרטים המקעקעים את אמינות תלונתה של החדרנית, מהגרת בת 32 מגינאה. את הסיקור ממשיך להוביל ה"ניו יורק פוסט", שעד כה התמקד בפרסום מעלליו של שטראוס-קאהן עצמו, וכעת עבר צד: אתמול פירסם כי החדרנית הועסקה במלון כנערת ליווי, והיום הוסיף עוד פרטים לעלילה: לפי דיווחו של אחד ממקורות העיתון, החדרנית העניקה לשטראוס-קאהן מין אוראלי מרצון, אך כשביקשה ממנו תשלום לאחר מכן הוא התעלם ממנה והכעיס אותה - ולכן החליטה לנקום בו.

עיתוני ניו יורק מדווחים על שחרורו של דומיניק שטראוס-קאהן, 2 ביולי 2011. רויטרס
עיתוני פריז מתמוגגים מהשחרור/רויטרס

ה"ניו יורק טיימס" הוסיף כי לפי המידע שבידי רשויות האכיפה, היא תיכננה את ההיתקלות עם שטראוס-קאהן במטרה לסחוט אותו. לפי הדיווח הזה, בידי המשטרה הקלטת שיחת טלפון שקיימה החדרנית, לאחר שהותקפה לכאורה, עם בן זוגה היושב בכלא באריזונה, שם הוא מואשם בהחזקת 180 קילוגרמים של מריחואנה. בשיחה, היא מרגיעה אותו ואומרת שאין כל סיבה לדאוג לה. "אל תדאג, לבחור הזה יש הרבה כסף", אמרה לו, על פי הדיווח. "אני יודעת מה אני עושה".

"אפקט שטראוס-קאהן" יישאר

נושא נוסף שעומד כעת במרכז העיסוק הציבורי, בעיקר בצרפת, הוא השאלה האם בעקבות קריסת תיק שטראוס-קאהן יתמוססו גם הלקחים החברתיים שעלו מהפרשה. כמה כלי תקשורת ניסו לבדוק את הלכי הרוח הצרפתיים בנושא זה, וגילו כי "אפקט שטראוס-קאהן", שכבר הביא להעמדת שר צרפתי נוסף לדין באשמת אונס, נותר כשהיה - הצרפתים עדיין מבינים שהם אינם יכולים עוד להתייחס בסלחנות ובהומור לאישי ציבור המוכרים כרודפי שמלות סדרתיים, תוך התעלמות מהיבטי הניצול והאלימות הגלומים בתופעה.

דומיניק שטראוס-קאהן יותר ממסעדת "סקלינטלה", ניו יורק, שם סעד לאחר שחרורו ממעצר, 1 ביולי 2011. רויטרס
שטראוס-קאהן יוצא ממסעדת היוקרה "סקלינטלה" באפר איסט סייד, ביום שישי אחרי שחרורו/רויטרס

"הפוליטיקאים והתקשורת יצרו שוב ושוב בלבול בין מה שנחשב 'פיתוי' לניצול פלילי של סמכות ומעמד", כתב אתמול האנתרופולוג פרנסואה הרטייה בעיתון "לה פיגרו". "אני רואה שכעת, החלה להתעורר מודעות בעניין". כתב ה"וושינגטון פוסט" בפריז, שבחן את הנושא עם שורה של עיתונאים מקומיים ועוברי אורח ברחוב, סיכם כי "בקרוב, הפוליטיקה הצרפתית עשוייה להיראות יותר ויותר אמריקאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully