וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך הטיולים האגדי או?רי דביר הלך לעולמו

מדריך הטיולים, שמזוהה יותר מכל עם פרוייקט סימון "שביל ישראל" שיזם, הלך הלילה לעולמו והוא בן 80. במהלך חייו חיבר עשרות ספרי טיולים וגרם לדורות של חניכים להתאהב בטבע

איש הטיולים והטבע, אורי דביר, הלך הלילה (ראשון) לעולמו בגיל 80. דביר היה מראשוני הפעילים בחברה להגנת הטבע, וכיהן כיו"ר הוועדה לשבילי ישראל בחברה למעלה מ-40 שנים. הוא חיבר עשרות ספרי טבע וטיולים, וגם ספרי תיירות שתורגמו לשפות שונות. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. הלווייתו תיערך מחר בבית העלמין בחורשים.

דביר החל לטייל לפני קום המדינה במסגרת פעילותו בתנועת "השומר הצעיר" ומאוחר יותר כנהג בחברת אגד, והיה ממקימי "אגד תיור". הוא הצטרף לחברה להגנת הטבע בשנות ה-50', והחל לעסוק בסימון שבילים. הוא ארגן, לימד והדריך את קורס מורי הדרך הראשון בסוגו בארץ במסגרת "אגד", והקים את "המדור לידיעת הארץ". ב-1960 הקים מטעם משרד התיירות את "בית הספר לתיירות", בו לימד וניהל במשך כ-20 שנים, והעמיד מאות מדריכים ומורי דרך שהמשיכו את דרכו בהקניית ידיעת ארץ ישראל.

במהלך שנות עבודתו סומנו רוב שבילי הארץ ומופו - מפעל שהציב את ישראל כמדינה היחידה שסימנה ומיפתה את שטחה בסדר גודל שכזה. בשנות ה-80', יזם דביר את פרויקט "שביל ישראל", השביל הלאומי מדן ועד אילת, ושימש כעורך הראשי של סידרת מפות הטיולים וסימון השבילים.

דביר חיבר ספרים ומאמרים רבים בידיעת הארץ, ערך תוכניות ברדיו ובטלוויזיה ("לאן נטייל השבוע", "משעולים", "שביל בצד", "נקודת חן" ועוד), ופירסם רשימות רבות ומדריכי תיירים על טיולים בחו"ל.

אורי דביר סייר, גאוגרף ויושב ראש הוועדה לשבילי ישראל בחברה להגנת הטבע., יולי 2011. ארכיון, החברה להגנת הטבע
"המדריך המטייל" אורי דביר/החברה להגנת הטבע, ארכיון

דביר הקים את החוג ללימודי ארץ ישראל במכללת בית ברל, ועמד בראשו עד שנת 1990. במסגרת עבודתו המגוונת הדריך דביר חניכים רבים, שהעניקו לו את הכינוי "המדריך המטייל", והקנה להם מאהבתו לארץ ולנופיה. שמו נקשר בתודעה הציבורית עם ידיעת הארץ, סימון ומיפוי שביליה.

על פעילותו זכה דביר ב 1985 בפרס זיו לעיתונאים "שהטיבו לתאר את החיוב במציאות החיים בישראל", ובתעודת הוקרה ולוח על מפעל חיים בשנת 1996. כמו כן זכה דביר בשנת 1998 בתואר "תיירן היובל", על מפעל חיים בתיירות בשנת היובל למדינת ישראל. לפני כשנתיים זכה באות מפעל חיים ייחודי בתחום הסביבה וההגנה על הסביבה.

"בית החברה להגנת הטבע מתאבל על לכתו של אורי דביר, שהיה מעמודי התווך של החברה להגנת הטבע", אמר משה (קושה) פקמן, מנכ"ל החברה להגנת הטבע. "אורי סימן לכולנו את הדרך לידיעת הארץ, להכרתה ואהבתה דרך הרגליים. מורשתו תישאר לעולמים בדמות סימוני השבילים בכל רחבי הארץ".

מאגודת מורי הדרך לתיירות בישראל נמסר כי "אורי דביר היה חבר ותיק באגודה והיה אחד הפעילים בה. לאורך השנים חינך ולימד חניכים אשר למדו תחתיו את מקצוע מורה הדרך. בפברואר השנה, בכנס השנתי של האגודה קיבל דביר את תואר יקיר האגודה כאות הוקרה על פעילותו למדינת ישראל ולמטייליה. דביר היה מוביל הדרך, אוהב הארץ שספריו הנחילו לישראלים רבים את אהבת הטיולים".

עוד על פועלו של אורי דביר, וראיון עם קולגות שאהבו והוקירו אותו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully