וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכור שהופצץ בסוריה פעל עם עוד 3 מתקני גרעין"

ניר יהב

12.6.2011 / 7:40

מדו"ח של סוכנות הגרעין הבינלאומית עולה כי סוריה הפעילה מתקני גרעין נוספים לבד מזה שהופצץ בדיר א-זור בשנת 2007. עוד עולה מדו"ח הסוכנות כי המתקן היה מתוצרת צפון קוריאה

דו"ח של סוכנות הגרעין הבינלאומית קובע כי סוריה לא צייתה להוראות ולא עדכנה אותה על פעילותה הגרעינית כפי שמתחייב. בדו"ח, שחלקו התפרסם הבוקר (ראשון) בעיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון, נכתב עוד כי מתקן הגרעין בדיר א-זור שעל פי העיתון "הושמד על ידי ישראל בשנת 2007", קשור לשלושה מתקני גרעין אחרים בסוריה. יחד עם זאת, לא צוין באילו מתקני גרעין מדובר והיכן הם ממוקמים.

עוד נטען בדו"ח כי התירוץ של השלטונות הסורים לייבוא כמות גדולה של ציוד שנעשה בו שימוש גרעיני בין 2002 ל-2006 הוא "צרכים אזרחיים". עוד נכתב כי בשנת 2007 נעשו פעולות נרחבות כדי להסתיר את המתקן בדיר א-זור ולהעלימו מהעין.

לפי הדו"ח, סוריה הודיעה לסוכנות הגרעין שהמתקן בדיר א-זור "היה קשור לטילים ולא אפשרי שהיה מתקן גרעיני משום שצריכת החשמל באזור אינה מספיקה לכך". עוד טענה סוריה כי שאריות האורניום שנמצאו באזור המתקן קשורות ל"טילים הישראליים" שהחריבו אותו. לסיכום, הדו"ח קובע שהמתקן דומה למתקן בעיר יונגביון בצפון קוריאה.

ביום חמישי החליטה מועצת הנגידים של הסוכנות להעביר את הטיפול בתוכנית הגרעין של סוריה למועצת הביטחון של האו"ם. מבין 35 המדינות החברות במועצה, הצביעו 17 מדינות בעד הרעיון שהעלו ארצות הברית ו-12 מבעלות בריתה. שש מדינות, ובהן רוסיה וסין, הצביעו נגד הרעיון. ההצעה להעביר את הטיפול בסוריה למועצת הביטחון, הועלתה בעקבות חקירה שערכה סבא"א באתר הכור הגרעיני בדיר א-זור.

כאמור, לפי פרסומים זרים, ישראל הפציצה את הכור בחודש ספטמבר 2007 והשמידה אותו. ארצות הברית ומדינות נוספות במערב לחצו על סבא"א להעביר את הטיפול בגרעין הסורי למועצת הביטחון. שגריר סוריה באוסטריה, באסם אל-סבג, אמר בתגובה כי דמשק תמשיך לעבוד מול הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. אל-סבג כינה את החלטת מועצת הנגידים "מצערת", אך הבהיר כי "סוריה תמיד שמרה על מחויבויותיה (לעבוד מול סבא"א)" - וכי הוא מאמין שסוריה "גם תמשיך לעשות זאת".

עוד על תכנית הגרעין הסורית:
סבא"א מאשרת: סוריה בנתה כור במתקן בדיר א-זור
הגרעין הסורי? פריז מגבירה את הלחץ על דמשק
דו"ח סבא"א: "סוריה מעלימה ראיות לגרעין"
צילומי לוויין חשפו: מתקן גרעיני ליד דמשק

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully