וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שנה אחרי: נזכרים בהפצצת הכור הגרעיני בעירק

"אם אתה מצליח להשמיד דבר כזה - יש לזה משמעות היסטורית", נזכר אחד מטייסי חיל האוויר שהשמידו למעשה את תוכנית הגרעין של סדאם ב-1981. "יותר מאשר עוד משימה מבצעית"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: באדיבות מרכז בגין, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

בראשית יוני 1981, לפני 30 שנה בדיוק, תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי את הכור הגרעיני תמוז שבעירק, במסגרת מה שכונה כ"מבצע אופרה". הטייסים ביקשו להשמיד את הכור, שעמד במוקד תכנית הגרעין הצבאית של סדאם חוסיין. בתקיפה השתתפו בין היתר סרן (לימים אלוף וראש אמ"ן) עמוס ידלין, אל"מ יפתח ספקטור, סא"ל זאב רז, וגם קצין צעיר בשם אילן רמון, שהיה האחרון במבנה, לימים האסטרונאוט הישראלי הראשון, שנספה בהתרסקות מעבורת "קולומביה" ב-2003.

בתקיפה השתתף גם אמיר נחומי, שסיפר על תחושותיו לאחר התדריך שהעניק לכוח הרמטכ"ל דאז, רפאל (רפול) איתן, בטרם התקיפה: "רק ברגע הזה התחלתי להפנים כמה זה יותר מאשר עוד משימה מבצעית. פצצה גרעינית שנופלת על ישראל זה יכול להית מצב שאין ממנו חזרה, ולכן אם אתה מסיר איום כזה – יש לדבר משמעות היסטורית".

נחומי סיפר גם על אחד הרגעים הדרמטיים במבצע, בהם לפתע לא עלה רמון בקשר. "לפי התדריך, כל אחד היה צריך לשגר פעם אחת בקשר שהוא הפציץ והוא בסדר", סיפר. "כולם דיווחו, ורמון לא. אני קורא לו שוב, חשבנו שמישהו יישאר מאחור, והיינו בטוחים שזה אילן, שהיה אחד מהאחרונים במבנה. והוא לא עונה. באיזשהו שלב התחילו לצעוק לו 'אילן', ואז הוא ענה פתאום".

הערב תיפתח במרכז מורשת בגין בירושלים תערוכה המתעדת את הפצצת הכור. בין היתר, יוצגו בתערוכה סרטונים שטרם שודרו, ראיונות עם טייסי חיל האוויר שהשתתפו במבצע וחומרי וידאו המצולמים מתא הטייס.

אהבה בשחקים: מבט על ישראל ממטס יום העצמאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully