וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב דרוקמן: לא תקום מדינה פלסטינית בספטמבר

מוטי לוי

17.5.2011 / 9:34

על תהליך השלום חסר הסיכוי, עתידה הפוליטי של הציונות הדתית, וממשלת נתניהו; רב שיח של וואלה! חדשות מארח את הרב חיים דרוקמן, שמשיב אש לפסילת גיוריו על ידי הרב אברהם שרמן: "מי שעושה כך ודאי לא ראוי להיות דיין"

הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. עומר מירון
הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא/עומר מירון

אורח השבוע בשיח הרבנים של וואלה! חדשות הוא הרב חיים דרוקמן, מבכירי רבני הציונות הדתית, המכהן בשלל תפקידים רבניים בכירים: ראש ישיבת אור עציון, ראש אגף הגיור במשרד ראש הממשלה, יו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא ועוד. הרב דרוקמן נולד ב-1932 בפולין. במהלך מלחמת העולם השנייה התחבא עם הוריו ובהמשך נמסר לזוג יהודים חשוכי ילדים ועלה עמם לישראל; הוריו, שניצלו אף הם, התאחדו עמו בישראל כמה שנים אחר כך. את השכלתו התורנית רכש הרב דרוקמן בישיבות כפר הרואה ומרכז הרב, ובמהלך השנים חינך עשרות אלפי תלמידים בבני עקיבא, "מרכז הרב", ולבסוף בישיבת אור עציון, אותה הקים ובראשה הוא עומד עד היום. לצד פעילותו החינוכית, שימש הרב דרוקמן גם כחבר כנסת מטעם סיעת המפד"ל, וב-2004 מונה לערוך בראש מערך הגיור הממשלתי, תפקיד אותו הוא ממלא עד היום. השבוע אף הוענק לו תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן על פועלו בתחום הגיור.

לפני כשלוש שנים עלה שמו של הרב דרוקמן לכותרות כאשר בפסק דין שחיבר דיין בית הדין הרבני הגדול, הרב אברהם שרמן, הוטל דופי ונמתחה ביקורת קשה על גיוריו של דרוקמן, ונטען כי הם צריכים בדיקה מחודשת. הרב דרוקמן פנה בעקבות כך לנציבת קבילות השופטים והדיינים וביקש להדיח את הדיין מתפקידו. בפתח הראיון עמו מסביר הרב דרוקמן את המניע לפנייתו. "הגשתי תלונה על ההתנהלות, לא הגשתי תלונה על פסק הדין. איך יכול דיין לפסוק פסק דין ביחס לאדם מסוים מבלי לשמוע אותו? מי שעושה כך ודאי לא ראוי להיות דיין. אחרי בירורים שנציבת קבילות הדיינים הזמינה אותו ושמעה אותו עם כל טענותיו ההחלטה שלה הייתה שצריך להפסיק את עבודתו". לבסוף, הדחתו של הרב שרמן מכס הדיינות נבלמה על ידי החברים החרדים בוועדה למינוי דיינים שהשיגו רוב להישארותו.

בראיון לוואלה! חדשות, לפני כחודש, חזר הרב אברהם שרמן על טענותיו מ-2008 כי הגיורים שנעשו במערך הגיור הממלכתי שבראשותך טעונים בדיקה מחודשת, מפני שכנות כוונותיהם של המתגיירים לא נבדקה כראוי. מה אתה משיב על כך?

"כל הדיינים בהרכבי בתי הדין הם יהודים תלמידי חכמים, יראי שמים, והם דנים אך ורק על פי ההלכה. אז יכולים להיות חילוקי דעות בהלכה, אבל לפסול פסילה גורפת את כולם? ולומר שכולם פסולים, ורק יחידי סגולה הם 'בעלי הבתים' על תורת ישראל וההלכה, זה קצת צורם".

הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. עומר מירון
הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא/עומר מירון

הרב שרמן מגובה על ידי הנהגת הציבור החרדי; בין היתר, על ידי רב אלישיב. מה אתה אומר על כך שהפוסקים החרדיים הבכירים מצדדים בדעתו?

"ראשית, אני חושב שהם לא מודעים נכונה לעבודת בתי הדין המיוחדים לגיורים. כמו כן, אני חייב להגיד שהגרים שאנחנו עוסקים בהם זה סוג מיוחד של גרים שלא היה כמותם בתולדות ישראל. אנחנו הכרנו בתולדות ישראל שני סוגי גרים. סוג אחד זה גויים שהתאכזבו מאמונתם ומהעבודה הזרה שלהם ומצאו את האמת בעם ישראל ובתורת ישראל. זה הגר הקלאסי שקיים מאז רות המואביה דרך כל הדורות. סוג השני של גרים זה מלפני כמאתיים שנה, מאז שנפתחו חומות הגטו ויהודים זכו לחופש והתחילה התבוללות, והיו נישואי תערובת וכתוצאה מזה באו להתגייר. הגרים שאנחנו עוסקים בהם זה סוג שלישי. אלה בנים או נכדים של יהודים ברוסיה ששם עשו את הכל כדי לעקור כל זיק של יהדות מהיהודים. ועשו את הדבר עשרות בשנים תוך דיכוי ברוטלי וכפייה. וכתוצאה מזה היו נישואי תערובת. ובניהם ונכדיהם חוזרים ומגיעים אלינו. ואני חושב לעצמי על הסבא והסבתא שנמצאים היום בגנזי מרומים - הם ודאי היו רוצים שיהיה המשך למשפחה. יש לי במקרה כאן איתי רשימת שמות של מועמדים לגיור. אקריא לך שמות משפחה של כמה מהם: לנדאו, גרינברג, אברמסון, רוזנברג, שרמן, קפלן, לייבוביץ', רבינוביץ', כל אלה שמות יהודיים שחוזרים עכשיו הביתה – זה מצווה להתייחס אליהם".

האם אתם מרוצה מממשלת נתניהו?

"במציאות הנוכחית אין טובה ממנה. יש לי ודאי ביקורת על דברים שונים אבל באופן כללי צריך לדעת מה האלטרנטיבה. אני חושב שהאלטרנטיבות גרועות יותר".

בכנסת הנוכחית הגיע הייצוג הפוליטי של הציונות הדתית לשפל חסר תקדים, הן מבחינת מספר המנדטים והן מבחינת הפילוג המפלגתי. האם אתה תומך באיחוד בין "הבית היהודי" ו"האיחוד הלאומי'?

"אני ודאי בעד איחוד, ואני מברך על כל איחוד. מן הראוי לאחד את כל הכוחות. יש רבים בציונות הדתית שנותנים את קולותיהם לרשימות אחרות. אילו הייתה רשימה מאוחדת של הציונות הדתית היה צריך לקרוא לכל מי ששייך לציבור הזה שיתן את קולותיו לרשימה זו, כי מדינת ישראל זקוקה לקול הזה שיונק מאמונה ומתורה. מדינת ישראל זקוקה לרשימה גדולה כזאת של ציונות הדתית ומן הראוי לאחד את השורות ולאו דווקא את אלה שהם כיום בבית היהודי או באיחוד הלאומי אלא הרבה יותר מזה".

הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. עומר מירון
הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא/עומר מירון

האם לאחר הסכם הפיוס בין חמאס לבין פתח, אתה רואה עדיין תקווה לשלום עם הפלסטינים?

"ללא קשר לפיוס בין החמאס לבין הפתח, כל המחשבה הזאת לתת חלק מארצנו לאחרים היא מחשבה נוראה. לאלה שמדברים על שתי מדינות לשני עמים אני אומר: ודאי, הרבה מדינות להרבה עמים, אבל לא בארץ ישראל. ארץ ישראל לא נועדה למדינה לעם אחר. מי שרוצה לחיות במדינת ישראל ולהיות נאמן למדינת ישראל, אדרבה. אבל מי שרוצה מדינה אחרת, מדינות ערב הן עשירות וגדולות, מה פתאום על חשבון כבשת הרש שלנו? בשום אופן לא. אין מקום לדבר כזה. זה ברמה העקרונית, אבל אחרי כל ההסכמים שראינו איך הם נראים, האם יש עוד מקום למחשבה מעוותת שניתן לקיים הסכם עם אלה שלא מקיימים שום הסכם? שילדיהם גדלים על בסיס של שנאה תהומית, כפי שבא לידי ביטוי לאחרונה ברצח הנתעב באיתמר שנערים מסוגלים לעשות דבר כזה, לשחוט ילדים. זה הרי לא יאומן פשוט, הם נערים, אחד בן 17 ואחד בן 19, יש עוד מישהו שיכול לעשות הסכם עם אלה? זה לא פותח עיניים לראות נכוחה את המציאות שאנחנו חיים בתוכה?"

אם כך, מה הפיתרון לסכסוך?

"הפתרון האחר במציאות הקיימת הוא שנהיה חזקים, ושנחזק את עצמנו. אם הם שונאים אותנו, לכן אנחנו צריכים לתת להם חלק מארצנו, בזה הם יאהבו אותנו? הם ימשיכו לשנוא אותנו, כי הם רוצים את ארץ ישראל כולה, כולל ירושלים. אני בזמנו ישבתי תקופה מסוימת בכנסת על יד חבר כנסת ערבי והוא אמר לי: 'לכם אין שום קשר להר הבית. מעולם לא היו שם בתי מקדש, אתם סתם מספרים סיפורים'. אני בהתחלה חשבתי שהוא מתבדח, אחר כך ראיתי שהוא מתכוון ברצינות. הם מכחישים את הכל, וטוענים שאין לנו שום קשר לכאן. אז בגלל זה נאבד את עצמנו לדעת כי שונאים אותנו? השתגענו?"

הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. עומר מירון
הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא/עומר מירון

בספטמבר, ככל הנראה, תקום מדינה פלסטינית, ומתנחלים רבים עלולים למצוא את עצמם תחת ריבונותה.

"לא תהיה מדינה פלסטינית. בוא לא נהלך אימים על עם ישראל. אני לא מאמין שבסופו של דבר תהיה הכרה גורפת במדינה ללא הסכם איתנו. לא חושב. מדינות רציניות לא תיתנה יד למין דבר כזה באופן חד צדדי ללא הסכם איתנו".

ואם בכל זאת תקום מדינה פלסטינית?

"זה לדעתי יהיה אסון. אבל עם ישראל חי ובמשך השנים הוא התגבר על הרבה אסונות והוא יתגבר גם על האסון הזה".

מה המסר שלך לגולשי וואלה! חדשות?

"להאמין בעתידנו כי הצדק איתנו והאמת שלנו. כל האירועים של הדור שלנו מוכיחים שבעזרת השם אנחנו נמצאים בתהליך גדול של גאולת ישראל. מתקיימות לנגד עינינו נבואותיהם של נביאי ישראל ואנחנו מאמינים שכל מה שהנביאים ניבאו הכל יתקיים. אנחנו צריכים לחזק את מדינת ישראל במובן הפיזי והרוחני, לחזור לשורשים האמיתיים של עם ישראל ובעזרת השם אנחנו נצעד קדימה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully