וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ירידה של 46% באירועים האנטישמיים בעולם

1.5.2011 / 10:29

מדו"ח של המכון לחקר אנטשימיות שמתפרסם בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה עולה כי לעומת שנת 2009, שנת שיא בגילויי האנטישמיות בעולם, בשנת 2010 חלה ירידה משמעותית במס' האירועים

שנת 2010 הייתה שנה שקטה יחסית בהשוואה לשנת 2009 במספר האירועים האנטישמיים, אך עם זאת, היא השנה השלישית בחומרתה מבחינה זו ב-20 השנים האחרונות – כך קובע דו"ח מצב האנטישמיות העולמית שהתפרסם היום (ראשון) במסיבת עיתונאים באוניברסיטת תל אביב. הדו"ח קובע כי בשנת 2010 התרחשו כי 614 מקרי אנטישמיות ברחבי העולם - ירידה של 46% בכמות האירועים לעומת שנת 2009, שהייתה מרובה באירועים מסוג זה ככל הנראה עקב מבצע עופרת יצוקה. לפי הדו"ח, שהוכן בידי המכון לחקר האנטישמיות והמחקר לחקר יהדות אירופה באוניברסיטה, קיימת ירידה במספר האירועים האנטישמיים בעולם בעשור האחרון.

מהדו"ח עולה כי 40% ממקרי האלימות בשנה האחרונה כוונו כלפי אזרחים, 15% מהם כלפי בית כנסת והיתר כלפי רכוש, בתי קברות ואתרי זיכרון. 56% מהאירועים התאפיינו בוונדלזים, 24% מהם התאפיינו באלימות פיזית, ו-1% מהאירועים התאפיין בהצתה.

עוד עולה מהדו"ח, כי גורם מרכזי בגל האירועים האנטישמיים בשנת 2010 הוא מבצע "עופרת יצוקה" וכן כי התקשורת והאינטרנט משמשים במה יעילה יותר ויותר להפצת מסרים אנטישמיים. כמו כן, נראה שאנגליה, צרפת וקנדה הן המדינות בהן אירע מספר האירועים האנטישמיים הרב ביותר בשנה זו - 60% מכלל האירועים בעולם, ובהם מספר רב של מקרי אלימות אקראית ברחוב כלפי אנשים בעלת חזות יהודית.

נתון מעניין נוסף שמציג הדו"ח הוא גדילה של כ-60% במספר האירועים מסוג זה באוסטרליה בהשוואה לשנת 2009. הדו"ח קובע כי למרות הקשר בין העימותים במזרח התיכון ומבצע "עופרת יצוקה" לאירועי אנטישמיות, העלייה באנטישמיות מתרחשת גם ללא קשר לאירועים מרכזיים באזור. "במרכזה של האנטישמיות עומדים עדיין סטריאוטיפ יהודי שלילי ומדינת ישראל כמדינה בעלת תכונות יהודיות שליליות", נכתב בדו"ח, "אימוץ סטריאוטיפים אנטישמיים מתבצע לא רק על ידי נאונאצים וקבוצות ימין, אלא גם על ידי מוסלמים רדיקליים".

"לא רוחות העבר, אלא רוחות ההווה"

עורכי הדו"ח ציינו עוד כי על אף הקשר הקיים לעתים בין עימותים במזרח התיכון לבין עלייה במספר מקרי האנטישמיות, כמו האירועים הרבים לאחר מבצע עופרת יצוקה, הרי שהעלייה באנטישמיות מתקיימת גם ללא קשר לאירועים ובמרכזה עדיין ניצב הסטראוטיפ המסורתי של היהודי השלילי. "אימוצו של הסטראוטיפ אינו נעשה רק על ידי ניאו-נאצים וקבוצות ימין קיצוניות, אלא גם על ידי מוסלמים רדיקליים כשכולם נלחמים נגד האויב המשותף - העם היהודי באשר הוא", הסבירו העורכים.

"80 שנים אחרי עליית הנאצים לשלטון ופרוץ מלחמת העולם השנייה, ארוע מסוג זה לא היה צריך להתקיים", אמר ראש החוג להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב, פרופ' אייל זיסר. "לצערי אנו שבים אל ארועי העבר. אין מדובר ברוחות העבר, אלא רוחות ההוווה, האנטישמיות על כל גווניה ומרכיביה עדיין כאן איתנו ומעולם לא הורידה את ראשה. האנטישמיות משנה פנים וצורה והופכת לעתים להיות מתוחכמת יותר בשפות שלא הורגלנו אליהן בעבר, למשל פרסית ולכן הדו"ח הזה הוא אבן דרך חשובה במאמץ המשותף להאבק באנטישמיות", הוסיף פרופ' זיסר.

"הקונגרס היהודי הוא היחיד ששומר על התנגדות קבועה לגילוי האנטישמיות מצד ארגונים ממשלתיים וחוץ ממשלתיים", אמר נשיא הקונגרס היהודי - אירופי, משה קנטור. "בשנים האחרונות הסתמנה עלייה דרמטית בהתקפות על יהודים בעמדות מפתח ממשלתיות, תופעה המכונה 'אנטישמיות מכובדת'".

"מדובר באנשים בעלי השפעה בעמדות מפתח ולא פרחחי רחוב שעושים שימוש באנטישמיות בכל פלטפורמה אפשרית", הסביר קנטור. "לדוגמא, ראש עיריית מלמו בשבדיה, ששלל בשנה שעברה את זכות הקיום של ישראל בנאום תקשורתי, או ספר שהופץ ביוון בשם כל מה שרציתם לדעת על יהודים - אלף עמודים שיש בהם דמיון רב לספרו של היטלר 'מיין קאמף'".

פרופ' דינה פורת, ראש מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה באוניברסיטת תל אביב טוענת שאם מורידים את העלייה הדרמטית שחלה בתחילת שנת 2009 במספר אירועי האנטישמיות בעקבות אירועי המשט הטורקי אז "שנת 2010 היא השנה בה אירע המספר הרב ביותר של אירועים מסוג זה מאז תחילת התיעוד הסטטיסטי של אירועי האנטישמיות בעולם". לדבריה, "נוצר שילוב מסוכן של גורמי ימין, ניאו נאצים ואיסלמים, שפעילים ברחוב ברמה הפיזית כלפי יהודים וגורמים אנטישמיים בכירים וזוטרים המזוהים עם השמאל הרדיקלי שעושים שימוש בטרמינולוגיה אנטישמית והסתה נגד יהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully