וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפעל המזהם ישלם את הוצאות העמותה שתבעה אותו

אריאל נוי

10.4.2011 / 21:35

מפעל התכשיטים "גולדסנטר" באור יהודה, שנהג להזרים שפכים לא מטופלים למערכת הביוב, ישלם את הוצאות המשפט של עמותת מלר"ז שתבעה אותו. בית המשפט קבע כי התביעה הביאה להפסקת הזיהום

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל היום (ראשון) את תביעתה של עמותת מלר"ז נגד מפעל "גולדסנטר" שבאור יהודה. בית המשפט קבע כי גולדסנטר, מפעל תכשיטנות, הזרים למי הביוב מתכות כבדות, מסוכנות ורעילות, העלולות לפגוע באופן חמור ביכולת של מכון טיהור שפכי גוש דן (השפד"ן) לטהר את המים. התוצאה עלולה להיות פגיעה באיכות המים, בחי ובצומח וכן גרימת נזק בלתי הפיך למי התהום ולחקלאי הנגב.

מכתב התביעה עולה כי מפעל "גולדסנטר" הזרים באופן קבוע משנת 2004 ועד סוף שנת 2009 שפכים לא מטופלים למערכת הביוב ובהם חריגות של עד אלפי אחוזים בכסף וסולפטים, חריגות של עד עשרות אלפי אחוזים בקדמיום, ניקל, אבץ, עופרת, נתרן, וכלורידים וחריגות של עד מאות אלפי אחוזים בנחושת.

על פי כתב התביעה, המפעל גורם למפגע סביבתי חמור ומסוכן כבר שנים רבות ואנשיו אינם עושים דבר, או עושים מעט מדי, כדי להביא להפסקת המפגעים. ניקל ועופרת הן מתכות רעילות הפוגעות במאגרי המים ובמי התהום, בקרקע ובעיקר בבני אדם. חשיפה לכמות חריגה של ניקל עלולה לגרום לסרטן וחשיפה לכמות חריגה של עופרת עלולה לגרום לנזקים לדם, למוח ולקצות העצבים.

השופט רפי ארניה קבע כי תביעתה של מלר"ז גרמה להפסקת הזרמת השפכים והורה למפעל לשלם לעמותה את הוצאות המשפט. "סבורני כי לתביעה היה אפקט מזרז להפסקת שפיכת שפכי מפעל הנתבעים לשפד"ן, לפיכך סבורני כי היה בהחלט מקום להגשת התביעה וכי בשים לב לעובדה שבסופו של יום התוצאה הושגה הרי שמן הראוי הוא שהתובעת תזכה בהוצאותיה", כתב השופט בהחלטתו.

חיליק רוזנבלום, יו"ר עמותת מלר"ז, אמר כי "בית המשפט קבע חד משמעית כי עמותת מלר"ז הייתה הגורם הדומיננטי בהפסקת הזיהום. החשוב מכל הוא כי לראשונה, בשנת 2010 המפעל המנותק מביוב העביר 100 טון שפכים מזוהמים במתכות כבדות לרמת חובב ובכך נחסך הזיהום מהשפד"ן, מקווי הביוב, מהקרקע ומהים.

"בנוסף", אמר רוזנבלום, "המפעל התחייב להפסיק לתמיד את הזרמת המזהמים למערכת הביוב ובבדיקות גלויות וסמויות שנערכו בצנרת התת-קרקעית מחוץ למפעל, ניתן לקבוע כי על פי הנראה המפעל הפסיק להזרים שפכים לצנרת אלא בהובלה רכובה לרמת חובב". רוזנבלום הוסיף כי "בית המשפט קבע שעל המפעל להחזיר לנו את הוצאות המשפט, האגרות וחלק נכבד מהייעוץ ההידרולוגי המקצועי שהכין בדקדקנות ולפרטי פרטים הידרולוג הבית של מלר"ז, שמעון צוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully