וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו השטרות החדשים: "משוררים מהפנתיאון"

10.4.2011 / 14:16

המשוררים שאול טשרניחובסקי, נתן אלתרמן, רחל ולאה גולדברג יעטרו את השטרות החדשים שייכנסו לשימוש בתוך שלוש שנים. השר הרשקוביץ ביקר: "התרבות לא נגמרת בפינת טשרניחובסקי-גולדברג"

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הדפסת סדרת שטרות הכסף החדשה שעל גביהם יודפסו דמויותיהם של המשוררים שאול טשרניחובסקי, רחל, נתן אלתרמן ולאה גולדברג. השטרות החדשים יכללו סימני ביטחון וזיהוי מתקדמים, ובכוונת בנק ישראל להתחיל בהנפקת הסדרה בתוך שלוש שנים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שקידם את המהלך ואמר כי, "המשוררים שנבחרו הם חלק מהפנתיאון המוסכם של משוררי ישראל בזמן החדש. בכל מעגל התחדשות נבחר אישים מקטגוריות שונות, ואני מניח שעוד נחזור לאישי מדינה". כזכור, לפני כשנה דחה שר האוצר יובל שטייניץ הצעה קודמת של הוועדה הציבורית שביקשה להנציח דמויות של מדינאים, וביקש לשלב בשטרות החדשים נשים ואנשי רוח.

בין התומכים בסדרה החדשה היתה שרת התרבות והספורט לימור לבנת. "אני מברכת על החלטת הממשלה", אמרה, "לפני מספר חודשים נפגשתי בעניין עם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, ואני שמחה שהוא אימץ את עמדתי. אישור השטרות היום הוא תעודת כבוד ותפארתה של ממשלת ישראל, שמכירה בתרומתם של אבני היסוד התרבותיים שלנו".

אלתרמן - על שטר ה-200, רחל על 20

אך לא כולם בממשלה תמימי דעים לגבי הדמויות שנבחרו. יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, הביע התנגדות לסדרה החדשה ואמר כי "אין ספק שכל הארבעה הם משוררים דגולים וראויים, אבל התרבות העברית אינה נגמרת בטשרניחובסקי פינת גולדברג. היה ראוי שבין הארבעה יהיו גם גיבורי תרבות שאינם אשכנזים חילוניים".

המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום מתח אף הוא ביקורת על בחירת הדמויות ואמר שהיא איננה סבירה ולא מייצגת את כלל העם. "לא ייתכן, לא סביר ולא הגיוני שלא נמצאה אפילו דמות אחת ראויה להיות על השטרות מקרב יהדות ספרד. הדמויות המופיעות על שטרות הכסף אמורות לייצג את העם. נושא כזה צריך להיות גשר מאחד ולא הנצחת המצב הקיים. הצעתי לנגיד הבנק דמויות שאין ויכוח על תרומתם למורשת היהודית בתחום הרוח כמו גם בתחומים אחרים דוגמת אבן גבירול, שבזי, יהודה הלוי ועוד".

על פי ההחלטה, על השטר של 200 שקלים בסדרת השטרות החדשה תתנוסס דמותו של משורר נתן אלתרמן במקום דמותו של נשיאה השלישי של ישראל זלמן שז"ר, המעטר את השטר כיום, בעוד שעל השטר של 100 שקלים תופיע לאה גולדברג במקום הנשיא השני, יצחק בן צבי. שאול טשרניחובסקי יככב על גבי השטר של 50 שקלים במקום ש"י עגנון, ואילו דמותה של רחל בלובשטיין – רחל המשוררת – תהיה על השטר של 20 שקלים במקום ראש הממשלה השני, משה שרת.

עם זאת, טרם נקבעו צורתם, תוכנם ויתר הפרטים של השטרות. אלו יובאו לאישור הממשלה בהמשך. ההחלטה על קביעת הדמויות שיונצחו על כל שטר התבססה על תאריך פטירת ארבע הדמויות: רחל המשוררת שנפטרה מוקדם מכולם, באפריל 1939, הונצחה על השטר הנפוץ ביותר – 20 שקלים. טשרניחובסקי באוקטובר 1943, גולדברג בינואר 1970, ואלתרמן נפטר במרץ אותה שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully