וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: "הפיכת ישראל לדתית - סכנה להמשך קיומה"

פרופ' ארנון סופר מאוניברסיטת חיפה טוען במחקר חדש כי על פי הנתונים הדמוגרפיים, עד שנת 2030 יהיה בישראל רוב חרדי ודתי. "אם לא תהיה 'מהפכה חילונית' - הדמוקרטיה תמשיך להיחלש"

מדינת ישראל עומדת להפוך למדינה דתית, באופן שעלול לסכן את המשך קיומה - כך מתריע פרופ' ארנון סופר, ראש קתרדת חייקין לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, במחקר חדש "ישראל 2010-2030, בדרך למדינה דתית". המחקר, המהווה המשך למחקרו הקודם של פרופ' סופר, "ישראל 2007-2020, על דמוגרפיה וצפיפות", מתאר תהליכים דמוגרפיים שעוברים על החברה הישראלית, תוך התמקדות בריבוי הטבעי במגזר החרדי, הדתי, החילוני והערבי וההשלכות של תהליכים אלה.

ממצאי המחקר הנוכחי של פרופ' סופר עולה כי בשנת 2030 יהיה בארץ רוב של אוכלוסייה דתית, דבר שלדבריו, עלול להביא לאחת משלוש התוצאות הבאות: הרוב החילוני יצליח להקים קואליציה חילונית ולבצע "מהפכה חילונית" בכלל התחומים; המיעוט החילוני ייאלץ להשלים עם אורח חיים וסדרי עולם דתיים או שהדמוקרטיה הישראלית תמשיך להיחלש מול כוחות אנטי דמוקרטיים. לדברי סופר, מנהיגות דתית שתדחוף לסיפוח שטחי יהודה ושומרון לישראל תקדם את מימוש החלופה השלישית.

לדברי סופר, בשנת 2030 יגיע מספר החרדים בישראל ליותר ממיליון בני אדם, זאת בהסתמך על הממוצע השנתי של הריבוי הטבעי בקרב החרדים העומד על כ-6%-7% בשנה. סופר אומר כי "הריבוי הטבעי של משפחות חרדיות יגרום לכך שאחוז החרדים בקרב האוכלוסייה הצעירה יהיה גדול אף יותר. מספרים אלה יביאו לעומס ונטל כבד על מוסדות המדינה שישנה לחלוטין את דמותה של החברה הישראלית". לדבריו, גידול כה משמעותי באוכלוסייה זו יהפוך את המגזר החרדי, שרבים מבניו אינם לוקחים חלק פעיל בשוק העבודה, לנטל על יתר האוכלוסייה התומכת בהם. "ככל שהמגזר החרדי גדל, כך גדלים הפערים הכלכליים בין האוכלוסייה החרדית לשאר האוכלוסייה וכך נדרשים סכומים הולכים וגדלים של תשלומי העברה על מנת לצמצם פערים אלה. ההשתתפות הדיפרנציאלית בכוח העבודה לא רק יוצרת מצב תלות מוחלטת באוכלוסייה המפרנסת, אלא גם מצב של אי-שוויון שרק הולך וגדל, אי שביעות רצון, מרמור, תחושות של מחנק בקרב משלמי המסים וסטריאוטיפיזציה של האוכלוסייה התלויה", אמר.

"סופר מפרסם מחקרים מרעישים שמתבררים כלא נכונים"

תהליך נוסף עליו מצביע פרופ' סופר, שיתרחש בעקבות הגידול באוכלוסייה החרדית והדתית הוא התחזקות כוחן האלקטוראלי של המפלגות החרדיות והדתיות. "סדר היום הציבורי, המרחב הציבורי ומאפייני התרבות עלולים להיות כולם ברוח העולם החרדי והדתי. החינוך יהפוך לחינוך תורני, המשפט יהיה ברוח ההלכה, התקשורת תעבור מהפכה כשרבים מהתכנים אותם היא משדרת כיום ייעלמו", ציין סופר. "תהליכים אלה יביאו לירידה מוגברת של התושבים החילונים מן הארץ - מה שידרדר עוד יותר את איכות החיים".

לדברי סופר, כדי להימנע מתמונת מצב עגומה זו, יש לחייב הכנסה של תכנים דמוקרטיים ומערבים לכלל מערכות החינוך במדינה, דבר שימנע את התממשות החלופה הקיצונית מכולן. "במידה ומקבלי ההחלטות לא יתעשתו החזון הציוני יגיע אז לסופו הטראגי ועם ישראל יצא שוב לגלות, שוב יעמוד מול אנטישמיות והתבוללות", טען.

פרופ' סופר אמר הבוקר (ראשון) בראיון לוואלה! חדשות כי ממצאי אותו מחקר הגיעו כבר לידי מקבלי ההחלטות. "אני יודע באופן אישי שביבי נתניהו קורא כל דבר שאני מעביר אליו והוא גם מתייעץ איתי לעיתים קרובות. מדינת ישראל נמצאת בבעיה איומה. הדברים מונחים על השולחן ואיש אינו עושה דבר מול האיומים הדמוגרפיים", אמר סופר.

תחזיותיו העגומות של פרופ' סופר עוררו בעבר סערות תקשורתיות רבות. בשנת 1987 פרסם עיתון ידיעות אחרונות ידיעה המתבססת על מחקר של סופר ולפיה כבר בשנת 2000 יהיה רוב ערבי במדינת ישראל. יגאל דילמוני, מי שמכהן כיום כסמנכ"ל מועצת יש"ע הגדיר אז את הידיעה כ-"מסע ההבהלה" של סופר. הבוקר הזכיר דילמוני כי ישנן מגמות דמוגרפיות שלא ניתן לחזות. "ב-87' לא חזה סופר את הירידה בילודה הערבית לעומת העלייה בילודה היהודית בישראל. הוא גם לא ידע לחזות את גל העלייה המסיבי מברה"מ לשעבר ששינה את פני הדמוגרפיה בישראל. בהמשך לאותו קו, פרופ' סופר מפרסם מחקרים מרעישים שמתבררים כלא נכונים עובדתית לאורך השנים – אך מעולם לא טורח להתנצל על טעויותיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully