וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדות סוציאליות: למה נשים לא מנהלות את המאבק?

21.3.2011 / 3:17

האם ייתכן שהכשלון להביא את שביתת העובדים הסוציאליים לסיומה נובע ממחסור בייצוג נשי במו"מ? עובדות סוציאליות ונשות אקדמיה טוענות שכן. "לא ייתכן שמי שמנהל את המאבק הם גברים"

כישלון הניסיון להביא לסיום שביתת העובדים הסוציאליים מעלה מחדש את סוגיית הייצוג המגדרי במסגרת מאבק העובדים. לטענת אנשי אקדמיה, פעילים חברתיים, כמו גם עובדות סוציאליות רבות, חוסר הייצוג הנשי בקרב מקבלי ההחלטות באיגוד העובדים הסוציאליים, כמו גם במשרד האוצר, הוא בין הגורמים המובילים לכישלון זה.

פרופ' עידית וייס-גל, ראש המחלקה לתואר ראשון בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב, מציגה שאלות קשות הנוגעות לאופן ניהול המשא ומתן על ידי גברים. "הנשים התגלו ככאלה המשתמשות במדיניות האוצר אך לא כאלה שקובעות אותה. יש תפיסות סטריאוטיפיות שהתגלו בימים האחרונים בין השאר בנושא המשכורת השנייה. אותם גברים מנהלי המשא ומתן הם אנשים שככל הנראה מעולם לא עשו חלוקת עבודה שוויונית בביתם שלהם ומכאן שלא יתרגמו זאת לשולחן המו"מ. אין ערכים של שוויון מגדרי ואין תובנה ברורה לגבי למה מקצוע העבודה הסוציאלית הוא חשוב. הוא נתפס כהרחבה של הטיפול הביתי. נשים מחנכות וסועדות בכל מקרה, אז למה לשלם להן יותר?", אמרה וייס-גל.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני מופתע מהפגנת עובדים סוציאליים לפני מו"מ העובדים הסוציאליים עם עופר עיני, מרץ 2011. אורי לנץ
יו"ר הסתדרות העובדים עופר עיני עם נציגי העובדים הסוציאליים/אורי לנץ

בצוות המשא ומתן היו שותפות שלוש נשים

כדוגמא לחשיבות ההשתתפות של נשים במשא ומתן, הציגה וייס- גל את סיפורה של שרון קיטרון, יו"ר סניף סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה מטעם תנועת "כח לעובדים", שניהלה משא ומתן מתיש מול ההנהלה שבסיומו נחתם הסכם שהביא לעליית שכר משמעותית לעובדי הסגל. במקרה זה, למעלה ממחצית מהמשתתפים במשא ומתן היו נשים.

במהלך המו"מ שניהלו קיטרון ושותפותיה, נקבע תפקיד לכל אחת מהמשתתפות וכך נוצר ריבוי קולות ובמקביל שיתוף פעולה. "כמעט ולא היו סוגיות אגו שהפריעו בדרך למטרה", אמרה וייס-גל. לטענתה, גברים נוהגים להתייחס להשפעות בטווח הקצר לעומת הסתכלות רחבה ודקדקנית יותר של נשים, ולכן המו"מ היה מוצלח.

ענבל חרמוני, עובדת סוציאלית בעמותת "עלם" ופעילה בתנועת "עתידנו", הסכימה עם וייס-גל ואמרה שנוכחות נשית מוגברת הייתה מביאה ללא ספק לעבודה שיתופית: "89% מ-16 אלף העובדים הסוציאליים הן נשים. לא ייתכן שמי שמנהל את המאבק יהיו גברים", אמרה חרמוני. היא הוסיפה כי לדעתה, שתיקן של העובדות הסוציאליות עד היום נובעת מהיותן נשים, אולם, "במאבק הנוכחי חלק מהעובדות החליטו שהן אומרות די. אני כאישה לא מוכנה שיתייחסו אלי בצורה כזו".

בצוות המשא ומתן היו שותפות שלוש נשים: ראש צוות עיריית נתניה באיגוד, ביאטריס שיפר, יו"ר מחוז ירושלים באיגוד ציפי בר, ויו"ר מחוז באר שבע באיגוד, דליה אהוד. שלושתן היו נוכחות בכל שלבי המשא ומתן. מצד משרד האוצר לא הייתה ולו אישה אחת בקרב הנציגים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully