וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צונאמי הכה בחופי יפן בעקבות רעש בעוצמה 8.9

גלים בגובה שבעה מטרים שטפו את חופה המערבי של יפן לאחר שרעש אדמה עז נמדד כ-150 ק"מ ממזרח למדינה. עשרות כלי רכב נצפו צפים במים. עד כה דווח על 29 הרוגים

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יותם בן-דוד. קריינות: רועי כ"ץ)

הרוגים רבים ונזק כבד נגרם היום (שישי) ברעש האדמה החזק ביותר שפקד את יפן ב-140 השנים, שגרם להיווצרות גל צונאמי בגובה של 10 מטרים. הצונאמי סחף לחוף כל מה שעמד בדרכו, כולל בתים, מכוניות, וחוות חקלאיות. מספר בניינים עלו באש. נכון לשעות הצהרים אותרו 29 גופות מבין ההריסות שיצרו רעש האדמה והצונאמי.

מהזווית הישראלית, משרד החוץ הודיע בצהרים כי ישנם 28 אזרחים ישראלים השוהים ביפן איתם לא נוצר קשר, ככל הנראה בשל קריסת רשתות התקשורת במדינה. חדר המצב של משרד החוץ והנציגות הדיפלומטית ביפן פועלים לאתר את הישראלים.

מיליוני בתים נותקו מחשמל בכל רחבי המדינה ובבירה טוקיו לבדה דווח על ארבעה מיליון בניינים שנפגעו. רעש האדמה, שהיה בעוצמה של 8.9 בסולם ריכטר, גרם לנפגעים רבים. הממשל בטוקיו ביקש מתושבים שנמצאים באיזורים נמוכים להתפנות למקומות גבוהים יותר.

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. רויטרס
בית זיקוק עולה באש ביפן/רויטרס

הפליפינים, טייוואן ואינדונזיה הוציאו אזהרת צונאמי, ועוררו זכרונות לצונאמי הקטלני שפקד את האיזור בשנת 2004. המרכז הפסיפי להתראות צונאמי פרסם אזהרות צונאמי גם למדינות מרוחקות כמו פרו וקולמביה שבדרום אמריקה.

בטוקיו דווח על בניינים שנעו בעוצמה בעקבות הרעש. בית זיקוק נפט סמוך לבירה עלה באש, ועשרות מיכלים נמצאים בסכנת התלקחות. משרד ההגנה היפני שלח שמונה ממטוסי חיל האוויר על מנת להעריך את גודל הנזק שנגרם.

ביפן נערכים כעת לגלי צונאמי נוספים. הממשל בטוקיו הורה להתחיל לבקש סיוע מהקהילה הבינלאומית, וכן לבדוק מה מצב התושבים הזרים החיים ביפן.

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. NHK TV, AP
הגל ששטף את חוף יפן/AP, NHK TV

המרכז להתראות צונאמי בהוואי הוציא התראה לגלים בגובה של עד 10 מטרים ליפן, רוסיה, גואם טייוואן, הפיליפינים, אינדונזיה, הוואי ולאיים בסביבה. מדובר ברעידת האדמה החזקה ביותר בשבע השנים האחרונות באזור.

בניינים בבירה טוקיו, המרוחקת כ-380 קילומטרים ממוקד הרעש, רעדו בעוצמה והעובדים במשרדים נמלטו לרחובות. בצילומי הטלוויזיה נראו בניין רב קומות שעלה באש כאשר ספרים וניירות הועפו מחלונות לרחובות. "הבניין רעד למה שנראה כזמן רב ואנשים רבים בחדר החדשות רכנו תחת השולחנות", מסר כתב סוכנות הידיעות רויטרס. כמו כן, דווח כי נוסעים ברכבת התחתית של הבירה היפנית נתקפו בהלה.

המרכז הגיאולוגי האמריקאי מדווח כי מוקד רעש האדמה נמדד בעומק של כ-20 קילומטרים במעמקי האדמה וכ-150 קילומטרים ממזרח לאי הונשו. החוף הצפון-מזרחי של יפן סבל בעבר מרעידות אדמה וגלי צונאמי כשביום רביעי נרשם רעש בעוצמה של 7.2 את האזור. בשנת 1933 נהרגו 3,000 בני אדם לאחר שרעידה בעוצמה 8.1 הכתה את האזור. יפן שוכנת על חיבור בין שני לוחות טקטוניים והמדינה מורגלת וערוכה לרעידות אדמה.

עדכון ראשון: 08:24

צונאמי ביפן, מרץ 2011. רויטרס
צונאמי ביפן, מרץ 2011/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully