וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם המוסלמי גועש במהומות, באמ"ן מנסים לשמר את הדור הצעיר

יהושע בריינר

26.2.2011 / 12:00

העולם המוסלמי סוער וגועש, וקהילות המודיעין בעולם נערכות לעידן חדש במזרח התיכון. בחיל המודיעין משנסים מותניים במאמץ לשכנע את בני הנוער להמשיך בלימודים מורחבים של השפה הערבית

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

בעוד העולם המוסלמי סוער וגועש במהפכות והתקוממויות ובכירי קהילות המודיעין בעולם מנסים לנתח ולחזות לאן ינשבו רוחות העתיד במזרח התיכון, באגף המודיעין של צה"ל דואגים כל העת שגם בשנים הבאות יהיה מי שיוכל לנבא ולשער מתי ואיפה פורצות מהפכות ומאיזה כיוון תפרוץ מלחמה. אמנם, מנתוני משרד החינוך עולה כי בעשור האחרון חלה עלייה מתמדת במספר התלמידים הניגשים לבגרות ברמה של 5 יחידות לימוד, ובכל זאת, אנשי החיל משנסים מותניהם לשמור על מגמה זו, כדי שכמה שיותר תלמידים יבחרו להמשיך בלימודים מורחבים של השפה, על מנת שאלו יתגייסו בסופו של דבר ליחידות החיל.

במסגרת המאמצים לשימור הדור הצעיר של ה"ערביסטים" בישראל, מתמקדים אנשי האיתור בחיל בפעולות "שיווק" לתלמידי התיכון. בשנים האחרונות החלו קציני החיל להיכנס לבתי הספר ולהיפגש עם תלמידים כבר מכיתה ז'; כמו כן, באמ"ן מפנים מאמצים רבים בהסברה לבני המגזר הדרוזי, ומקווים שאלה ימצאו את דרכם בקרבם. במקביל, מסורת "גדנ"ע מזרחנות", במסגרתו מוזמנים תלמידי כיתות י' וי"א לשבועות היכרות מרוכזים עם החיל, מקבלת בימים אלה משנה חשיבות. במקום המטווח המסורתי, שיעורי תפעול נשק ועמידה במסדרים, תלמידי הערבית מעבירים את זמנם בהאזנה רצופה למהדורות אל ג'זירה ובניתוח נאומים של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. השבוע, קיבלה וואלה! חדשות הצצה נדירה לפעילויות שעוברים המתגייסים לעתיד במהלך שבוע הגדנ"ע, הכוללות טעימה משלל התפקידים והכישורים הנרכשים במהלך השירות באמ"ן – האזנה, תרגום וניתוח של מקורות ערביים.

"הגדנ"ע היא בעצם שלב מקדים לכל הליך האיתור והמיון שלנו", מסבירה רע"ן איתור בחיל המודיעין, סא"ל מלי, "אנחנו משתדלים להעביר להם מידע אקטואלי ופורסים בפניהם קשת רחבה על סביבת החיים שלנו ועל המדינות באזור במטרה לעודד אותם לבחור במגמת הערבית. אין ספק שדוברי ערבית הם צורך קריטי לחיל המודיעין בעיקר בימים אלה".

"דע את האויב, דע את השכן"

קל זה לא: המאמצים להשאיר את גחלת הערבית בוערת בקרב התלמידים, ובמקביל להתחרות בתהילת החילות האחרים בצה"ל, אינם פשוטים, בעיקר על רקע העמימות הנלווית לפעילות החיל, ואבטחת המידע הנוקשה המונעת אפשרות לחשוף למתגייסים החדשים את חשיבותו האמיתית. בנוסף לכך, בחיל המודיעין ובמשרד החינוך מזהים רתיעה של בני הנוער מלימוד ערבית, שמזוהה מבחינתם כשפת האויב ותו לא. "מקצוע הערבית נתפס כפחות סקסי לעומת מגמות אחרות כמו ביו-כימיה או תיאטרון, אבל לא מסתכלים מה השפה הזאת יכולה לתת", אומרת ראש מדור טיפוח לימודי מזרחנות בחיל, רס"ן רעות, "חשוב שהנוער יידע ערבית לא רק מבחינת דע את האויב, אלא גם דע את השכן".

וכך עוברים התלמידים מהאזנה למהדורת חדשות מקיץ 2006, המתארת תקיפה של חיל האוויר, לשיעור תרבות ערבית ואיסלם. חוץ מהמדינות דוברות הערבית שיש לישראל אינטרס מובהק לעקוב אחריהן, כדוגמת מצרים, סוריה או לבנון, מפעיל החיל מנגנון איתור לדוברי השפה הפרסית לטובת מעקב אחר אירן. "המטרה היא להראות שהשפה הערבית היא לא רק פועל ותחביר אלא הרבה מעבר", אומר רס"ן רעות, "כשהם מאזינים למהדורה של אל ג'זירה או לנאומיו של נסראללה הם מתרגמים ומנתחים את הדברים ומקבלים טעימה מעבודתו של חיל באמ"ן ומהחשיבות של ידיעת השפה לביטחון המדינה. מעבר לכך, אנו רואים את האיומים סביבנו ואת המהפכה שעברה מדינה כמו מצרים שיש לנו איתם שלום, כך שגם התלמידים מבינים את החשיבות שבלימוד ערבית, שכן בניגוד לעבר, צה"ל צריך לדאוג שהחיילים שמתגייסים יהיו בעלי ידע במזרחנות מכיוון שכבר אי אפשר להישען על כאלה שמכירים את השפה ואת התרבות הערבית מהבית".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"עד עכשיו חשבתי שמודיעין רק אוספים מידע פה ושם"

על אוהד כהן הגדנ"ע כבר מתחילה להשפיע. "בכלל רציתי ללכת למגמת מוסיקה ופיזיקה אבל עכשיו אני חושב שאולי כדאי להרחיב את מקצוע הערבית". כהן, תלמיד כיתה י' בן 16 מבת ים עבר השבוע את גדנ"ע מודיעין, ונראה כי התרשם לטובה. "נתנו לנו להיכנס לנעליים של אנשי מודיעין והבנו עד כמה התפקידים האלה חשובים. כך למשל הראו לנו את הקלטת ששלחו חוטפיו מהחמאס של החייל נחשון וקסמן, וניתחנו אותה: מה הם אמרו, למה צילמו דווקא את פלג גופו העליון, מה רצו להשיג בקלטת מבחינה פסיכולוגית וניסינו לדלות מידע על מיקומם. עד עכשיו חשבתי שמודיעין כולה אוספים מידע פה ושם. עכשיו אני מבין כמה לחץ ועבודה יש בזה ועד כמה הלוחמים בשטח עיוורים בלעדיהם. יכול להיות שבאמת זה הכיוון שלי בצבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully