וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלת גלנט: האמת התפוצצה לקצינים בפרצוף

יהושע בריינר

28.1.2011 / 12:10

חוות הדעת של מבקר המדינה, ממנה עולה שהרמטכ"ל המיועד חתם על תצהיר כוזב, חשפה את עומק המשבר הערכי שבו שרוי צה"ל. קצין בכיר: גם אחמדינג'ד רואה את הבלגן. זה משפיע על החוסן שלנו

קצינים בכירים בצה"ל שרויים בימים האחרונים במבוכה ומתקשים להבין איך הם נקלעו למצב, שבו לא ברור מי ינהיג את הצבא בעוד שבועיים. המבוכה רק גברה לאחר פרסום חוות הדעת של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, ממנה עולה כי האלוף יואב גלנט חתם על תצהיר כוזב ופלש לקרקע לא לו. חוות הדעת חשפה בפני הציבור את עומק המשבר הערכי שבו שרוי צה"ל - צבא שמפקדים בו דורשים מאחרים מה שהם אינם מסוגלים לדרוש מעצמם; צבא שהפך את ערך אמירת האמת לערך עליון, אבל כשהגיע יום פקודה הוא קיבל את האמת בפנים: גם קצינים משקרים, מעגלים פינות, מסלפים עובדות וטועים ב"תום לב". ספק, אפוא, אם כל אם עברייה תרצה שבנה ייטול דוגמה מחלק ממפקדיו.

"אף אחד לא בא לכאן בגלל הכסף", אמר השבוע קצין בכיר בדרג השדה. "אנחנו לא מרוויחים כאן כלום, ואם יש בעיה - אז תמיד יהיו כאלה שידאגו שתהיה חקירה של מצ"ח. אנחנו כאן בשביל הביטחון של האזרחים, אבל מישהו כאן זוכר מה חושב אחמדינג'ד או נסראללה שרואים את הבלגן שקורה במטכ"ל? יש לזה השפעה ישירה על החוסן שלנו, ואסור לשכוח את זה". אז מה הם רואים? את מה שכולנו רואים, אבל בניגוד אלינו – מנהיגי ערב שבעי רצון כנראה ממה שהם רואים בשורות הצבא החזק במזרח התיכון.

דבריו אלוף יואב גלנט אחרי אירוע ברצועת עזה בו נהרגו שני חיילי צה"ל. שי מכלוף
"פלש לקרקע לא לו". גלנט/שי מכלוף

זה התחיל בתא"ל משה (צ'יקו) תמיר שיצא בשן ובעין ממשפט ממושך רק כדי לגלות שהוא מודח על ידי הרמטכ"ל גבי אשכנזי בשל אי אמירת אמת. זה נמשך בהדחה דומה של תא"ל עימאד פארס, שהוחלט לסלקו משורות הצבא בשל בעיית אמינות. פארס המודח דורש כעת שאשכנזי יודה כי איים עליו, ושאלוף פיקוד הצפון יודה שהוא עצמו שיקר בתצהירים. הוא תובע שבית המשפט ישמע את הקלטות השיחות שלו עם הרמטכ"ל. פארס, אגב, עדיין משרת בצה"ל. קשה להאמין, אבל קצין צה"ל, מפקד אוגדה לשעבר בדרגת תת אלוף טוען שמפקדו, אלוף פיקוד הצפון הוא שקרן ושהרמטכ"ל מכריח אנשים להתפטר ומאיים כי אלמלא כן – הוא יעמיק את החקירה נגדם. זה לא קורה במחלקה נידחת בגולני, אלא בצמרת הצבא.

רא"ל אשכנזי, שהדגיש לא פעם את קדושתה של אמירת האמת, התחמק עד כה ממתן תשובות ברורות, והציבור לא שמע את גרסתו לפרשת מסמך הרפז, שעוד יעורר הדים בצבא. מה היו קשריו עם הרפז? מדוע הוא הסתובב בלשכתו? מה היה טיב יחסיו של הרפז עם אשתו של אשכנזי, רונית, ועל מה השניים התכתבו ארוכות? מדוע הוא החזיק את המסמך בלשכתו והראה אותו לקצינים אחרים? מדוע הוא לא הדיח את עוזרו אל"מ ארז וינר שהדליף את המסמך מחוץ ללשכה? לפי שעה, אשכנזי לא התייצב בפני הציבור ופוגג את סימני השאלה האלה.

בשבועות הקרובים יפרסם מבקר המדינה דו"ח על התגלגלות מסמך הרפז בצבא, והדו"ח הזה כבר מדיר שינה מעיניהם של קציני המטכ"ל. גם הרמטכ"ל צפוי לככב בדו"ח, שאמור לספק תשובות שיעמידו מול בכירי הצבא ראי. תיאוריות שונות אף קושרות את אשכנזי להתפוצצות פרשת הקרקעות של גלנט. נכון, זה נשמע קלוש ואף דמיוני, אבל בצה"ל של היום איש אינו ממהר לדחות תיאוריה כלשהי.

הרמטכ"ל גבי אשכנזי בגיוס תותחנים ופיקוד העורף בבסיס מיט"ב, נובמבר 2010. אורי לנץ
לא סיפק תשובות ברורות לציבור. אשכנזי/אורי לנץ

גלנט הוא אינו הראשון ש"טועה". קדם לו מפקד חיל הים, שאמר לרמטכ"ל שהוא היה רק פעם אחת במועדון חשפנות. אבל הבנות במועדון זכרו אחרת. האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום לא הודח. האם אז אמירת האמת הייתה בגדר המלצה? ועכשיו הגיע פרשת הקרקעות של גלנט, שממשיכה להכות גלים. תצהיר כוזב, סיפוח שטחים ופריצת דרכים לביתו על חשבון קרקע ציבורית. אפשר להיות בטוחים בכך שלא מעט אנשים בדרגים הבכירים של צה"ל היו מרוצים מדו"ח המבקר. מרוצים מאוד. "תמיד זה היה ככה", מספר קצין בכיר לשעבר, "אלופים עשו מעשים חמורים פי אלף, רק שפעם לא הייתה כל כך הרבה תקשורת. היום בצה"ל צריכים להבין שכל אחד מהם נבחן בזכוכית מגדלת. מה הם אמורים להגיד לצוערים שנמצאים עכשיו בבה"ד 1? שמותר לעגל פינות לפעמים? המצב היום הוא בעייתי מאוד".

ביומנים של בכירי צה"ל מסומנים שלושה ימים באמצע חודש פברואר. ב-13 בפברואר אמורים להתכנס כל בכירים צה"ל והמדינה באולם באוניברסיטת תל אביב לאירוע הפרידה מגבי אשכנזי. בינתיים האירוע לא בוטל. למחרת היום, אמור להיכנס רמטכ"ל חדש לקומה ה-14 בקריה בתל אביב. לאיש אין מושג מי זה יהיה. ב-15 בפברואר אמור להתקיים דיון בעניינו של תא"ל פארס אודות טענותיו בדבר שקרים ואיומים במטכ"ל. ואם ב-16 בפברואר תיפתח מלחמה? ספק אם זה הצבא שהייתם רוצים שינהל אותה.

"מי שלא יהיה הרמטכ"ל, כולם חייבים לעמוד מאחוריו, ללא ספקות", אמר השבוע בכיר לשעבר. אשכנזי אולי משאיר מאחוריו צבא משוקם מבצעית, אבל הרמטכ"ל הבא יהיה משקם מסוג אחר. ערכית, מסתבר, יש לקצינים הבכירים עוד הרבה מקום לשיפור. סמן ימני לחברה הישראלית? לא כרגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully