וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ נתניהו לא אוהב שאתם אומרים "שתי שקל"

18.1.2011 / 22:38

במהלך נאומו בכנס השפה העברית בראשל"צ, ציין ראש הממשלה כי הוא מזדעזע מהביטויים שפשטו על הרחוב הישראלי. בכנס הוכרז חתן פרס רה"מ לשפה העברית פרופ' אמציה פורת

אבי כהן

(צילום: אבי כהן. עריכה: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף הערב (שלישי) בכנס "לשון ראשון" לשפה העברית ע"ש אליעזר בן יהודה, שנערך בהיכל התרבות בראשון לציון. נתניהו אמר בכנס כי "תחיית השפה העברית הייתה חלק מהקמת העם היהודי בארץ ישראל, מעשה כביר שאיחד את היהודים כעם והיווה ברית סמויה בין כל היהודים בתפוצות". נתניהו הוסיף שהוא מזדעזע מהמילים שהוא שומע ברחוב כמו "שתי שקל" ואפילו מהביטוי "שנקל", וביקש מהנוכחים ללמד את ילדי ישראל עברית עשירה, בהירה ומדויקת.

במהלך האירוע הוענק לעורך ולמתרגם פרופ' אמציה פורת, פרס על היותו חתן ראש הממשלה ללשון העברית לשנת תשע"א. הפרס הוענק לפורת "על מפעל חייו בעריכה, בתרגום ספרותי משובח ובהעמדת דורות של תלמידים בעריכה ובתרגום", כפי שנימק חבר השופטים שבחר בו. "בכך, תרם תרומה חשובה מאוד לקידום מעמדה של הלשון העברית". פורת הוא חבר האקדמיה ללשון העברית מזה 40 שנה, מכהן כפרופ' בכיר באוניברסיטת בר אילן והוא זכה בעבר בפרסים רבים על תרגומיו.

פורת שאל את ראש הממשלה: "כיצד אתה יכול לעשות שכל עם ישראל ישלוט ויאהב את השפה העברית כמו בנך אבנר? (שהגיע למקום השלישי בחידון התנ"ך העולמי. ב.ו)" ועל כך השיב לו נתניהו: "פשוט צריך לדעת לאיזה סב להיוולד. אביה של רעייתי שרה הוא שמואל בן ארצי, אחד מגדולי חוקרי התנ"ך ואילו אבי, בן ציון נתניהו, דיבר עברית בבית מיום היוולדו, לפני יותר ממאה שנים".

שרת התרבות לימור לבנת, אמרה בטקס כי "אליעזר בן יהודה, הבין כבר במאה ה-19 שיש צורך בהנגשת השפה העברית לשפת היום יום. יש לנו שפה מתחדשת ובועטת, הסלנג תמיד הפך את העברית מרדומה לשפת דיבור. בסלנג אין כל סכנה, כי הוא מתיישן עם הזמן ונעלם ולכן הוא לא מאיים על השפה העברית. לאחרונה יש הנמכת יתר של השפה העברית והתרחקותה ממקורותיה". ראש עיריית ראשון לציון דב צור סיכם ואמר כי "אנחנו לא נסתפק במילים, בלב עירנו בחצר בית ספר חביב, שהיה בית הספר העברי הראשון, יוקם המרכז הלאומי לשפה העברית, שבו נדאג להפוך את השפה העברית לספורט לאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully