וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה במפלגת העבודה: ברק פורש, מקים סיעה חדשה

17.1.2011 / 11:13

שר הביטחון אהוד ברק הודיע כי הוא פורש מהעבודה ומקים סיעה חדשה - "עצמאות". לברק יצטרפו השר שמחון, הח"כיות נוקד ו-וילף וסגן השר וילנאי. ברק: "העבודה נסחפה שמאלה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

טלטלה במפלגת העבודה ובמערכת הפוליטית - יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון אהוד ברק הגיש בקשה דחופה ליו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין (ליכוד) כדי להתפלג מסיעת העבודה ולהקים סיעה חדשה בשם "עצמאות". לברק יצטרפו שר החקלאות שלום שמחון, סגן שר הביטחון מתן וילנאי ח"כ עינת וילף וח"כ אורית נוקד. ועדת הכנסת אישרה את הפילוג בסיעת העבודה, ברוב של 11 חברי כנסת אל מול שלושה מתנגדים ונמנע אחד. הוועדה אישרה גם את שמה של הסיעה החדשה של אהוד ברק, שתיקרא "עצמאות". בנוסף הצביעה הוועדה בעד שינוי שמה של הסיעה שנותרה בעבודה ל"מפלגת העבודה" כיוון שהיא רשומה כ"מפלגת העבודה בראשות אהוד ברק".

אהוד ברק במסיבת העיתונאים בה פרש ממפלגת העבודה, ינואר 2011. עומר מירון
"עוזבים מפלגה ובית שאנחנו אוהבים ומכבדים". ברק במסיבת העיתונאים היום/עומר מירון

ברק כינס מסיבת עיתונאים בה אמר כי "אנחנו יוצאים היום לעצמאות, מקימים סיעה, תנועה ובהמשך מפלגה שתהיה מרכזית. אנו יוצאים לדרך חדשה על אחריותנו, עוזבים מפלגה ובית שאנחנו אוהבים ומכבדים את חבריו, את החברים במוסדות שלנו. נקים תנועה ומפלגה ונקרא לכל מי שמאמין בדרכה להצטרף. המהלך הזה לא קל לנו, שרון עשה את זה, בן גוריון עשה את זה וגם פרס".

ברק התייחס לחברי מפלגתו ואמר כי "אנו אוהבים ומכבדים את חברי ביתנו הקודם במפלגת העבודה. רבים מהחברים ההלו חוו עמנו את הקשיים במפלגה. גם הם היו קורבן לסחף המתמיד של העבודה שמאלה ושוב שמאלה, לגלישה לפוסט-ציונות ופוסט-מודרניות, ולריב המתמיד". לדבריו, "היו לנו שתיים או שתיים וחצי סיעות. זה היה חייב להיפסק".

ברק המשיך ואמר כי "זו תהיה סיעה שסדר העדיפויות שלה יהיה קודם כל מדינה, אח"כ מפלגה, אח"כ התקשורת ורק אח"כ אנחנו. המוטו שלה יהיה מה שטוב ונכון למדינת ישראל. אנחנו יוצאים לדרך חדשה, עצמאית. אנחנו נקים תנועה ומפלגה ונקרא לכל מי שמאמין בדרכה ובנו להצטרף. לפנינו במדינת ישראל מבחנים לא פשוטים, מדיניים שבמרכזם התהליך המדיני מול הפלסטינים ושאר עמי האזור. מבחנים ביטחוניים ואתגרים סבוכים בתחומי הכלכלה והלכידות החברתית. עם כל הדברים הללו אנחנו מוכנים ונכונים להתמודד".

השר שמחון התייחס אף הוא לפרישה ואמר, כי "בלתי אפשרי להמשיך בדרך הזו. זה פוגע במדינת ישראל. לא ניתן לקיים בדרך הזו לא סיעה ולא מפלגה. ערכי תנועת העבודה הם ערכים נעלים ונגשים אותם בדרך האמיתית. המהלך של היום מאיץ תהליכים שצריכים לקרות בשמאל הישראלי. יחד עם זאת, אנו חושבים שדרכה המרכזית של מדינת ישראל על כל מורכבותה חשובה יותר מכל דבר אחר. אנחנו לא החרבנו את מפלגת העבודה. מפלגת העבודה הוחרבה באותו יום שקבוצת מיעוט לא הסכימה לקבל החלטה של רוב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן לפני מהלך הפילוג שביצע הבוקר ברק. מקורביו של ראש הממשלה אמרו כי "זהו מצב של משילות, האומר שלא ייתכן שחברי ממשלה יתנהגו כאופוזיציה בתוך הממשלה ויאיימו כל הזמן בפרישה ממנה". עם זאת, נמסר כי נתניהו טרם החליט כיצד ינהג בשלושת שרי העבודה שנותרו בסיעה, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן ושר הרווחה יצחק הרצוג, וההערכה היא שהוא יקבל החלטה בנושא במהלך היום.

דיווחים מצביעים על כך שהשר בנימין בן אליעזר, שסירב להגיב לפילוג, העביר מסר לברק, ואמר לו שהוא אינו יכול להימנע מקביעת תאריך לוועידת המפלגה ובכך האיץ את פרישתו של ברק ושל האחרים מהמפלגה. מלשכתו של בן אליעזר נמסר כי השר הודיע אתמול לבכירי מפלגת העבודה על כינוס ועידת המפלגה בחודש מרץ, בכדי לדון בפרישת המפלגה מהממשלה.

במכתב ששלח הבוקר לחברי מפלגתו, הסביר ברק את צעדו וכתב: "מול שטף הביטויים הנמוכים וההפקרות הסיעתית, איש מבין אלה שיצאו כנגד הסיעה ושותפותה בממשלה לא הסיק את המסקנות המתבקשות. מלבד שניים שפרשו מהכנסת, הנותרים המשיכו לתרץ את המשך ישיבתם בכנסת ובממשלה, תוך שהם פועלים נגד הסיעה, היו"ר והמפלגה, בחוסר יכולתם לגבש את התמיכה הנדרשת למהלכים של פרישה מהסיעה או יציאה מהממשלה".

סגן השר וילנאי שיגר מכתב לחברי המפלגה בו ציין: "הגשנו היום לועדת הכנסת, חמישה חברים ממפלגת העבודה: אהוד ברק, מתן וילנאי, שלום שמחון, אורית נוקד ועינת וילף, הודעה על פרישה מסיעת העבודה בכנסת והקמת סיעה מרכזית, יהודית, ציונית ודמוקרטית – בבוא היום סיעה זו תהווה תשתית למפלגה חדשה". וילנאי מסביר את הצעד בכך ש"סיעת העבודה בכנסת הפכה להיות מקום בלתי נסבל, בו אי אפשר לקיים חיים פרלמנטריים – חברי מפלגה פעלו נגד המפלגה הסיעה וראש המפלגה. בכל ישיבה - לא ידעת מי איתך ומי עומד לפרוש ולהצטרף למפלגה אחרת. באופן קבוע היו לפחות שתי סיעות בסיעת "העבודה" בכנסת – האחת הרואה עצמה שמאל לוחמני ונמצאת באזור הפוליטי של מרצ ולידה אנחנו שמאמינים כי עתידנו נמצא בחזרה למקומות ההיסטוריים של מפלגת העבודה, של דוד בן גוריון - מפלגה מרכזית וממלכתית בה טובת המדינה מעל הכל".

וילנאי ממשיך וכותב לחברי המפלגה כי הוא "מאמין כי במציאות המורכבת בה אנו חיים יש חשיבות עצומה לקידום תהליך השלום- ללא שעון עצר וללא הצבעות קבועות על פרישה, המקשות על קיומו של משא ומתן. כל קריאה ליציאה מהממשלה עוצרת התהליך ולא כל האשמה נמצאת רק בצד שלנו. על מנת לקדם רעיונות שלנו החלטנו להיפרד ולצאת לדרך חדשה".

* עדכון ראשון - 08:55

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully