וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצרו אותם לפני שקרונות הרכבת יישרפו

ירון אזרחי

29.12.2010 / 12:25

אם נתרגם לגרמנית את מכתב נשות הרבנים הקורא לבנות ישראל שלא להתרועע עם גויים, עשויים אנו לחשוב שמדובר בגזיר מעיתון גרמני בשנות ה-30. ירון אזרחי חושב שראש הממשלה חייב לעצור את ההידרדרות ההרסנית של החברה הישראלית

מכתב הרבניות הוא המשך ישיר של גל ההסתה הגזענית בחסות הדת שהתחיל עם מכתבו של הרב של צפת, שמואל אליהו, שעדיין יושב על כנו מבלי שהיועץ המשפטי או ראש הממשלה יזיזו אצבע בנושא הקשה של השנאה הגזענית הפושטת בישראל כמו שריפה בשדה קוצים. כשהמסיתים הגזעניים רואים שאין נגדם כל סנקציה, עונש או גינוי; כשיש שתיקה רועמת שיכולה להתפרש בקלות כאישור מצד הגורמים השלטוניים, אז הם ממשיכים. כפי שאנחנו רואים, גם נשותיהם מצטרפות לחגיגה, וקוראות לנשים יהודיות שלא לצאת או לעבוד בקרבת גוים. צריך להדגיש: מכתב הרבניות אינו מכתב רבניות. החותמות על המכתב הינן נשות רבנים – הן אינן סמכות איכותית או אינטלקטואלית בפני עצמן בהכרח.

נחזור כ-70 שנה אחורה: הנאצים אז הזהירו את הנשים הגרמניות להימנע מהיקשרות לבני זוג יהודיים ומהתחזות ומתככים של הגברים היהודים. אם נתרגם את אזהרות הנאצים לעברית, נמצא דמיון מופלא, ואף זהות, עם מכתב הרבניות. נשאלת השאלה כיצד ייתכן שבתקופה שלנו, במדינה שלנו, בה חיים יהודים במצב פוסט-שואתי, קבוצת נשים תוציא מכתב שזהה להסתה הנאצית נגד היהודים בעיתון ה"דר שטירמר" האנטישמי.

במקום ללמוד היסטוריה, לומדים על עמלק

איך הנשים שחתמו על המכתב לא שמו לב לזהות המינוחים שלהן המסיתים נגד ערבים לדברי תעמולה הנאצים?? התשובה היא, ככל הנראה, שמדובר בנשים לא משכילות, חסרות כל ידיעה בהיסטוריה הבסיסית של העם היהודי. בבית יעקב ובכל מוסדות לימוד התורה לנשים לא למדו, כנראה, את ההסתה הנאצית, אלא התמקדו בעיקר בשיעורים על "זכור את שעשה לך עמלק" ו"עשו שונא ליעקב". אין להן שום מושג שאם המכתב שלהן יתורגם לגרמנית, העם הגרמני עשוי לחשוב שמדובר בגזיר מעיתון נאצי, בזמן מלחמת העולם השנייה. המצב שנוצר הוא אחד התוצאות של הכישלון המצמרר של מערכת החינוך להכניס לימודי ליבה למוסדות החרדיים: מגדלים פה אנשים עם תודעה פרובינציאלית אשר מסוכנת לחברה פתוחה.

ראש הממשלה, שחי בלשכה מתפרקת, קיפאון מדיני, ובחלוקת מתנות מתמדת לחרדים על חשבון החברה החילונית, חייב לנקוף אצבע ולהפעיל סנקציות על אותם מסיתים. אם הוא לא יעשה זאת, לא ברור אם ההידרדרות הפנימית של החברה הישראלית לא תשיג את תוצאותיה ההרסניות.

מאחר והשמאל הישראלי די משותק, מתעוררת קבוצה של אנשי רוח ואקדמאים שמובילה את המאבק נגד ההסתאבות של החברה והשיח הציבורי בישראל. המחאה הזו, המתעוררת בתוך תחושה שזועזעו אמות הספים, היא בשורה טובה לדמוקרטיה הישראלית, אבל היא אינה מספיקה. יש צורך בהתעוררות אזרחים רחבה ואינטנסיבית הרבה יותר כדי לעצור את הזוהמה הגזענית שמופצת עכשיו. הציבור בארץ צריך לזעוק זעקה ענקית - עצרו אותם לפני שכל קרונות הרכבת ישרפו.

* ירון אזרחי הוא פרופסור בחוג למדעי המדינה האוניברסיטה העברית בירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully