וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלת פנים לפלסטיניות ביד ושם: "שרמוטות, זונות"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

28.12.2010 / 15:22

14 נשים פלסטיניות הגיעו לביקור במוזיאון השואה בי-ם במסגרת פרויקט משותף של משפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות. ילדים ישראלים שזיהו כי מדובר בפלסטיניות הטיחו לעברן קללות קשות

מבוכה ביד-ושם: קבוצה של 14 נשים פלסטיניות מבוגרות, שהגיעה לבקר במוזיאון השואה יד-ושם בירושלים כדי ללמוד על שואת היהודים, טוענת כי זכתה למטר של קללות והקנטות מצד ילדים ישראלים שהגיעו לבקר אף הם במקום. לטענת עדי ראייה שהיו במקום, הילדים הבינו שמדובר בפלסטיניות בשל לבושן ובשל השפה הערבית שדיברו, והטיחו בהן קללות כגון "שרמוטות" ו-"קחבות" ('זונות' בערבית – נ.י)".

הנשים הפלסטיניות משתתפות בפרויקט של פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, במסגרתו מתקיימים מפגשים שמטרתם לקדם פיוס דרך העמקת הידע על הנרטיב ההיסטורי והלאומי של הצד השני. הקבוצה שבה משתתפות הנשים הפלסטיניות היא קבוצת ה"סבתות", בה נפגשות נשים מבוגרות, ישראליות ופלסטיניות, במטרה להיחשף לנרטיב של הצד השני. אתמול נרשם שיאו של הפרויקט, בסיור משותף ל"יד ושם".

"כשהמתנו לקבוצה הישראלית מחוץ ליד-ושם, התחילו להתגודד סביבנו ילדים ישראלים ולהטיח בנו קללות רבות וקשות", סיפרה לוואלה! חדשות רכזת הפרויקט מהצד הפלסטיני, סיהאם אבו עוואד. "בתרבות הפלסטינית הנשים המבוגרות זוכות לכבוד הרב ביותר ולכן הן לא האמינו למשמע אוזניהן. אצלנו בחיים לא מדברים לאישה מבוגרת בצורה הזו. הפלסטיניות, כולן סבתות, היו המומות ונעלבו מאד".

"חוויה קשה"

14 הנשים הפלסטיניות הגיעו ל"יד ושם" מבית לחם, חברון, שכם ומקומות נוספים ברחבי הגדה המערבית. עבור רובן זו הייתה הפעם הראשונה שהן מבקרות בישראל. "כשהן שמעו את הקללות הן לא השיבו. הן נשים חכמות ואין להן שום רצון לפתוח במלחמה עם הילדים המקללים", סיפרה אבו עוואד. "זו הייתה חוויה קשה מאד בשביל ביקור ראשון בישראל הקבוצה הישראלית התנצלה עמוקות בפנינו ואמרה לנו שמדובר בילדים".

תמרה רבינוביץ', מנחת הקבוצה מהצד הישראלי, אמרה כי התקרית הייתה מפחידה. "הן דיברו על זה ללא הפסקה כי זה הפחיד אותן. כמובן שהתנצלנו בשם הילדים ואמרנו לפלסטיניות שמה שקרה אסור שיקרה בשום מקום, ובטח לא ב-'יד ושם' שצריך להיות מקום של סובלנות והכרה בסבל האחר. הרי לילדים האלה לא משנה אם הם ב-'יד ושם' או במקום אחר. הן חונכו לראות בפלסטיניות אויבות וכך הם התנהגו". לדברי רבינוביץ', למרות הקללות, המטרה המרכזית שלשמה נערך הסיור – הושגה: "הן התרגשו מאד מהביקור. כמה מהן ניגשו אלי ואמרו לי שהן שמעו פרטים על השואה אך לא ידעו עד כמה היא הייתה נוראה וקשה. עוד שבועיים אנחנו צפויות לבקר בכפר ערבי שננטש ב-48' וכך נראה את הנרטיב הפלסטיני".

דוברת "יד ושם" איריס רוזנברג מסרה בתגובה: "יד ושם רואה בחומרה את התנהגותם של אותם קומץ תלמידים מבין מאות התלמידים המגיעים מדי יום ליד ושם ליום לימודים. למרות התקרית המצערת בכניסה לאתר, הביקור של הקבוצה במוזיאון לתולדות השואה התנהל בצורה מכובדת והיה עבורן משמעותי וחשוב".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully