וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להכיר: ח"כ תחיה מיכאלי ושר החוץ אביגדור חביב

פנחס וולף

28.11.2010 / 6:00

ח"כ רונית תירוש יזמה הצעה לפיה לרגל ציון יום כ"ט בנובמבר, יעברתו כל הח"כים את שמם הלועזי. בין ההצעות: ליברמן יהפוך לחביבי או לחביב, סילבן ייקרא אלון, ואנסטסיה תהפוך לתחיה

יוזמה לעברות שמות השרים וחברי הכנסת בישראל: ח"כ רונית תירוש (קדימה) החליטה להציע את הרעיון לקראת שנת השפה העברית ולקראת יום כ"ט בנובמבר שיחול מחר (שני). על פי ההצעה, אותה היא תציג מחר במליאת הכנסת, כל חברי סגל א', הכוללים בין היתר את השרים ואת חברי הכנסת, יעברתו את שמם הפרטי או שם משפחתם הלועזיים. תירוש תציג את היוזמה גם לציבור הרחב באתר האינטרנט ובעמוד הפייסבוק שלה.

תירוש פנתה עם היוזמה ל"בית התפוצות" וביקשה מהם לגבש שמות חלופיים לשרים ולח"כים. כך, על פי הצעת "בית התפוצות", שר החוץ אביגדור ליברמן יוכל לשנות את שם משפחתו לחביבי או חביב, משום שפירוש השם בגרמנית הוא אדם אהוב. למשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום, הוצע לשנות את שמו הפרטי לאלון, ארז, תדהר או אורן, משום שפירוש המילה "סילבה", הנגזרת של שמו, הוא "יער" בשפה הרומית.

ח"כ שלי יחימוביץ' תוכל לשנות את שם משפחתה לשם יהויקים על פי שפת האידיש. לשר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, הוצע לשנות את שם משפחתו לבן ישר, משום ששם משפחתו נגזר ממילה גרמנית שפירושה אמיץ, הגון או ישר. שר הרווחה יצחק הרצוג יוכל להיקרא "יצחק רוזן", שכן הרצוג בגרמנית הוא תואר אצולה, ואילו לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' מוצע לשנות את שם משפחתו לבן אהרון.

יובל שטייניץ או יובל אבן?

"בית התפוצות" הציע שמות עבריים לפוליטיקאים נוספים: לשרת הקליטה סופה לנדבר הוצע לשנות את שם משפחתה למגן, ליו"ר ועדת החינוך ח"כ אלכס מילר הוצע לשנותו לטוחן. יו"ר הבית היהודי, שר המדע והטכנולוגיה דניאל הרשקוביץ, יוכל להיקרא, אם יבחר בכך, דניאל בן צבי. לשר האוצר יובל שטייניץ מוצע לאמץ את השם יובל אבן. ח"כ אנסטסיה מיכאלי תוכל להיקרא תחיה מיכאלי, משום ששמה נגזר מ"אנסטס" שפירושו ביוונית "לקום מהמתים". פאינה קירשינבאום – פאינה דובדבני, יוליה שמאלוב ברקוביץ' – יעל בן ברוך, ואבי דיכטר יוכל להיקרא אבי משורר. הוריה של רונית תירוש עברתו את שם משפחתם עם עלייתם לישראל מויינטרוב לתירוש.

לקראת העלאת הצעתה במליאת הכנסת, פנתה תירוש במכתב לסגל א' בבקשה לתמוך ביוזמתה. "אחת מציפורי נפשו של ראש הממשלה ושר הביטחון דאז בן גוריון היתה ע?ברות שמות מנהיגי המדינה", כתבה. "דוד בן גוריון סבר כי היהודים ששבו לארצם צריכים להשיל מעליהם לא רק את סימני הגלות אלא עליהם להחליף גם את שמות המשפחה הזרים שלהם לשמות משפחה עבריים. הוא עצמו החליף עוד בשנת 1910 את שמו מגרין לבן גוריון.

"אני פונה אליך היום, ערב כ"ט בנובמבר, בבקשה לשאוב השראה מבן גוריון ולהמליץ עבורך ועבור עמיתיך לסגל א' של מדינת ישראל לבחור בשמות עבריים במידה ומקור שמם הוא זר. זוהי תהיה מחווה סמלית אך חשובה, פשוטה לביצוע אך בעלת מסר לדורות הבאים, לחשיבות השפה העברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully