וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: 'מסמך גלנט' הוא בעצם 'מסמך ברק'

רוני רימון

17.8.2010 / 10:19

רוני רימון, יועץ אסטרטגי שניסח לא מעט מסמכים לפוליטיקאים ואושיות ידועות, עיין בנייר שמעסיק את המדינה, וחזר עם מסקנה: אם המסמך אמיתי, הוא נועד אך ורק לשר הביטחון

כבר שבוע שלם, מאז החשיפה של רוני דניאל ואמנון אברמוביץ', התקשורת רוחשת סביב מה שמכונה "מסמך גלנט". הפרשנים מכוונים לכך שהנה יועצים אסטרטגיים ייעצו לאלוף יואב גלנט כיצד לכבוש את הרמטכלות לכאורה, ואף כתבו עבורו מסמך המתאר את הדרכים המוצלחות לכך (שוב לכאורה).

אולם, קריאה מעמיקה של המסמך על 18 סעיפיו מוכיחה בבירור שהמסמך לא יועד כלל לאלוף גלנט. המסמך, אם הוא אמיתי, נחזה לכזה שנכתב עבור אדם אחר לחלוטין – שר הביטחון אהוד ברק. למעט, איזכור שמו, כמעט כל פרט ופרט בו מתאים רק לנועץ אחד - ברק. הערה מקדימה: איני אומר בהכרח ששר הביטחון קרא את המסמך, ואם קרא בו –יישם את העצות הגלומות בו, אבל המסמך נכתב עבורו.

הוכחות? בבקשה

הסעיף המשמעותי ביותר במסמך הוא זה: "דרכים להתמודדות בהתנגדות ראש-הממשלה/שרים נוספים למהלך. יצירת נקודות לחץ/משבר פוליטי קואליציוני (הקפאת הבניה)".

תרגום: היועץ שחיבר את המסמך אומר לאדם היחיד שגם יכול למנות רמטכ"ל וגם ליצור משבר קואליציוני – כמובן, שר הביטחון אהוד ברק, שאם הוא, ברק, יתקל בהתנגדות של ראש הממשלה ושרים למינוי האלוף שהוא, ברק, מעונין בו, על שר הביטחון ליצור משבר קואליציוני סביב נושא הקפאת הבניה.

כלומר, יתכן מצב שאם המסמך אמיתי, ואם הגיע לשר הביטחון, ואם הוא היה נוהג לפיו, ואם המסמך לא היה מתגלה – הרי שאם שר הביטחון היה מייצר משבר סביב נושא המשך הקפאת הבניה – היינו יכולים לסבור בטעות שמדובר במהלך אידיאולוגי. בחיים לא היינו מנחשים ששר הביטחון ייצר את המשבר משום שהוא מעונין ללחוץ על ראש הממשלה לאפשר לו למנות את מועמדו לתפקיד הרטמכ"ל, מעין מאזן אימה בין השניים.

סעיף נוסף, אותו אי אפשר היה לכתוב עבור האלוף גלנט, או כל אלוף מכהן אחר מציין:"התפטרות בספטמבר 2010 ושחרור מאפשרת את סיום הצינון והתמודדות בבחירות הבאות (ביבי- איום) – הפסד כלכלי – בחינת מסוגלות".

פירוש: מחבר המסמך מדבר על התפטרות אפשרית של הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, לפני המועד, כבר בספטמבר 2010. הסיבה: בכך יקצר אשכנזי את תקופת הצינון המוטלת עליו בטרם יכנס לפוליטיקה. מחבר המסמך גם מציין את הבעיות שיתעוררו לפני אשכנזי, שאחת מהן היא כלכלית: זאת לזכור שרמטכ"ל שסיים את תפקידו ממשיך להימנות על כוחות צה"ל עוד כשנה וזוכה לשכר ותנאים מלאים. אם יתפטר כבר עכשו הוא עתיד להפסיד כסף רב. זהו סעיף המנתח פוליטית עבור הנועץ – מה הסיכוי שאשכנזי אכן יבצע צעד כזה. ברור שאת גלנט כל הממבו-ג'מבו הזה לא מענין. זה פרק היכול לענין רק אישיות פוליטית.

וישנם עוד סעיפים טקטיים קטנים המצביעים כל כך שהם רלוונטיים רק לשר הביטחון:
• "פרסום בסמוך ל(פרשת) הולילנד – היה תזמון מדוייק ואפשר שליטה מיטבית בתגובות". מי פרסם את כוונתו למנות רמטכ"ל כבר עכשיו? תשובה: אהוד ברק.
• "הכרזה/ החלטת ממשלה על המחליף (לרטמכ"ל) ביוני – בניית אסטרטגיה פנימית וחיצונית לאירוע". מי מכריז על המחליף, או מי מביא להחלטת ממשלה את הנושא ? רק שר הביטחון.
• "דחיית העלבויות על ידי זימון של אלופים נוספים, מעבר לשלושה, לראיונות...". מי מזמן אלופים לראיונות, ומי מראיין אותם? רק שר הביטחון.
•"אפשרות למינויו של גלנט כראש השב"כ, או כראש המוסד". איני מכיר אלוף בצה"ל המעדיף להתמנות לאחד התפקידים הללו על פני מינוי לרמטכ"ל. כך שברור שכותב המסמך לא יכתוב המלצה כזו לאלוף גלנט.

המדליף רצה להזיק לשר הביטחון

כל ההמלצות הללו מכוונות לאישיות מהדרג הפוליטי, כזו היכולה לזמן אלופים, כזו שיכולה להכריז את בחירת רמטכ"ל, כזו שיכולה לייצר משברים קואליציוניים בנושאים מדיניים- ביטחוניים. אין אדם כזה בישראל – זולת שר הביטחון. ושוב, איני טוען שבהכרח שברק נחשף למסמך, בין אם הוא אמיתי או מזוייף. כל שאני מדגיש הוא שכבר שבוע שלם עם ישראל משוכנע שישנו אלוף אחד, יואב גלנט, שעבורו נכתב מסמך, שאף נושא את שמו:"מסמך גלנט". אני משוכנע שהפרשנים טועים, וכי המסמך נחזה להיות כזה שנכתב עבור שר הביטחון.

ואגב, למי היה אינטרס להדליף את המסמך? אם הבחנתי מתקבלת – הרי ברור שאת המסמך רצה להדליף אדם, כנראה מהמערכת הצבאית-ביטחונית, המבקש להזיק לשר הביטחון. וזאת יש לדעת – כל נקודה אותה מפסיד שר הביטחון, ברק, בדעת הקהל, הרי שבאופן מיידי – נקודה זו נוספת לזכותו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי. כך היו פני הדברים בעת מתן העדות של שניהם בפני ועדת טירקל, וכך גם בענין זה.


• הכותב הוא יועץ אסטרטגי, שותף בחברת "רימון – כהן – שינקמן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully