וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים: "עסקת מטוסי ה-F-35 איננה כדאית"

15.8.2010 / 18:28

אישור שר הביטחון לרכוש את המטוסים המתקדמים זוכה לביקורת בקרב מומחים. אלוף (במיל.) יצחק בן ישראל: "הבעיה היא שלא ניתן להתקין מערכות ישראליות על המטוסים"

החלטת שר הביטחון אהוד ברק לאשר היום (ראשון) עקרונית את המלצות צה"ל ומשרד הביטחון לקידום רכישת מטוסי ה-F-35 בעלות מוערכת של 10 מיליארד שקלים, זוכה לביקורת בקרב מומחים. אלוף (במיל.) פרופ' יצחק בן ישראל, לשעבר ראש המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במשרד הביטחון טוען שעסקת הנשק איננה כדאית, זאת בעיקר בשל העובדה שלא ניתן יהיה להתקין על המטוסים מערוכת ישראליות.

"זה שלא ניתן להתקין על גבי המטוסים את המערכות הישראליות זה רע מאוד", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות, והסביר כי "זאת משום שבסופו של דבר אנחנו צריכים להשיג יתרון יחסי מול השכנים שלנו שקונים את אותם מטוסים, היתרון של ישראל הוא במערכות שאנחנו מתקינים עליו". לגבי עלות העסקה אומר בן ישראל כי להערכתו, "מדובר בכסף רב מדי עבור המטוסים הללו, והיה אפשר לנהל את המשא ומתן אחרת ולהשיג בו הישגים אחרים".

"לא מתאים לתקיפה באירן"

גם ד"ר ראובן פדהצור, מפקד טייסת-קרב בעברו וראש המנהל האקדמי של המרכז לדיאלוג במכללת נתניה, סבור כי המוצר אינו מצדיק את ההשקעה. "המחיר הנוכחי של עסקת ה-F-35 לאור יכולותיו וצרכיו של חיל האוויר, אינו מצדיק את ההשקעה", אמר פדהצור, אחד מהמתנגדים הבודדים לתוכנית. לדבריו, מעולם לא בוצע דיון רציני בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת או בממשלה על כדאיות רכישת המטוס.

"תמיד אמרתי שיש לבחון האם יש טעם להשקיע כל כך הרבה כסף במטוס שלא בטוח שהתוספת היחסית שהוא נותן מבחינה מבצעית, כלומר, יכולת החמקנות, מצדיקה את ההשקעה. הבעיה העיקרית במטוס שאם מנצלים את יכולת החמקנות, משמעות הדבר שאי אפשר לקחת הרבה חימוש", הסביר. "בפועל, אם ייצאו לתקיפה באירן עם המטוס הזה, יהיה צורך בחימוש רב, כך שכבר אין לך שום יתרון מבחינה חמקנית. כיום ישנם אלטרנטיבות אחרות בשוק, כדוגמת האף-15 המשופר, שהוא גם בעל יכולות חמקניות וגם זול הרבה יותר".

על אף שבעסקת הרכישה הנוכחית הוסכם על רכישת 20 מטוסים, במקום 50 עד 75 מטוסים כפי שנקבע בתוכנית המקורית, פדהצור טוען כי הדבר לא ישביע את רעב חיל האוויר וצה"ל. "חיל האוויר הרי תמיד מקבל את מה שהוא רוצה, ואולי עכשיו סוכם על רכש 20 מטוסים בלבד, אבל ברור שבסופו של דבר ירכשו עוד מטוסים והמספרים יתקרבו לתכנון המקורי. אני משוכנע שחיל האוויר לא יסתפק רק בעשרים מטוסים. לצערי הרב, בכל השנים האחרונות בהם עסקו בנושא לא התקיים דיון אחד ובו נשמעו דעות אחרות מאלה של אנשי חיל האוויר. ממשכנים כאן חלק גדול מתקציב הסיוע עבור פרויקט אחד. כולם מהללים ומשבחים, אבל אף אחד לא מעלה סימני שאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully