וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמותת צלול נגד תלמה: "מזהמים את הים"

אריאל נוי

9.8.2010 / 19:33

עמותת צלול השיקה קמפיין נגד מפעל של תלמה המזרים שפכים לים. לדברי העמותה, המפעל התחייב להפסיק את הזרמת השפכים אך לא צפוי לעמוד בתאריך היעד

"תלמה-הכוח להסריח", תחת כותרת זו השיקה היום (שני) עמותת "צלול" קמפיין סביבתי חדש כנגד צינור דרכו מזרים מפעל תלמה שפכים לחופי חיפה. במסגרת השקת הקמפיין חנכה עמותת "צלול" את "נחל תלמה", יובל השפכים התעשייתיים הזורם מהצינור היישר אל הים.

מלבד פעילות ציבורית ענפה כנגד ההזרמה, צפוי הקמפיין לכלול גם גיוס של הציבור הישראלי באמצעות פעילות הסברתית בשטח, תשדירי רדיו ופרסום במדיה הדיגיטלית. מקורם של שפכי התעשייה באפיק זה הוא בצינור מוצא השפכים של מפעל "תלמה", המזרים מזה שנים רבות שפכים תעשייתיים שספיקתם השנתית היא כחמישה מיליון מ"ק. השפכים כוללים, בין היתר, על פי היתר ההזרמה, כעשרה טון שמנים, כשני טון אמוניה, כארבעה טון חנקן וכשני טון זרחן, שמקורם בתהליכי ייצור המיונז, המרקים, הרטבים והמרגרינה של החברה.

חברת "יוניליוור" ישראל, אשר בבעלותה מפעל "תלמה", התחייבה אשתקד לצמצם את הזרמת שפכיה לים באמצעות התקנת מערכת סגורה. לעמותת "צלול" נודע, כי כפי הנראה, לא תעמוד החברה ביעד זה ותמשיך להזרים שפכים לים גם לאחר המועד לו התחייבה. מעמותת "צלול" נמסר כי אין לאפשר למפעל להזרים לים שפכים מכל סוג שהוא. "עיכוב זה בלוחות הזמנים, פירושו המשך הזרמת עשרות טונות של חומרים כימיים ואורגניים לים מדי שנה", אמרו בעמותה. עוד ציינו בעמותה כי "כידוע, אי עמידה במועד שנקבע להפסקת הזרמת השפכים מהווה הפרת תנאי היתר ההזרמה, שכמוה כעבירה על החוק למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים, התשמ"ח-1988". יצוין כי כנגד החברה מתנהל כיום הליך פלילי, בשל זיהום ים שהתרחש לפני כשנה וחצי.

"פועלים למען הסביבה מעבר לתקן"

לפני כשלושה שבועות פנתה עמותת "צלול" למנכ"ל תאגיד "יוניליוור" העולמי ולמנכ"ל חברת "יוניליוור" ישראל בדרישה להפסיק את הזרמת השפכים לים. אולם לדברי העמותה, פניה זו נענתה באופן בלתי ענייני, המצדיק את המשך ההזרמה וחוסה תחת העובדה כי המפעל מצליח לקבל מזה שנים רבות בתואנות שונות היתרי הזרמה לים מהמשרד להגנת הסביבה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה לטענות כי "המשרד להגנת הסביבה מפעיל את כל האמצעים שברשותו כדי למנוע זיהום מי ים, כמו במקרה של מפעל יוניליוור בסטפודס (תלמה בלובנד בעבר) שכנגדו הגיש המשרד להגנת הסביבה כתב אישום בגין הזרמת בוצה שומנית לחוף בקיץ 2007. הכרעת הדין הסופית בתיק צפויה בבית משפט שלום חיפה בעוד כשלושה שבועות, בתחילת ספטמבר 2010".

עוד נמסר מהמשרד כי "יש לציין כי בשנתיים האחרונות, בהתאם לדרישות המשרד להגנת הסביבה, משקיע המפעל מאמץ רב בשיפור היקף ואיכות התמלחת המוזרמת לים. לפי דרישות אלו, עד ספטמבר 2011 עליו לחדול לחלוטין מהמשך הזרמה. המפעל התחייב לשאת בעלויות הכרוכות בכך ולעמוד בתנאים אלו".

מחברת יוניליוור נמסר בתגובה כי "יוניליוור ישראל כחלק מחברת יוניליוור העולמית, מחויבת ופועלת על פי סטנדרטים מן הגבוהים בעולם בכל הנוגע לשמירה על איכות הסביבה, הרבה מעבר לסטנדרט המקובל בארץ.במהלך 10 השנים האחרונות השקיעה החברה משאבים ותקציבים רבים במטרה להטמיע טכנולוגיות שמטרתן צמצום השפעה של מפעליה על הסביבה. כחלק ממחויבותנו לשמירת הסביבה, נמשיך לפעול למען צמצום השפעת מפעלינו על הסביבה ואף נשמח לשתף פעולה עם יוזמות שמטרתן קידום נושאים הנוגעים לאיכות הסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully