וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה של אשכנזי, האכזבה של צ'יקו תמיר

1.3.2010 / 13:33

גורמים בכירים בצה"ל גיבו את החלטת הרמטכ"ל להדיח את תא"ל תמיר: "אשכנזי יודע מהי תרומתו של צ'יקו למדינה, אך המסר חייב להיות אחיד". וילנאי: "מקרה טראגי, החלטה ראויה"

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, עריכת וידאו: ענת ברק)

גורמים בכירים בצה"ל גיבו הבוקר (שני) את החלטת הרמטכ"ל גבי אשכנזי בעניין ההחלטה להדיח את תא"ל משה (צ'יקו) תמיר. לדבריהם, למרות שאשכנזי מעריך מאוד את תמיר, הוא לא היה יכול להרשות לעצמו להתעלם מהמעשה החמור. "הרמטכ"ל כבר הצהיר בכל הזדמנות שצה"ל צריך להיות נושא הדגל בכל הקשור לערכי החברה הישראלית. צ'יקו היה צריך לקבל קידום ולשבת סביב שולחן המטכ"ל. אשכנזי לא יכול היה להרשות לעצמו לדבר על הקוד האתי מצד אחד ומצד שני לקדם קצין שכשל ערכית".

לדברי אותם גורמים, "בשדה הקרב קצין מקבל החלטות במקום, תחת אש, ובכל הקשור לנושא זה אין מאה אחוז. אך בכל הקשור לעמידה בערכי צה"ל, כל קצין חייב לתפקד בצורה מושלמת. זה היה צעד קשה עבור הרמטכ"ל שיודע היטב את תרומתו של צ'יקו לביטחון המדינה, אבל המסר חייב להיות אחיד לכל הקצינים, ללא קשר למעמדם או דרגתם".

סגן שר הביטחון מתן וילנאי צלצל הבוקר לרמטכ"ל ובירך אותו על החלטתו להדיח את תמיר מצה"ל. "זהו מקרה טראגי אבל עם החלטה ראויה", אמר וילנאי. "הרמטכ"ל הוכיח מנהיגות אמיתית מהי למרות שהוא יכל לנהוג אחרת. הרמטכ"ל נהג נכון והוכיח שצה"ל זה לא רק מילים אלא גם מעשים. אני בטוח שזו היתה החלטה קשה מאוד אך התוצאה היא ראויה. צ'יקו הוא קצין יוצא דופן ואני מכיר אותו לא מאתמול. הוא איש ראוי, וחבל, אך אשכנזי הסביר לכולם מהן הנורמות של צה"ל והמחיר הוא כבד. יש דברים שהם בגדר 'ראה וקדש', וצ'יקו נכשל לצערי".

אשכנזי נועד אתמול אחר הצהרים בלשכתו בתל אביב עם תא"ל תמיר, והודיע לו על החלטתו שלא למנותו לתפקיד נוסף ולפיכך לגרום לפרישתו משירותו בצה"ל. הרמטכ"ל ציין כי ההחלטה היתה קשה לו, בשל היותו של תת-אלוף תמיר לוחם ומפקד שדה מוערך וכן חבר לנשק, אך לבסוף החליט שלא להמשיך את שירותו, לאור "חומרת המעשה והפגיעה בערכי צה"ל ובראשם ערכי המשמעת והדוגמא האישית".

תא"ל משה (צ'יקו) תמיר מחוץ לביתו פברואר 2010. משה אסרף, ג'יליס
"בגלל שטות של רגע איבדנו את אחד מדורות העתיד של צה"ל"/ג'יליס, משה אסרף

אלחנן אלטמן, נהג הרכב שבו התנגש בנו של תא"ל תמיר בתקרית שהובילה להדחתו, סיפר אמש לוואלה! חדשות על הרגשות המעורבים לאחר החלטת הרמטכ"ל. "זה בומבה שמערערת אותי לגמרי", אמר תושב הקיבוץ ניר יצחק. "אני עצוב מאוד. אחרי שהבן אדם זוכה והדרגות הוחזרו אז הרמטכ"ל נזכר להעיף אותו מהצבא? למה, יש לנו הרבה מחליפים לצ'יקו?".

אלטמן, שעל אף התאונה תמך בתמיר לכל אורך המשפט, התקשה להאמין שהמפגש בינו לבין תמיר בעת ההתנגשות תהפוך בסופו של דבר לאירוע שיוביל להדחתו מהצבא. "לא תיארתי לעצמי שכדור השלג הזה יתגלגל לרמה שכזאת או שנגיע למצב כזה. בגלל שטות של רגע איבדנו את אחד מדורות העתיד של צה"ל".

מקורביו של תת אלוף משה (צ'יקו) תמיר ששוחחו עימו אמש לאחר החלטת הרמטכ"ל להדיחו, אמרו כי הוא מאוכזב ופגוע מההחלטה. "הצבא הפסיד היום מפקד שדה עם הרבה ניסיון, כאשר בימים שכאלה צה"ל זקוק לאנשים כאלה", אמרו המקורבים. "זה מפקד שנערץ על ידי הפקודים שלו ואין לנו גנרלים ברמה הזאת. למרות ההחלטה הקשה, צ'יקו יעשה כל משימה שיקראו לו אליה בהמשך הדרך".

תא"ל משה (צ'יקו) תמיר מחוץ לביתו פברואר 2010. משה אסרף, ג'יליס
תא"ל משה (צ'יקו) תמיר מחוץ לביתו פברואר 2010/ג'יליס, משה אסרף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully