וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם שכולה: "ידיו של פרץ מגואלות בדם"

27.1.2010 / 12:08

הוריהם של שני לוחמי 669 שנהרגו ב"אסון הכבל" מתנגדים למינוי הרב רפי פרץ שהיה טייס המסוק באסון לרב הצבאי הראשי. "אם הוא לא היה עומד באפס מעשה ומסייע, בני יכול היה להיות בחיים" אמרה אימו של אחד מההרוגים בתאונה

רב שנוי במחלוקת: משפחות שכולות דורשות לבטל את מינויו הצפוי של סא"ל (במיל') הרב רפי פרץ לתפקיד הרב הצבאי הראשי זאת בעקבות מעורבותו ב"אסון הכבל" ב-1992 בו נהרגו שני לוחמי יחידת החילוץ 669 של חיל האוויר. לוואלה! חדשות נודע, כי המשפחות עומדות על כך שפרץ, שהיה טייס מסוק היסעור ממנו נפלו הלוחמים, לא ימונה לתפקיד שכן לדבריהם פרץ מנע מצוות המסוק להעניק עזרה לשני החיילים שנפלו מהמסוק לאחר שהכבל אליו היו קשורים נקרע, ואף ננזף בשל כך.

"אסון הכבל" אירע באוגוסט 1992, כאשר במהלך אימון של יחידת 669 במדבר יהודה נקרע הכבל אליו היו קשורים שני לוחמי היחידה, סמל גיל צוריאנו וסמל אסף רוזנברג. פרץ שהיה מפקד המסוק, הועמד לדין בעקבות המלצות ועדת חקירה חיצונית שהוקמה לאירוע בראשות השופט אליהו וינוגרד, ואף נשפט וננזף. לטענת המשפחות, פרץ מנע מצוות המסוק לרדת ממנו ולהעניק עזרה לפצועים בכדי ש"לא ייחשפו לזוועה".

"מאז ששמענו על המינוי של פרץ לתפקיד הרב הצבאי אנחנו לא ישנים בלילה", כך אומרת לוואלה! חדשות מאיה נוסבאום, אימו של סמל אסף רוזנברג שנהרג באסון הכבל בו היה פרץ טייס המסוק, "המינוי הזה מחזיר אותנו לאסון. זה פשוט חוסר צדק. לא ייתכן שטייס שהיה מעורב אישית בתאונה ייקבל היום דרגה עם כבוד מצה"ל, והוא עוד עלול לעמוד ולהספיד חיילים על קברם בזמן שידיו מגואלות בדם. אם הוא לא היה עומד באפס מעשה ומסייע לבן שלי, אסף עוד יכל להיות היום בחיים. הוא היה הגורם המרכזי למותו של אסף. אז הרגו את אסף, היום הצבא הורג אותנו. אני מודיע לך שאנחנו לא נשתוק ואם צריך אנחנו נשבות רעב מול לשכת הרמטכ"ל עד שיבטלו את המינוי. הבן שלי היה יקר לנו מאוד, ואם הוא יקר גם לצבא אז שישמרו על טיפת הכבוד האחרונה שלו".

"אדם כזה לא ראוי שיהיה הרב הצבאי של צה"ל", אומרת לאה, אימו של גיל צוריאנו שנהרג באסון, לוואלה! חדשות. "מי שלא יצא מהמסוק ולא טיפל בפצועים ואפילו לא נתן לאף אחד אחר לצאת מהמסוק ולסייע לא יכול להוות דוגמא לאחרים ובטח שלא להיות הרב הצבאי", קובעת האם. "לא היו מועמדים אחרים? למנות אדם כזה לתפקיד כל כך בכיר, זה פשוט מסעיר אותנו. זו פשוט חרפה, מה גם שעד היום הוא לא התחרט על התנהגותו. ועדת החקירה אפילו קבעה שהטייס הזה לא יכול להיות דוגמא לטייסים אחרים בחיל האוויר, אז מדוע הצבא בחר דווקא בו, זה פשוט לא נתפס. במקום לפנות או לפחות לטפל בגיל ובאסף הוא פשוט הורה לכולם להישאר במסוק עד שהגיע מסוק החילוץ". לדברי צוריאנו, בימים הקרובים יפנו משפחות הרוגי האסון לרמטכ"ל וידרשו ממנו לבטל את המינוי.

"מינוי פסול מוסרית"

"בטח אנשים אמרו לעצמם, 'אז עברו 17 שנה, אז למה שלא נמנה אותו'", טוענת צוריאנו, שאף מעלה את האפשרות שהמינוי לתפקיד ניתן לפרץ בשל העובדה כי הורה לחיילים שלא לסרב פקודה בעת ההתנתקות. "הוא דאג שיהיה שקט בפינוי היישובים בגוש קטיף, אז עכשיו מחזירים לו. ככה זה בצבא, שמור לי ואשמור לך. אנחנו נפעל בכל האמצעים שהאיש הזה לא יהיה בתפקיד". כזכור, פרץ מונה אתמול על ידי הרמטכ"ל להחליף את תא"ל אבי רונצקי והוא הוא צפוי להיכנס לתפקידו בחודש יוני השנה.

עו"ד אליעד שרגא, המייצג את המשפחות השכולות, אמר הבוקר לוואלה! חדשות על רקע הפירסום: "זהו מינוי שהוא פסול מוסרית. מי שנכשל במבחן העליון של הצלת חיי אדם ואפילו לא ירד לבדוק את מצב של הלוחמים ונשאר בקוקפיט במשך 45 דקות לא יכול להיות דמות תורנית בצה"ל", דברי שרגא.

גורמים בצה"ל אמרו בתגובה לטענות כי טרם התקבלה פניית המשפחות לצבא, וכי במידה ותוגש פנייה שכזו היא תטופל בהתאם. הרב רפי פרץ עצמו ביקש שלא להגיב אך אמר: "אני מכבד את כאבן של המשפחות וכל תחושה שלהן. גם אני נושא עימי את הכאב הזה ואני אשאר איתו לעולם. עשיתי כל מה שיכולתי אז, ומאז".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

עדכון ראשון: 06:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully