וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוקו סוערת: כתב ישראלי בממלכה?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

31.12.2009 / 10:24

לאחר לחץ ציבורי מאסיבי, הודה שר התקשורת המרוקאי: קיבלנו פניה מעיתון מעריב, ומיד הדגיש: "אין למרוקו יחסים דיפלומטיים עם ישראל"

סערה במרוקו. הדיווח מתחילת חודש דצמבר, לפיו עיתון מעריב מעוניין למנות את נועם שמעון ניר ככתב קבוע במרוקו, מכה גלים בממלכה ומעורר שם עניין רב מאד: עיתונים ואתרי אינטרנט רבים ציטטו את הכתבה מהאתר "אייס", בה נאמר כי עורך מעריב יואב צור שיגר למשרד התקשורת המרוקאי מכתב בו ביקש להסמיך את ניר ככתב העיתון במרוקו, ולסייע לו בהנפקת אישורים לצורך עבודתו. עוד צוין במכתבו של צור כי "ניר ידווח בענייני תרבות, תיירות ובענייני הקהילה היהודית במרוקו".

במשך ימים ארוכים עסקו כלי התקשורת במרוקו בדיווחים על ניר, והנושא לא ירד מן הכותרות. גם ברחבי העולם הערבי דיווחו בהרחבה על "שערוריית הנורמליזציה החדשה בין ישראל למרוקו" שבמסגרתה "עיתון של ישות האויב מינה כתב במרוקו". הסערה הרבה שעורר הדיווח גרמה למשרד התקשורת בממלכה לפרסם הכחשה גורפת: "הדיווחים שפורסמו באחרונה במספר כלי תקשורת בנושא זה חסרי שחר ואין להם שום אחיזה במציאות", נמסר בהודעת המשרד. בנוסף נכתב כי "אנשי המשרד לא קיבלו שום בקשה בכתב או בעל פה מהעיתון".

אולם הכחשות לחוד, ומציאות לחוד. לאחר שהעיתון המרוקאי הנפוץ "אל-מסאא" (ה'ערב' – נ.י) פרסם בכותרתו הראשית תצלום של מכתב מעורך מעריב למשרד התקשורת המרוקאי, נאלץ שר התקשורת המרוקאי חאלד נאסרי להודות כי התקבלה בקשה ממעריב אך סרב לפרט מהי. "נטפל בבקשה בצורה רגילה", אמר לכתבים בממלכה, אך הזכיר: "למרוקו אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל, ואני סבור שכולם יודעים זאת".

גורם רשמי במשרד התקשורת במרוקו סיפר אתמול (רביעי) לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון כי התקבלה בקשה ממעריב להנפיק לניר אישורים מתאימים שיאפשרו לו להתחיל לעבוד ככתב העיתון בממלכה. הגורם הרשמי סרב לפרט כיצד מתכוון משרד התקשורת המרוקאי להשיב לבקשה של מעריב. אם יאשר משרד התקשורת לניר לעבוד ככתב, תהיה זו הפעם הראשונה שבה מציב אמצעי תקשורת ישראלי כתב על בסיס קבוע במדינה ערבית.

מאז שהומלך מוחמד השישי ב-1999, חלה התקדמות משמעותית בחופש הביטוי של העיתונאים במרוקו. הרפורמות שמוביל המלך כוללות גם את פתיחתה של מרוקו כלפי המערב וכלפי זכויות אדם. יחד עם זאת, נוהגים השלטונות לרדוף אחרי עיתונים עצמאיים שלועגים למשפחת המלוכה או שמעבירים ביקורת על המלך ואנשיו. לפני כשלושה חודשים, לדוגמא, הורה משרד הפנים במרוקו לעצור את הוצאתו לאור של עיתון לאחר שפורסמה בו קריקטורה שפגעה בבן דודו של המלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully