וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: "גניבת השלט מאושוויץ הייתה מתוכננת"

פנחס וולף וקובי מנדל

18.12.2009 / 14:08

זעם בישראל ופולין על גניבת השלט בכניסה למחנה ההשמדה שבו נכתב ”העבודה משחררת”. שגרירת פולין סיפרה לוואלה! חדשות כי הוצע פרס כספי למי שיספק מידע אודות הגנבים

אלמונים גנבו הלילה (שישי) את השלט בכניסה למחנה העבודה אושוויץ שבפולין. השלט, שעליו נכתב בגרמנית "העבודה משחררת" (Arbeit Macht Frei), קידם את בואם של היהודים שהובאו למחנה ההשמדה והוכן בידי האסירים עצמם בשנת 1940.

אגנייאשקה מישבסקה, שגרירת פולין בישראל, אמרה בשיחה עם וואלה! חדשות כי היא מזועזעת מגניבת השלט בכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ. "כל אדם בעולם המתורבת צריך להיות מזועזע מגניבת השלט. מה שאנו יודעים כרגע זה שמושל המחוז בו ממוקם אושוויץ הקים צוות חירום מיוחד במטרה ללכוד את שודדי השלט. אנו יודעים שהגניבה היתה מתוכננת משום שהיא התרחשה ברגע שהשומרים היו בסיור. כמו כן מישהו עשה חור בגדר שמגינה על המקום". לדבריה, מושל המחוז ביקש הציע פרס כספי למי שייספק מידע אודות הגנבים.

המשטרה הפולנית פתחה בחקירה ובחיפושים אחר הגנבים, אך טרם נעצרו חשודים. במחנה ההשמדה נרצחו יותר ממיליון בני אדם, 90 אחוז מהם יהודים.

עיתון פולני כתב באתר האינטרנט שלו כי הנהלת אתר ההנצחה התקינה שלט חלופי במקום זה שנגנב אשר בו גם נעשה שימוש לפני מספר שנים כאשר השלט המקורי נלקח לתיקון. "הגניבה הזאת מצערת מאוד", ציטט העיתון הפולני את דובר אתר ההנצחה. "או שהגנבים לא ידעו היכן הם נמצאים או שגרוע מכך – הם ידעו אך זה לא מנע מהם מלגנוב".

פולין: נגנב שלט הכניסה ממחנה ההשמדה אושוויץ. Herbert Knosowski, AP
טרם נעצרו חשודים/AP, Herbert Knosowski

סילבן שלום המשנה לראש הממשלה (ליכוד) אמר כי "מדאיג מאוד, איך הצליחו לגנוב שלט כל כך גדול במקום מאובטח כזה. המעשה הנתעב הוא עוד הוכחה לאלימות ולשנאה הגוברת. כמי שהיה שם רק לאחרונה, המשמעות של המקום והשלט עמוקה וגניבתו עד כדי חילול הקודש".

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר בתגובה לגניבת השלט של אושוויץ כי "הסרת השלט באושוויץ היא עוד אחת מצורותיה החדשות של האנטישמיות באירופה, אשר מנסה להשכיח את הזיכרון ההיסטורי של השואה על ידי חבלה בכל סמל הקשור בה. לא רק מדינת ישראל צריכה להיות מודאגת ומזועזעת מגלי האנטישמיות באירופה, אלא גם שאר מדינות העולם החופשי. השנאה למדינת ישראל, והמאמצים הגוברים לשכתב את ההיסטוריה מחדש תוך מחיקת זיכרון השואה, דורשים תגובה נחרצת יותר מצד הדמוקרטיות בעולם".

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין (ליכוד) אמר בתגובה לגניבת השלט: "מדובר במחדל חמור של משטרת פולין. אנו נמצאים בתקופה שבה תופעות האנטישמיות מתרבות וקיים חשש מוחשי לשלומם של יהודי התפוצות. לאנטישמים ולמכחישי השואה אין קווים אדומים ועתה הם מנסים ללא הועיל לעשות זאת באמצעות העלמת סמלי זכרון השואה".

חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) גינה את גניבת השלט במחנה ההשמדה אושוויץ וכינה אותו "מעשה בזוי".

רמי הוכמן מנכ"ל בית לוחמי הגטאות על שם יצחק קצנלסון למורשת השואה והמרד הגיב על גניבת השלט ואמר כי "השחתת אתר ההנצחה במחנה הריכוז אושוויץ וגניבת השלט "העבודה משחררת" Arbeit macht frei היא שיא חדש במסע המזעזע להכחשת השואה ולזילות השואה. האירוע המקומם הזה מהווה תזכורת נוספת, שגם 65 שנה לאחר תום השואה, יש בעולם די שנאת יהודים, שמאפשרת פעולת זוועה כזו. לא אחת, אנו נוטים להיתפס למחשבה המרגיעה, שמדובר בקומץ שולי והזוי, אבל גניבת השלט שכל העולם מכיר ומזוהה עמו, מהווה תזכורת מוחשית למציאות המטרידה באירופה ובשאר חלקי העולם," אמרהוכמן.

רק אתמול הודיעה ממשלת גרמניה כי תעביר סכום של 60 מיליון יורו לעבודות תחזוקה במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו שבפולין, כמחצית מהסכום הדרוש לצורך פרויקט שימור המחנה.

ההתחייבויות הגרמנית לתרומה הגיעה בתגובה לבקשה של ממשלת פולין, שעד כה נשאה לבדה בעלות שימור מחנה ההשמדה. "זהו ביטוי למחויבותנו ההיסטורית", אמר שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה. ולדיסלב ברטוזוסקי, ניצול מאושוויץ ושר החוץ הפולני לשעבר, שהיה מקימי אתר ההנצחה, אמר כי יש להעריך את "נכונותה של גרמניה ליטול אחריות על מעשיה ההיסטוריים".

עדכון ראשון: 09:50

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully