וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוגן הילד

רינה וייסגלס הלקין

28.10.2009 / 11:01

השבוע נחנך בחיפה המרכז החברתי המחודש לבעלי מוגבלות של עמותת "גן הילד". יותר מתמיד, הם זקוקים למתנדבים ולתרומות. "אין סוף למה שאפשר לעשות למען האנשים המיוחדים כאן"

עם כל כמה שישראל הופל, מנהל עמותת "גן הילד", שמח ורצה לספר על העמותה למי שטרם הכיר או שמע, הוא ביקש לדחות את הראיון ביממה. "היום אנו חונכים בטקס חגיגי את סיומם של שלוש שנים של תכנון ובנייה ומציגים את המבנה החדש והמורחב של העמותה", הוא אומר בהתרגשות, " מאז שמיכל ברנר המייסדת קיבלה את המגרש, עברו 30 שנה והמקום היה צר מלהכיל. עכשיו בנינו אולם גדול וחדרים מרווחים ונוכל לשפר את איכות השרות".

הכוונה ב"שרות", היא מתן מענה חברתי לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, החל מכיתה א' ועד גיל פנסיה. "בין אם מדובר בילד ובין אם באדם בוגר, בתום השהות במסגרת החינוכית המיוחדת, בשעות אחר הצהריים, יש לאותה אוכלוסיה קשיים למצוא ולפתח קשרים חברתיים", אומר הופל, ""גן הילד" נותן העשרה ומשמש מרכז חברתי כמו כל מתנ"ס או מרכז קהילתי".

מכל מקום

את הרעיון לפתוח מרכז חברתי עבור אנשים שלוקים באוטיזם, פיגור ולקויות אחרות "העתיקה" מיכל ברנר, יועצת חינוכית תושבת חיפה, מאנגליה, שם נחשפה לגן שהותאם לילדים מיוחדים. "בהתחשב בעובדה שהשנה הייתה 1977, היה מדובר במשהו ייחודי וחדשני", אומר הופל, "מיכל ונציגי מתנדבים מהקהילה חיפאית דוגמת וראייטרי ורוטרי התעקשו ונלחמו לקבל שטח, מתוך כוונה לכונן מרכז חברתי לאנשים בעלי מוגבלות. ההתעקשות הוכיחה את עצמה ו"גן הילד" הוקם, לא בפינה נידחת, ולא במקום מבודד אלא בלב חיפה במרכז הכרמל." הוא מתגאה.

ומה קורה שם מאז?

"מידי צהריים מגיעים אלינו כ-350 ילדים, נערים ובוגרים ומבלים כאן עד שעות הערב. הם מחולקים לפי קבוצות גיל ומוגבלות וכל קבוצה נהנית מפעילות בהתאם לצרכים וליכולות- פינת חי, אומנות, טיולים, מחשבים, מוזיקה, אתגרים ספורטייבים ועוד. המטרה היא כמה שיותר לגוון ולהעשיר בפעילויות שאדם רגיל היה נחשף אליהן, במטרה לסייע להם להתפתחות ולהפוך אותם לאנשים מתפקדים ותורמים לקהילה".

אחד ההבדלים בין החוגים ב"גן הילד" לחוגים רגילים של ילדים נורמטיביים, הוא נושא ההסעות - נושא כאוב לכל הורה. "מאוד נכון לאפשר לאוכלוסיה הזו להיחשף לגירויים מחוץ לבית הספר, לכן אנו דואגים להסעות מהמוסדות לכאן, ומכאן לביתם", מדגיש הופל, "את רובם אנו אוספים מחיפה אבל השרות הוא גם סובב חיפה, יש לנו ילדים מפארדיס, עכו, גבעת אלה, דליית אל כרמל, את כולם אנחנו אוספים. לא משנה מאיפה, אנשים בעלי צרכים מיוחדים חייבים פעילות לא פורמלית".

האחים מוזנחים

באופן טבעי, ילד עם מוגבלות שואב איליו את מירב תשומת הלב במשפחה, מה שלא פעם מכביד על האחים ומתיש את ההורים. ב"גן הילד" דואגים לכלל בני המשפחה, ולראייה פרויקט נוסף של לינה מחוץ לבית. "יש לנו פרויקט בשם "נופשונים" הפועל בעיקר בסופי שבוע, בו הילד שוהה כאן ליממה שלמה" מפרט הופל "הילדים יוצאים לטיולים, ישנים יחד עם בני גילם, מה שמקדם את בעלי הצרכים ונותן למשפחות לשהות עם האחים ולנוח".

ומי נמצא איתם? יש מדריכים מוסמכים?

"יש לנו מדריכים בעלי הכשרה בחינוך מיוחד, ויש סטודנטים שמקבלים מלגות מאוניברסיטת חיפה בתנאי שהם נותנים שעות בקהילה עם מחויבות ל"גן הילד". אי אפשר לדבר על נופשונים, חוגים וטיולים מבלי לתהות מהיכן ממנים את כול המטרות הנעלות. בטח ובטח כשב-25 לאוקטובר, נחנך, כאמור, מבנה חדש ומשופץ. "המימון שלנו מגיע בחלקו ממשרד הרווחה", מפרט הופל, "וקצת מעיריית חיפה. אבל 45% מהתקציב מתבסס על תרומות".

ההורים של האוכלוסייה ששוהה כאן לא משלמים דבר?

"ההורים משלמים "דמי רצינות" מינימליים, בעיקר על מנת שיבינו הדברים לא מובנים מאליהם ויש מאמץ וקושי לקיים את המקום. אנחנו גובים רק ממי שיכול לתת, עוד לא הרחקנו אף ילד כי הוריו לא שילמו. אנחנו פונים להורים, לא דורשים". "אין מה לעשות", אומר הופל, "על מנת לקיים הסעות ולממן מדריכים איכותיים צריך כסף. כול שנה יש משימה סיזיפית לחפש תרומות".

אז כיצד ניתן לתרום ולהתגייס?

"אפשר לתרום על ידי התנדבות, בכל פעם שאנחנו מוציאים את הילדים והנערים החוצה אנו זקוקים לכמה שיותר כוח אדם. במידה וישנם מפעלים או גופי מזון שרוצים לקחת על עצמם את נושא הארוחות נשמח, וכמובן תרומות כספיות. נכון שעכשיו סיימנו להרחיב ולשפץ את הבניין אבל אנחנו רוצים לשפץ את פינת החי, להרחיב לחיות את הכלובים ועוד. אין סוף למה שאפשר לעשות למען האנשים המיוחדים כאן".

לתרומות או התנדבות: במייל gan_hayeled@walla.co.il , או בנייד: 0523900777

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully