וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיבורים הסודיים של העדה הדרוזית

ראדה מנצור

11.10.2009 / 17:19

תשכחו מכל מה שידעתם על הדרוזים ותתחילו להתגאות בסיפורי ההצלחה המרשימים של צעירי המגזר. כי ההצלחה שלהם היא גם ההצלחה שלנו כחברה ישראלית

החדשות שאנחנו שומעים על המגזר הדרוזי בישראל בשנתיים האחרונות עוסקות בעיקר במהומות, במעידות של קצינים בכירים ובצרות של פוליטיקאים. אולם בישראל 2009 החדשות הטובות, שנשמרות בסוד, הן שהשמים הם באמת הגבול בעבור הצעירים הדרוזים, ולא רק כי יש לנו כבר כמה טייסי קרב בשחקים.

האינטגרציה הדרוזית בישראל העמיקה היום לכל תחומי החיים. לצערנו, הגיבורים הסמויים שלה הם צעירים שעסוקים בקריירות שלהם ולכן הם לא "מפורסמים" - לא בעדה ולא במדינה. וכך אנחנו מפסידים דוגמאות רבות לחקוי עבור הילדים שלנו. ההצלחה של האנשים האלה היא ההצלחה של כולנו כחברה ישראלית.

אציג עכשיו רשימה חלקית של האנשים שאנחנו צריכים להתגאות בהם כמדינה וכעדה. אנשים כמו פרופ' פואד פארס מהכפר חורפיש, שעסוק בבניית מחלקת מדעים באוניברסיטת חיפה והוא גם חבר במועצה להשכלה גבוהה ומומחה עולמי בתחומו. או חברו למחקר הרפואי ד"ר נאיל עזאם מעוספיה, שעוסק במחקר רפואי בבית החולים כרמל ומהווה את אחד המקרים הנדירים, לצערנו, של אנשי דת דרוזים שהם גם בעלי תארים מתקדמים במדע. בחיפה מלמד גם פרופ' תאופיק מנסור, צעיר מעוספיה, מומחה למתמטיקה בעל כמות אדירה של פרסומים מדעיים תחת שמו.

בג'וליס מקים לנו בימים אלה יוסף נבואני מכון מחקר מדעי ראשון המיועד לחוקרים דרוזים, וכבר מבצע מחקרים מרשימים בתחומים חשובים. במכון נמצא גם חברו ד"ר ראדי עלי ממרכז המחקר החקלאי במכון וולקאני ותושב הכפר עין אל-אסד. ובמורד ההר, מהכפר ראמי יצא ד"ר פאדי אסמעיל שמשמש עוזר בכיר לחבר קונגרס בקליפורניה. לחוף האחר של ארה"ב הגיע לאחרונה רסלאן אבו רוקן הצעיר למלא תפקיד של קונסול ישראל בפילדלפיה. יש לנו צעירים גם בחזית האירופית כמו אמיר ח'ניפס משפרעם, שעומד לסיים את הדוקטורט שלו ב"לונדון סקול אוף אקונומיקס", ותוך כדי כך גם מוצא זמן להתנדב בארגוני סטודנטים פרו-ישראלים, או וליד אבו-חיה מבית ג'ן, חבר משלחת ישראל לאו"ם בז'נבה.

הגיע הזמן לפרגן לדרוזים המצליחים

בכפר ג'וליס גר סלמאן עאמר שלצד הקריירה העסקית הבינלאומית המרשימה שהוא מנהל הוא לא שכח את הדור הצעיר והקים את עמותת "אמירים", שפעילה בתחומי חינוך וחברה. בכפר השכן ירכא פועל נאזם כנעאן, שהקים את הקניון הדרוזי הראשון וגם תורם מאות אלפי שקלים לבית ספר המיוחד בכפר, בו גדלים מיטב המוחות המצטיינים שלנו. בדליית אל-כרמל יש לנו את האחים כרמל וענאן ווהבי, הראשון שופט בבית הדין הצבאי והשני קצין בכיר ומעוטר, שמצא את הזמן לעבוד במקביל גם על הדוקטורט שלו. ללמדכם שאנחנו יכולים למלא תפקידים מגוונים בצבא ולהצטיין לא רק ביחידות לוחמות.

ד"ר ג'נאן פראג'-פלאח מהכפר סמיע היא הדרוזית הראשונה שקיבלה תעודת דוקטור לא בתחום הרפואה, והיא משמשת כראש החוג לערבית במכללה הערבית בחיפה. רג'אא קיס-מנסור פתחה לאחרונה מרכז מורשת דרוזית בעוספיה, מקום מרשים שנבנה בהשקעה פרטית ומספר למבקרים את סיפור העדה והכפר תוך הבלטת ההישגים שלנו במדינה. כמו כן נזכיר גם את נהאי סלאלחה מחורפיש, שמונתה לאחרונה כמנהלת ראשונה מבנות המיעוטים של סניף בנק בארץ.

הסיפורים האלה מהווים רק קומץ מסיפוריהם של הרבה צעירים דרוזים מצליחים אחרים, שעשו את חלקם בהשקעה אישית רבה בלימודים ובעבודה, ובנו לעצמם קריירות מפוארות. עתה הגיע חלקנו כחברה וכקהילה להזמין אותם לאוניברסיטאות, לבתי ספר ולמתנ"סים בכל רחבי הארץ כדי לספר את הסיפור שלהם וגם כדי להעניק להם אותות הכרה והערכה.

אחד מהתנאים להצלחת חברה אנושית היא היכולת שלה להדגיש את החיובי ולתגמל את המצליח. תרבות של פרגון הדדי חשובה לא רק לשם הנימוסים וההליכות אלא גם בגלל היסוד האיתן שהיא בונה למען שיתוף פעולה בין כל חלקי החברה. להתלונן על מה שחסר או לנסות ולתקן את הבעיות שהיו – אלה הם צעדים חשובים אך הם עוסקים בעבר. חשוב הרבה יותר לספר את סיפורי ההצלחה וללמד אותם. כך נכין את הדרך לעתיד ונראה לצעירים שגם בישראל נוסחת ההצלחה של מדינות דמוקרטיות מתקדמות עובדת: אם משקיעים בלימודים ועובדים קשה בסופו של דבר מצליחים - ולפעמים אפילו פורצים דרך.

* הכותב הוא תושב עוספיה, קונסול כללי של ישראל באטלנטה ולשעבר שגריר ישראל באקוודור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully