וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנס יין, יכנס עוד

רינה וייסגלס הלקין

14.9.2009 / 17:06

יקב טוליפ ממוקם בכפר של בעלי מוגבלות, והם אלה שמתפעלים אותו. עוד רעיון למתנה לחג, עם ערך חברתי מוסף

הם לא עסוקים במרפקנות, אגו, או ריכולים חלולים על חשבון העבודה. הם נאמנים, מסורים ומייחסים חשיבות עליונה לתפקידם בארגון. יש המון סיבות טובות לשלב בעלי מוגבלות בתוך העסק, לתת להם הזדמנות שווה בין שווים ולאפשר לעובדים הנורמטיביים ליהנות משיעור בסובלנות. אז אולי העבודה איטית יותר, אבל מה זה כמה שעות עבודה בהשוואה לתרומה? חמש דוגמאות מוצלחות, ספיישל לראש השנה, עם תוצרת חגיגית במיוחד.

יקב טוליפ – יין בכפר של תקווה

יש הרבה מקומות בהם ניתן לפתוח יקב, אבל עבור משפחת יצחקי לא הייתה דילמה. לפני שש שנים, מתוך אהבה גדולה ליין ומתוך רצון אמיתי לתרום לקהילה, הוקם יקב הבוטיק "יקב טוליפ" בתוך "כפר תקווה", כפר לאנשים עם צרכים מיוחדים. "מדובר בכפר עם 200 חברים החיים בתנאי קיבוץ", מתארת אורלי שור, אחראית השיווק ביקב טוליפ, "אנשים בעלי מגוון מגבלות, החל מתסמונת דאון, חירשות, ועוד, כאשר החזון של המקום הוא, שאנשים בו ישתלבו בעבודה רגילה".

סיבה טובה לקום בבוקר

וכך, מידי יום, מתייצבים ביקב חמישה עובדים בעלי מוגבלות, בדיוק בשעה שמונה. מאחורי היינות האדומים, הסדרות המיוחדות או מארזי השי החגיגיים, עומדים עובדים מסורים בעלי מוטיבציה גבוה ויכולות מגוונות. "הם עושים הכל", מעידה שור, "הם מניחים את הבקבוקים על מכונות הביקבוק, אורזים, ובסופי שבוע הם מקבלים את אורחי היקב בלבביות, שמחים לספר להם על העבודה. בתקופות בציר אנחנו מתגברים אותם בעוד חברים לעבודה, הם שותפים מלאים בעשיית היין".

חברים לעבודה הכוונה בעלי מוגבלות?

"כן, הם עובדים יחד עם יינן, מנהל יקב, ושני מנהלי תפעול. הדינאמיקה בין כולם מדהימה. אין דיסטנס או יחסי עובד מעביד, אנחנו כמו הורים עבורם, יש אווירת משפחה. תוסיפי לזה כפר פסטורלי וריח נעים של יין. יותר מזה?"

אבל כן, יש יותר מזה. בעלי המוגבלות עובדים באופן מסודר עד השעה ארבע, עם הפסקת צהריים מאורגנת בכפר. הם מקבלים שכר ואת הזכויות המגיעות להם על פי חוק בפיקוח משרד הרווחה. יש חופשות מאורגנות או פעילויות מיוחדות וכתוצאה- הנאמנות מאוד גבוהה ויש עובדים שנשארים לתקופות של שנים.

מה מניסיונך העבודה תורמת להם?

"זה נותן להם הכל - מפתח אותם אישית, מעשיר אותם בידע, חושף אותם לקהל המבקרים ועוד. לכל אחד מאיתנו העבודה נותנת סיבה לקום בבוקר אבל במקרה שלהם זה הרבה מעבר".

ולעובדים הנורמטיביים?

"לנו זה נותן אפילו יותר. זה סיפוק מאוד גדול לעבוד עם אוכלוסיה כזו שמודה ומעריכה את ההזדמנות, ונותנת את הנשמה למקום". למרות החסרונות בתחום ההספק, חוסר יעילות וכמה בקבוקים שנשברים, לשור אין ספק שהמינוסים הם אפסיים בהשוואה ליתרונות. "אלו עובדים שנותנים את נשמתם, לפעמים יותר מאשר עובדים מאוכלוסיות רגילות. יש להם רצון אז לעשות יותר, וזה ניכר. איפה עוד ניתן למצוא אנשים אמיתיים שהעבודה היא כל עולמם?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully