וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפעת השפע

עמית נויפלד

11.8.2009 / 11:07

רפואה אלטרנטיבית לא נותנת מענה למקרי חירום קריטיים - אך היא בהחלט יעילה להמון דברים אחרים. תנועת ההאטה ממליצה על טיפול בחולה ולא בסמפטומים

זה בדרך כלל מתחיל בכאב קטן או שיעול ממנו אנחנו מנסים להתעלם במשך מספר ימים, ורק כאשר תרופות הסבתא, דודה, אבא, חברים ונהג המונית שאסף אותנו אתמול אינן נוחלות הצלחה, אנחנו מזמינים תור לרופא המשפחה. בחדר ההמתנה בדרך כלל נמצא כשלושה פציינטים עם פנים סובלות, ועוד כמה זקנים שסתם באו לבלות. לאחר זמן ממוצע של 15-30 דקות אנחנו נפסע לחדר הקטן, וכעבור עוד 15-30 דקות בחברתו של הרופא (הכוללות גם שיחות טלפון עם מטופלים אחרים ועוד שלושה "אני רק שאלה") אנחנו נפלטים החוצה כשבידינו, אם התמזל מזלנו, מרשם לכדורים המבטיחים לחסל את הוירוס המרושע, כמו גם את כל מה שמצוי בטווח של חמישה נאנו-מילימטרים מלפניו מצדדיו ומאחוריו.

במציאות שירותי הרפואה בעולם המערבי, זהו כרגע התרחיש הטוב ביותר לו נוכל לקוות. למרות רמתה המתקדמת (מבחינה טכנולוגית) של הרפואה, הרי שרמת השירות נתקלת לא אחת בקשיים הנובעים מחוסר בציוד, בחדרים, באחיות וברופאים, ממשכורות נמוכות מידי ומשמרות ארוכות מידי, וכך יוצא שמטופל יכול להיכנס היום לבית החולים המתקדם ביותר מבחינת ציוד, ועדיין, לקבל טיפול שכלל לא יהלום את צרכיו. הזמן שמוקדש לכל חולה הולך ומצטמצם, ובמקרים רבים הרופאים פשוטו כמשמעו "מהמרים" על הטיפול הנכון מתוך התייחסות לסימפטומים שתוארו בקצרה, ולא למגוון הרחב יותר של הבעיות בחיי המטופל, שפעמים רבות חלק גדול להן במכאובים אותם הוא חש. גם במידה והטיפול עליו המליץ הרופא יעזור לזמן מה, הרי שמאחר ורק הסימפטומים טופלו, הבעיה עצמה עוד תשוב ותצוץ.

"אלמנט אדמה" שלוש פעמים ביום

מנגד לפס המהיר והממונע שמציעה מערכת הבריאות הקונבנציונלית בדרך אל ההחלמה, ניצבת הרפואה המשלימה והאלטרנטיבית, הנשענת על מסורות עתיקות של רפואה הוליסטית ואיטית. שיטות אלה שמות דגש מיוחד על הקשר שבין הגוף לנפש, ומבקשות בתהליך ארוך יחסית של תשאול (שיחה עם המטופל) להבין את סך כל הגורמים שמשפיעים על בריאותו, כגון, תזונה, מתחים, לחצים, עבר רפואי ועוד. "ברפואה הסינית יש שלושה ענפים עיקריים של אבחון", מסביר רון בר נחום, מרצה ומטפל מוסמך ברפואה סינית, "מגע, תשאול, והתבוננות. בסין העתיקה לא היה צורך כמעט בתשאול, ועל המאסטרים באותם ימים נאמר, ייתכן בהגזמה, כי יכלו לאבחן מטופל רק לפני האופן שבו פתח את הדלת וצעד אל תוך חדרם. נכון להיום, גם בגלל שמידע רב אבד כתוצאה מהמהפכות שהתרחשו בסין, יש מקום חשוב מאוד לתשאול, ואין באמת מטפל שיכול לאבחן בלעדיו".

שיחה ראשונה עם מטפל יכולה להימשך כמעט שעה, במהלכה יתבקש המטופל לספק כל פרט שיכול יהיה לעזור למהלך הטיפול, כולל, ייתכן ותופתעו כמוני לשמוע, איזה צבע הוא הכי אוהב. "זה אכן יכול להישמע מוזר בהתחלה", מחייך רון, "אבל אם אני חושב שיש למטופל בעיה עם אלמנט האדמה, ואני אגלה בתשאול שהוא נמשך לצבעים כתומים וחומים, או סולד מהם, זה בהחלט יחזק את האבחון הראשוני שלי, ובמידה מסוימת יתרום להשלמת הפאזל של האבחון וקביעת הטיפול."

צמד המילים "אלמנט האדמה", במידה והיה בוקע מפיו של מנתח מוח מדופלם, היה מביא כל חולה להימלט מהקליניקה בבהלה, אולם בכל הקשור לרפואה אלטרנטיבית, לאדמה, למים, לאש ולאוויר, יש חלק בלתי נפרד ממצבכם, ועובדה זו דורשת מהמטופל פתיחות מחשבתית שאינה בהכרח קיימת אצל כולם, וייתכן שגם קורטוב של אמונה. "כל אדם שמאמין במטפל שלו ובטיפול שהוא מקבל", אומר רון, "יהיה רגוע יותר, והגוף שלו ומערכת העצבים יגלו פחות התנגדות לטיפול". עם זאת מבקש רון להדגיש, שמניסיונו בתחום אין צורך הכרחי באמונה מצדו של המטופל, "ישנה הצטברות משמעותית של מקרים קליניים שמוכיחים את היעילות של טכניקות אלטרנטיביות, והצטברות זו חורגת מתחום האמונה או חוסר האמונה".

ההוכחות לקיום המטפלים

כמי שעבד עבור קופות החולים וכיום מטפל, בין היתר, לצדו של אורטופד מוסמך בבית חולים מוכר, יכול רון לזהות את החדירה האיטית אך ההחלטית של השיטות המשלימות אל לב ליבו של הקונצנזוס הרפואי. "יותר ויותר רופאים מפנים פציינטים למטפלים אלטרנטיביים, בעיקר במקרים גבוליים בהם קיים הסיכוי להימנע מניתוח. צריך גם לזכור שהחדירה של הטיפולים אל קופות ובתי החולים, כמו גם אל הביטוחים הפרטיים לא נבעה רק מדרישות השוק, אלא בפשטות מהעובדה שכשהשיטות הללו מצליחות, הן בדרך כלל גם חוסכות הרבה מאוד כסף שהיה עלול להיות מבוזבז על טיפולים וניתוחים יקרים ומיותרים".

מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות, בעיקר בבריטניה ובארה"ב, וכללו קבוצות דמה שקיבלו טיפולי פלסבו, לצד קבוצות אחרות שקיבלו טיפולים משלימים, הראו בבירור שיפור ניכר בקרב המטופלים שנעזרו ברפואה המשלימה. כמו כן, סריקות MRI מצליחות להראות כיצד דיקור באמצעות מחטים, למשל, משפיע ישירות על אזורים במוח הקשורים לאיבר הפגוע ולתהליך החלמתו. יחד עם זאת, לפני שאתם ממהרים להשליך את כרטיס קופת החולים המוזהב שלכם לפח, יש לזכור כי למרות שהרפואה האלטרנטיבית יכולה לעזור לקשת רחבה מאוד של תופעות בריאותיות, במידה ואתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, והטחול שלכם מבצבץ מבין הצלעות, עדיין לא היינו ממליצים לכם להתקשר לרפלקסולוג. "בכל הקשור לרפואת אקוטית ומצילת חיים, אין לרפואה האלטרנטיבית באמת מה להציע," מבהיר רון, "כוחה בא לידי ביטוי בעיקר במחלות כרוניות ובטיפולים כנגד כאב מתמשך, כמו למשל במקרים של פריצת דיסק, בהם היעילות שלה כבר הוכחה די והותר".

האט זאת בעצמך

חשוב לזכור, הרפואה המשלימה מטפלת בחולה, ולא בסימפטום או במחלה, ולפיכך, הטיפול מצריך מכם דרגה מסוימת של פתיחות כלפי המטפל, כמו גם התחייבות כלפי הליך הטיפול.

מומלץ לבחור באחד הענפים המרכזיים והמוכרים יותר, כגון הומהופטיה, טווינה, דיקור, שיאצו וכדומה, תחומים שמצריכים לימוד ממושך ושהמטפלים בהם בדרך כלל אוחזים בתעודות הסמכה.

רצוי לא לערב מספר טיפולים משלימים יחדיו, על מנת שתוכלו לדעת איזה מהם בסופו של דבר עזר, והכי חשוב, זכרו שכל מה שיכול להועיל, באופן עקרוני הנו גם בעל פוטנציאל להזיק. "מאוד חשוב שאנשים לא ילכו על דעת עצמם לבתי מרקחת וירכשו תרופות מבוססות צמחים רק כי זה טבעי ולפיכך בוודאי לא מזיק," מבהיר רון, "בדרך כלל הטיפול המשלים הוא עדין, וצריך להתאמץ מאוד כדי לפגוע במטופל, אולם ענפים מסוימים שלו בהחלט עושים שימוש בטכניקות ובחומרים בעלי פוטנציאל גבוה, הן לטוב והן לרע. מאוד לא מומלץ לטפל בשיטת עשה זאת בעצמך".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully