וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילי שריון ותיקים מתעללים בצעירים

יהושע בריינר

5.8.2009 / 19:04

סיכות מהדק שננעצות בגוף ואגרופים לחזה, הם רק חלק מסדרת ההתעללויות העולות מעדותם של חיילים מפלוגת הזאבים בגדוד 74 של חיל השיריון. צפו בתמונות

יחסי הצעירות-וותיקות בחיל השריון נחשפו ב-ynet כיחסים אלימים מאוד, אולם מעל לכל עדיין נשאלת השאלה האם מפקדי הפלוגה ידעו ממה שקורה מתחת לאפם. כך למשל מתאר אחד החיילים בעדותו במצ"ח: "ירדתי משמירה ועברתי ליד החדר של החיילים הוותיקים ולא הייתי מדוגם. ארבעה מהם קראו לי ושאלו אותי למה אני לא מדוגם. עניתי להם ואז א' אמר לי 'נו, אז עשית את שלך'. בתמימות עניתי כן. ואז הם הם אמרו 'שמעתם, הוא עשה את שלו'. הם נעמדו לידי ואמרו לי 'פול'. הייתי על הגב וכל אחד מהם תפס אותי. ביד של ש' היה מקל שעליו סנדל שהם אמרו ששיך לילדה מעזה. ש' מרח את סוליית הסנדל על הפנים שלי והכריח אותי לנשק את הסנדל ואת המקל. הטקס האידיוטי הזה ארך רבע שעה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אז מתחיל מה שקרוי 'נוהל מכתב לאימא'. הם אמרו לי, אוקיי בוא נכתוב לאימא שלך מכתב. הרימו לי את החולצה עד לצוואר ואז התחיל אחד מהם לתת לי סטירות משפילות בבטן והתחיל לכתוב את המכתב בלי דף, כשהעט זה בעצם אגרופים. לאחר 5-6 דקות שש' נותן לי אגרופים על בית החזה קיבלתי קוצר נשימה. הם הפסיקו. א' שאל אותי אם אני בסדר ואמרתי להם שעברתי תאונה לפני שנה ושכואב לי. אחר כך ש' התחיל לתת לי כאפות בבטן ואגרופים. התחלתי להכחיל בפנים גם מכאב וגם מההשפלה, ואז הם עזבו אותי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשנשאל החייל כיצד הרגיש בעת האירוע הוא מספר: "השפלה. הייתי מוכן להקריב את הבריאות שלי כדי שיהיה לי מקום בפלוגה. היה בכי קל, אני לא טיפוס שבוכה. בחיים שלי לא השפילו אותי ככה". חייל אחר מספר על הכנסת סיכות מהדק באמצעות שדכן לגופם של חיילים צעירים: "ראיתי שאחד החיילים הוותיקים שידך לאחד החיילים פוסטר לגב. ואז השכיבו אותו לריצפה, וא' דרך עליו וישב לו על הפרצוף, מישהו נשך אותו בראש ואז כל המפל"ג (קבוצת החיילים הוותיקים) פשוט פוצצו אותו במכות לצלעות. עד שהוא לא בכה לא עזבו אותו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ש', אחד החיילים העצורים בחשד למעשים מספר בעדותו כי כל האירועים היו באישור קציני הגדוד: "זו מסורת בפלוגה כבר 30 שנה. אנחנו לא המצאנו את זה. גם לנו עשו את זה. גם הקצינים כולם ידעו מזה, החל מרמת מפקד המחלקה, מפקד הפלוגה, מפקד הגדוד ומפקד החטיבה. אפילו כשאני הגעתי לא רק הוותיקים הרביצו לי אלא גם הקצינים שבפלוגה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד הגדוד סא"ל מרגלית ישראל לעומת זאת, מכחיש כל קשר. "אני לא ידעתי דבר וחצי דבר על כך שמפקדים וחיילים ותיקים מענישים באלימות חיילים צעירים", אמר בעדותו, אני לא מקבל ולא מסכים לשום אלימות". מפקד הפלוגה, שבחקירה הראשונה שמר על זכות השתיקה אמר כן גם כי לא ידע על המעשים. "כל מה שקרה היה ללא ידיעתי או אישורי".

מחר צפוי להתקיים בבית הדין של פיקוד צפון דיון נוסף. אחד החשודים במעשים, מ' שהיה נהגו של מפקד הפלוגה צפוי להשתחרר מחר. בא כוחו, עו"ד זרי חזן אומר כי "בית הדין נתן את אמונו בעדותו של מרשי לפיה הוא לא נטל חלק פעיל באירועים האלימים וכל מעשיו נעשו במסגרת חברית בפלוגה. על כן מרשי שוחרר על ידי בית הדין ואנו מקווים שהפרקליטות יפנימו את המסר ויבטלו את כל ההאשמות נגדו. מן הראוי היה מתחילת הפרשה לחקור את המפקדים הבכירים ולא לנסות להפיל את האחריות על נהג".

בא כוחו של החשוד העיקרי בפרשה, הרס"פ סמ"ר א' שלומי רכבי אמר בתגובה כי "על אף שחקירת מצ"ח לא ניסתה לחקור את שעלה ממרבית העדויות לפיהן מעשיהם של החשודים נתפסו על ידי חיילי הפלוגה כנורמה שהינה חלק ממסורת של הפלוגה, בכוונתנו לבקש את העמקת החקירה כך שתבחן האומנם מדובר בנוהל פסול שקיים מזה שנים ארוכות ואם אכן אלו הם פני הדברים הרי שאין הצדקה להמשך מאסרם של שלושת החיילים שנעצרו בעקבות החקירה".

פרקליטו של ש', נאשם נוסף בפרשה, עו"ד בני קוזניץ אומר כי "מרשי ממשיך וטוען כי המעשים נעשו בהסכמת המעורבים ובידיעת הסגל הפיקודי. כך עולה מתיק החקירה וכך יוכח במהלך המשפט".

פניות לכתבנו הצבאי: joshjosh@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully