וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור בחריגת שכר

מירב ארלוזורוב

27.7.2009 / 11:58

הסירוב של ראשי האוניברסיטאות לחשוף את נתוני חריגות השכר של עובדיהן מקומם את מירב ארלוזורוב. "זה מהווה מתיחה בלתי נסבלת של גבולות המקובל ממוסד ציבורי"

הפגישה בין הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לבין ראשי האוניברסיטאות בשבוע שעבר הסתיימה בקרע. תביעתו של לוין כי האוניברסיטאות יעבירו לו את שמות העובדים המקבלים שכר חריג - כצעד מקדים לקראת תביעת החזרי שכר מאותם עובדים - נדחתה על ידי ועד ראשי האוניברסיטאות. "לא הגיוני שנשית על קבוצה שלמה של עובדים החזרי כספים", הגיבו נציגי ור"ה לתקשורת בתום הפגישה. "אנשים לא יכניסו את היד לכיס ויחזירו כסף. אם נצטרך, המוסד יחזיר כספים - ולא האנשים".

חריגת שכר היא עבירה. הסירוב של האוניברסיטאות לחשוף את נתוני חריגות השכר בקרבן, ובעיקר את שמות העובדים שקיבלו שכר חריג, מהווה מתיחה בלתי נסבלת של גבולות המקובל ממוסד ציבורי. ההכרזה של האוניברסיטאות, עם זאת, כי הן יממנו לעובדיהן את תשלום החזר חריגות השכר - כמובן על חשבון הכסף הציבורי שמתקצב אותן, ועל חשבון כספים שיחסרו אחר כך בתקציב האוניברסיטאות למחקר ולפיתוח - היא כבר פריצה ברורה של הגבול הזה.

TheMarker שאל אותם כיצד הם מסבירים עמדה לא ציבורית שכזו. לפחות אחד מהם הודה כי הוא לא מסוגל להגן על עמדה שכזו, וגם אין לו צורך בכך. "זו אינה העמדה שלנו", אמר, והוסיף כי דברים מעין אלה מייצגים עמדות קיצוניות של אוניברסיטאות קיצוניות, שמנסות לגרור את כל מערכת ההשכלה הגבוהה עמן למלחמה מול משרד האוצר. במלים אחרות, אלו הן עמדות שמייצגת בעיקר אוניברסיטת בר אילן.

לא ברור אם זוהי אכן עמדתה הפרטית של אוניברסיטת בר אילן, כי הרי הדברים נאמרו במסגרת פגישה של כל ראשי האוניברסיטאות עם הממונה על השכר, פגישה שהסתיימה בכישלון. עם זאת, העובדה שחלק מהאוניברסיטאות מנסות להתנער עתה מאוניברסיטת בר אילן ואף מפנות אצבע מאשימה אליה כי היא מנסה לגרור את כל האוניברסיטאות עמה למלחמה מיותרת במשרד האוצר - היא חדשה מרעישה. בפעם הראשונה, החזית האחידה של האוניברסיטאות בישראל נסדקת.

אין ספק כי אוניברסיטת בר אילן היא מקרה בעייתי במיוחד של התנהלות ציבורית לקויה. מבקר המדינה ייחד לה, בדו"ח שפרסם באחרונה על בעיות בהשכלה הגבוהה, מלים קשות במיוחד. המבקר התייחס לכך שהאוניברסיטה שילמה למנהליה הבכירים תוספות שכר השמורות לסגל אקדמי בלבד. היא המשיכה לשלם את תוספות השכר הללו גם לאחר שמבקר המדינה העיר לה על כך בדו"ח מלפני עשור.

ניסיון להתנער מהתנהלות בעייתית

"חמורה במיוחד העובדה שאוניברסיטת בר אילן", כתב מבקר המדינה בדו"ח האחרון שלו, "צירפה להסדר זה עוד שני עובדים לאחר 99', למרות הערות שהעירו מבקר המדינה והממונה על השכר באותה שנה. על הממונה לשקול את כל הצעדים שהחוק מאפשר לו לנקוט נגד האוניברסיטה ונגד מי שאישר את ההסדר החריג, ולפעול בכל דרך שימצא לנכון כדי שיחזרו לקופת האוניברסיטה הכספים ששולמו שלא כדין". אי אפשר היה למבקר המדינה להיות מפורש יותר מזה.

הניסיון של הממונה על השכר באוצר לעשות בדיוק את מה שמבקר המדינה דרש ממנו לעשות הוא שהוביל לקרע בפגישה בשבוע שעבר, והוא שעלול היה להוביל את מערכת ההשכלה הגבוהה כולה למסלול של עימות ציבורי קשה עם משרד האוצר. רק שהפעם יש ניצנים שאולי הדברים לא יפתחו כך. הפעם, יש ניסיון ראשון של חלק מהאוניברסטאות להתנער מאוניברסיטאות המתנהלות באופן בעייתי, כמו בר אילן, ולבדל את עצמן כמי שמתנהלות אחרת מכך.

תל אביב מובילה את הקו הפייסני הזה, אבל נראה שהיא לא לבד. אחרי שנים של עימותים בין האקדמיה לאוצר, כמה מהאוניברסיטאות הגיעו למסקנה כי העימות אינו משרת אף אחד, וכי הרבה יותר קל יהיה לקדם את עמדת האוניברסיטאות אם אלו יגיעו למשרד האוצר בידיים נקיות. חוסר שקיפות ושימוש בעצמאות אקדמית כדי להסתיר נתונים ולאשר חריגות שכר הביאו על האוניברסיטאות דו"חות חמורים של מבקר המדינה וביקורת ציבורית נוקבת. שקיפות, הקפדה על ניהול ציבורי תקין ופתיחות לשינויים מבניים נחוצים באקדמיה ישפרו לא רק את תדמיתן הציבורית של האוניברסיטאות - אלא גם יקלו על המדינה להזרים להן את התקציבים, שהן כה זקוקות להם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully