וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגה פשרה סביב חוק המטפלות

עומר רבין

12.7.2009 / 14:41

ועדת הכספים אישרה המתווה המגשר בין החלטת בג"ץ לדרישות האוצר בסוגיית הטיפול בילדים: מתן נק' הזיכוי הוקדם ל-2012 ומאות מיליונים יושקעו בפיתוח מעונות יום

ניצחון מסויים למאבק האימהות: הושגה פשרה בין אנשי האוצר לבין חברי ועדת הכספים והוועדה לקידום מעמד האישה. זאת על אף הסירוב העיקש של האוצר ליישם את פסיקת בג"ץ ולהכיר בעלויות הטיפול בילדים כהוצאה מוכרת לצורכי מס עבור אימהות עובדות. לפי הפשרה, האוצר יכפיל את סכום התמיכה באימהות עובדות – והיא אושרה היום ברוב גדול וללא מתנגדים על ידי חברי הועדות.

הסעיף המשמעותי ביותר בהצעת החוק מעניק כבר החל משנת 2012 נקודת זיכוי אחת במס (בשווי 197 שקלים לחודש) עבור כל ילד מתחת לגיל 5. זאת בניגוד לעמדה המקורית של האוצר שביקש להחיל את התקנה רק שלוש שנים מאוחר יותר בשנת 2015. להערכת אנשי האוצר, עלות מתן הזיכוי תגיע לכ-285 מיליון שקלים בשנה.

לצד הזיכוי יוקצו גם 75 מיליון שקלים בשנה לצורך הפעלת מס הכנסה שלילי לאימהות לפעוטות (עד גיל שנתיים) וכן יוקצו 320 מיליון שקלים החל משנת הלימודים הבאה להרחבת מעונות יום, משפחתונים וצהרונים, על מנת לתת מענה לצורכי הטיפול בילדים עבור אימהות עובדות. 50 מיליון שקלים נוספים הוקצו לבניית מעונות יום חדשים. בסך הכל מוערך החוק ב-600 מיליון שקלים אשר יושקעו בתחום הוצאות הטיפול בילדים.

במשרד האוצר התגאו היום בפשרה שהושגה: "בכוונת האוצר לנקוט בצעדים נמרצים במהלך השנים הקרובות על מנת לעודד את השתלבותן של אמהות לילדים צעירים בעבודה ולתגמלן. לשם כך, יוענקו נקודות זיכוי נוספות לאמהות עובדות בצורה כזו שגם נשים ברמת השתכרות נמוכה ובינונית ייהנו מהן וכן יתוגבר בעתיד מערך מעונות היום בסבסוד המדינה" – אמר שר האוצר יובל שטייניץ לאחר אישור ההחלטה.

בצעד נדיר של קונצנזוס, בירכו גם בקדימה על ההחלטה ואף הגדירו אותה 'הישג למפלגה', אך טענו כי הדרך עוד ארוכה: "זוהי רק תחילת הדרך. מדובר בהישג נקודתי אשר עדיין אינו נותן את המענה להכרה עקרונית בהוצאת מטפלת כהוצאה מוכרת למס. אין בכוונתנו לתת לאוצר להתחמק", אמרה חברת הכנסת רונית תירוש שנכחה בדיון היום והוסיפה: "אמשיך לקדם את הצעת החוק המקורית התואמת את החלטת בג"צ ובכוונתי ללחוץ על ח"כ חוטובלי להביאה לאלתר למליאה לשם הצבעה על דין רציפות".

חברת הכנסת אורית נוקד ממפלגת העבודה הנמנית על יוזמות החוק המקורי בירכה גם היא על אישור המתווה:"אני מברכת את משרד האוצר שהגיע למסקנה שעידוד נשים להצטרף למעגל העבודה אינו מתמצא רק בנקודת זיכוי. הגדלה מאסיבית של סבסוד מעונות יום היא הדרך האמיתית והנכונה להצטרפות נשים לשוק העבודה, ולכן טוב עשה שר האוצר שהגיע להבנות עם הוועדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully