וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייקל ג'קסון הלך לעולמו בגיל 50

עינב שיף

26.6.2009 / 9:07

אגדת הפופ הגיעה לקיצה בגיל 50: הזמר מייקל ג'קסון נמצא בביתו בלוס אנג'לס כשהוא אינו נושם והובהל לבית החולים במצב קריטי לאחר שלקה בליבו. האח ג'רמיין: "הרופאים נאבקו על חייו"

הזמר, היוצר, השחקן ואגדת הפופ מייקל ג'קסון מת הלילה (שישי) מדום לב בו לקה בביתו בלוס אנג'לס. צוות רפואי שהגיע לביתו גילה כי הזמר אינו נושם והחל לבצע בו פעולות החייאה תוך שהוא מבהיל אותו לבית החולים בעיר. תחילה לא ניתן היה להשיג את תגובת דובריו של הזמר, אך מאוחר יותר התקבל הדיווח הרשמי של רופא הלב שטיפל בו, לפיו ג'קסון מת בעקבות דום הלב בו לקה. מייקל ג'קסון היה בן חמישים במותו, והוא הותיר אחריו שמונה אחים, שלושה ילדים והון עצמי המוערך במאות מיליוני דולרים.

ג'רמיין ג'קסון, אחיו של הזמר, אמר במסיבת עיתונאים כי הסיבה למוות טרם התבררה ורק לאחר דו"ח הנתיחה של גופתו ניתן יהיה לקבוע מדוע לקה בליבו. האח סיפר כי הרופאים נאבקו במשך שעה שלמה על חייו של מייקל, אך לבסוף נאלצו לקבוע את מותו. ג'רמיין ביקש מהתקשורת לכבד את פרטיות המשפחה. ג'רמיין ג'קסון נפרד מאחיו ואמר "שאללה תמיד יהיה איתך".

מאות אלפי מעריצים ברחבי העולם סירבו להאמין לידיעה על מותו של ג'קסון. בניו יורק התאספו מעריצים רבים, הדליקו נרות ושרו משריו. גם מחוץ לבית החולים אליו הובהל, התאספו עשרות מעריצים.

בחודשים האחרונים דווח כי ג'קסון סובל ממחלת הסרטן ומטופל במרפאה מיוחדת בבברלי הילס. הזמר ביטל ארבע הופעות מתוך הסיבוב העולמי שתוכנן להתחיל ביולי הקרוב, אולם איש מדובריו לא הסכים להתייחס לשמועה אודות מחלתו.

רק מוקדם יותר השבוע דווח כי הזמר מאפשר למעריציו לרכוש כרטיסים נוספים להופעות המתוכננות שלו כחלק מסיבוב ההופעות של ג'קסון באנגליה, מופע שאמור היה להיפתח ב-13 ביולי ולהימשך עד מרץ 2010. 50 המופעים המתוכננים נמכרו תוך שעות מרגע יציאת ההודעה.

מייקל ג'וזף ג'קסון נולד ב – 29 באוגוסט, 1958 באחד מפרברי שיקגו שבמדינת אילינוי שבארצות הברית. מייקל היה הילד השביעי מבית תשעת הילדים שנולדו לג'וזף וולטר וקת'רין אסתר ג'קסון, לצד האחים רבי, ג'קי, טיטו, ג'רמיין, לה-טויה, מרלון, רנדי וג'נט. בילדותו סבל ג'קסון מהתעללות פיזית ונפשית של אביו, בשל רצונו האובססיבי בהזנקת הקריירה של בנו. בגיל 6, לאחר שהפגין כישרון מוזיקלי ויכולות במה מרשימות, הצטרפו מייקל ואחיו מרלון ללהקת הג'קסון בראדרס, שייסדו אחיו האחרים ג'קי, טיטו וג'רמיין. בעקבות הצטרפותם שונה שם ההרכב מהג'קסון בראדרס ל"ג'קסון 5".

שנות קיום הלהקה, שהמשיכה עם מייקל עד 1984 ונפרדה סופית בשנת 1989, הקליטו הג'קסון בראדרס עשרות שירים ואלבומים ללייבלים Motown ו – CBS ורכשה לעצמה מאות אלפי מעריצים. ג'קסון עצמו החל בה כנגן קונגאס (תופים אפריקנים), המשיך כזמר רקע ורקדן עד שהגיע לעמדת הזמר. בהיותו בן 11 טענו בחברת מוטאון כי מייקל בן 9 בכדי לגרום לו להיראות כפלא גדול עוד יותר. בין להיטי הלהקה היו I Want You Back, Dancer Machine ו –The Love You Save. בשנת 1972 שחרר ג'קסון את שני אלבומי הסולו הראשונים שלו, Got To Be There ו – Ben, שניהם עדיין תחת קונצרן הג'קסון פייב.

בשנת 1982 הגיע המהפך האמיתי בחייו של ג'קסון, כשהוציא את יצירת המופת Thriller. האלבום שבר שיא אחרי שיא, כששרד 80 שבועות ברציפות ברשימת עשרת האלבומים הנמכרים של הבילבורד, 37 מהם במקום הראשון. האלבום הכניס שבעה סינגלים למצעד עשרת השירים החמים של הבילבורד ומכירותיו מסביב לעולם מוערכות בכ – 104 מיליון עותקים, המקנות לו לא אחת את תואר "האלבום הנמכר ביותר בכל הזמנים". ת'רילר, שחגג לא מזמן 25 שנים לצאתו במהדורה מיוחדת, כולל להיטי ענק של ג'קסון כמו Beat It, "בילי ג'ין" ועוד. בנוסף למכירותיו העצומות, האלבום למעשה שינה את תעשיית המוזיקה: במספר מהלכים עסקיים מבריקים, כמו חתימת חוזה המבטיח לו 37 אחוזים ממכירות אלבומיו (סכום שיא), הפקת הסרט הדוקומנטרי שמומן על ידי MTV והוצאת מרצ'נדייז על שמו, הפך ג'קסון מנער ממעמד הפועלים לתעשיית ענק המגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה.

אלא שההצלחה העצומה של Thriller דוכאה, ושוב על ידי תקרית בריאותית: במהלך צילומי פרסומת לחברת "פפסי", אמצעים פירוטכנים שרפו את שערו של מייקל וגרמו לו לכוויות. ג'קסון התפשר עם החברה מחוץ לבית המשפט וזכה לפיצויים (אותם תרם לצדקה), אך נאלץ לעבור ניתוח שלישי באפו ששב להציק לו.

לצד ההצלחה מתחילה בריאותו של הזמר להידרדר

בין Thriller ל –Bad שיצא אחריו, ג'קסון עסק בעיקר בסרטים, צדקה וכיבוי שריפות רכילותיות, אותן הצית לעתים ג'קסון בעצמו כדי לסגל לעצמו תדמית אקסצנטרית, זו שהקנתה לו את הכינוי Wacko Jacko. לאחר ניתוח אף נוסף, החלה התקשורת לשים לב ביתר שאת לכך שעורו השחום של ג'קסון הופך לבן ולבן יותר, תהליך גופני שעורר שמועות הטוענות כי ג'קסון מלבין את עורו בכוונה. אלא שג'קסון אובחן רשמית כסובל ממחלות הבהרת והזאבת, מחלות אשר הופכות אותו רגיש לאור השמש.

בנוסף לאלו, שוב היה זה אפו של ג'קסון שהוביל לחרושת שמועות על מספר הניתוחים הפלסטיים אותם עבר ג'קסון בכדי לקבל מבנה פנים אשר יהיה מרוצה ממנו. אם זה לא הספיק, ג'קסון אף איבד משקל רב מגופו באופן שעורר שמועות על בעיית אנורקסיה ממנה סובל ג'קסון ואף ממחלה מסובכת יותר, שבעטיה ג'קסון איננו מסוגל להבחין בשינויים הבולטים בגופו.

בשנת 1987 ג'קסון חזר לקדמת הבמה עם האלבום Bad שמכר פחות עותקים מת'רילר, אך עדיין נחשב להצלחה מסחרית. סיבוב ההופעות של האלבום נמכר כמעט כולו מראש, כשבשנת 1989 ג'קסון זוכה בתואר "אמן העשור" וזוכה לראשונה לתואר "מלך הפופ" מידי חברתו הקרובה, אליזבת' טיילור. כשנה לפני כן הוציא ג'קסון את הביוגרפיה הראשונה שלו, Moonwalk שבה סיפר בפירוט על ההתעללות אותה עבר בילדותו, על הניתוחים הפלסטיים ועל השינויים במבנה פניו, אותם ייחס לתהליכי התבגרות, תאורה כבדה על הבמה, שינויי תסרוקות תכופים ועוד. באותה שנה קנה ג'קסון את אחוזת נוורלנד בעלות של 17 מיליון דולר, אחוזה שהפכה לסמל לניתוקו של ג'קסון מהעולם ולניסיונותיו לברוח מהתקשורת וממעריציו הרבים.

בשנת 1991 הוציא ג'קסון את אלבומו Dangerous, שכלל את אחד מלהיטיו הגדולים ביותר, Black Or White שכיוון בעקיפין לשמועות על צבע עורו המשתנה של ג'קסון. האלבום והסיבוב העולמי (במהלכו גם הופיע בישראל) שליוו אותו היו גם הם להצלחה גדולה, כשג'קסון ממשיך את פעילותו הרבה בתחום הצדקה תורם את כל רווחי הסיבוב לקרן Heal The World, הקרויה על שם להיט הענק ששחרר בשנת 1992 למטרות צדקה. חלק מפעילויות הקרן עסק בהבאת ילדים בסיכון לאחוזתו של ג'קסון, במהלך שעתיד להשפיע דרמטית על עתידו של ג'קסון.

ג'קסון מסתבך עם ילדים ופורש מהציבור

בשנת 1993 הואשם ג'קסון על ידי ג'ורדן צ'נדלר ואביו בן ה-13 בכך שהתעלל בו מינית, כולל אקטים של נשיקות, אוננות ועוד. למרות ניסיונות הולכים וחוזרים, עורכי הדין של הצדדים לא הצליחו להגיע לפשרה שתשקיט את הפרשה שהסבה נזק תדמיתי בל ישוער לג'קסון. השמועות על היותו פדופיל הובילו את ג'קסון ליטול משככי כאבים עד שהתמכר אליהם לחלוטין, התמכרות שהכריחה אותו לבטל את סופו של הטור העולמי ולצאת לגמילה. בנוסף, איבד ג'קסון שוב משקל רב בשל המתח ובעצת אנשיו הגיעו בסופו של דבר ג'קסון וצ'נדלר לפשרה שעלתה לג'קסון 22 מיליון דולר. לאחר התשלום, סירב צ'נדלר לשתף פעולה עם ההליכים הפליליים כנגד ג'קסון, שמעולם לא הואשם בהתעללות מינית במקרה צ'נדלר. מאוחר יותר באותה שנה נשא ג'קסון לאשה את ליזה מארי-פרסלי, בתו של אלביס פרסלי. הנישואים החזיקו מעמד פחות משנתיים, כשמעל חיי הזוג מרחפות שמועות אודות אמיתות הנישואים וחיי המין של השניים.

בשנת 2001 הוציא ג'קסון את אלבום האולפן האחרון שלו, Invincible, שזכה לביקורות פושרות ולווה במאבק אכזרי בינו לבין חברת התקליטים SONY, אשר מהחוזה עמה ביקש ג'קסון להשתחרר. לאחר שהתקשורת עברה לחבוט בדמותו האקסצנטרית ("פאקינג פריק", כינה אותו ה – NME), ג'קסון נח מעסקי המוזיקה ועסק בעיקר בצדקה. בשנת 2002 נולד ילדו השלישי, פרינס מייקל ג'קסון II כתוצאה מהזרעה מלאכותית. באחת מהשערוריות המפורסמות אותן עורר ג'קסון, יצא הזמר עם בנו מחוץ למרפסת מלון כשנראה שהוא עומד להפילו מגובה רב.

בשנת 2003 הואשם ג'קסון בהתעללות בילדים. החקירה נגדו נפתחה לאחר הקרנת הסרט "לחיות עם מייקל ג'קסון" של הבמאי מרטין באשיר שבו סיפר הזמר על כי הוא נוהג לארח ילדים בחדר השינה שלו. ג'קסון הבין את השלכות הסרט מאוחר מדי, וגם המתקפה הנגדית שלו על הבמאי לא הועילה כשארווין גארוויזו, הילד עמו נראה ג'קסון מחזיק ידיים בסרט, האשימו בהתעללות, טענות שהובילו לכתב אישום חמור נגד ג'קסון. המשפט החל ב – 2005 ובסופו ג'קסון, שהתמכר שוב למשככי כאבים ונגמר, זוכה מאשמה בכל הסעיפים. בתום המשפט הפנה ג'קסון את מאמציו לפתרון בעיותיו הכלכליות שנגרמו עקב אורח חיים פזרני למדי (הוא תועד כשהוא מבזבז שישה מיליון דולר בחנות אחת בלבד) ועלות המאבק המשפטי לטיהור שמו.

הופעותיו בציבור הפכו לנדירות, כשבכל תמונה נראה שמצבו הגופני מידרדר עוד יותר, כתוצאה מהניתוחים הרבים אותם עבר, ההתמכרויות ובעיות בריאות שונות. ג'קסון באחרונה נאלץ להתפשר עם נסיך בחריין, שאירח אותו לאחר הזיכוי במשפטו. לאחר מכן הידרדר מצבו של ג'קסון במהירות, עד למותו אמש כאגדת פופ אשר שינתה את פני המוזיקה לנצח, אך הותירה אחריה שאלות רבות על מחיר התהילה אותו שילם ג'קסון.

עדכון ראשון: 01:07

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully