וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסירים בישראל מוחזקים בתנאים מחפירים"

עדי שמחוביץ

21.6.2009 / 6:00

דו"ח הסנגוריה הציבורית מגלה כי אסירים מתמודדים עם תנאי צפיפות קשים ותנאי תברואה ירודים. שב"ס: "פועלים לשיפור התנאים"

הסנגוריה הציבורית פרסמה היום (ראשון) את הדו"ח השנתי בנוגע לתנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, משטרת ישראל ובתי המשפט לשנת 2008. בדו"ח ממצאים קשים המעידים לכאורה על הפרת זכויות אדם בסיסיות של עצורים ואסירים בישראל. על פי הדו"ח, בשליש ממתקני הכליאה בהם ביקרו אנשי הסנגוריה הציבורית, התקבלו תלונות שונות מצד אסירים בדבר אלימות הננקטת כלפיהם, יחס מזלזל וכן חיפושים פולשניים ומשפילים.

בבית סוהר "שיטה", נתקלו אנשי הסנגוריה הציבורית בשיפור בהיבט האלימות לעומת השנים הקודמות וזאת בשל מאמציה של מפקדת בית הסוהר החדשה. יחד עם זאת, גם בשנת 2008 התקבלו תלונות חמורות על אלימות סוהרים, התנכלויות, התעמרויות ויחס מזלזל ומשפיל באופן תדיר. אחד האסירים מסר כי "הסוהרים מתייחסים לאסירים כאל חיות". בין היתר, דווח על מקרים בהם בזמן קטטה בין אסירים, הפעילו אלימות קשה כלפי אסיר והמשיכו והרביצו לו באמצעות אלה, גם לאחר שהיה כפות באזיקים ושרוע על הרצפה.

עוד עולה מהדו"ח כי בכמעט ממחצית ממתקני הכליאה התקבלו תלונות בדבר ענישה קיצונית. בבית סוהר "דמון", התלוננו אסירים שכל ויכוח עם סוהר "מזכה" אותם בקנס של 250 שקלים. בבית סוהר "שיטה" התלוננו אסירים על היותם כלואים בתאיהם 22 שעות ביממה ובבית סוהר "אשל" אין כיור ושירותים בכל תא ולכן מקבלים האסירם פעם ביום בקבוק ושקית לעשיית צרכיהם. (יש לציין כי הוגשה עתירה בעניין וכעת החל שירות בתי הסוהר בשיפוץ התאים).

ממצאי הדו"ח מצביעים גם על מחסור במסגרות טיפוליות לאסירים במהלך השהייה בכלא או עם השחרור. מדובר במחסור חמור במספר התקנים לעובדים סוציאליים: "מחסור במסגרות שיקום ובעובדי שיקום בין כתלי הכלא פוגע לא רק באסיר עצמו כי אם גם בחברה כולה", נכתב בדו"ח. בבית סוהר "רימונים" אין אגפים המיועדים לגמילה או לשיקום ושירותי השיקום והטיפול נמצאו כבלתי מספקים. בבית הסוהר איילון עמד להשתחרר אסיר למבלי שיש בידו פתרון דיור כלשהו. האסיר שוחרר לחיים של דייר רחוב אשר עלולים להוביל אותו לחזור ולבצע עבירות.

נוסף על כך, הסנגוריה הציבורית דורשת את שינוי המדיניות בשירות בתי הסוהר, לפיה אסירים ביטחוניים אינם זכאים לטיפול ותמיכה סוציאלית. כמו כן, אסירים התלוננו באי זמינות גורמים רפואיים בבתי הסוהר ובתקופות המתנה ממושכות לבדיקות ולטיפולים. במתקן המעצר "ניצן", עצור נשא איידס לא קיבל את הטיפול התרופתי על פי המרשם שנרשם לו, חרף החלטה שיפוטית מפורשת של בית המשפט.

תנאים היגייניים ותברואתיים ירודים

הדו"ח גם עוסק בליקויים בנוגע לתשתית הכליאה שבאחריות השב"ס ומתאר תנאים היגייניים ותברואתיים ירודים, שבחלק מבתי הסוהר יש בהם כדי לסכן את בריאותם של האסירים. מדובר על צפיפות גדולה, תנאי אוורור קשים עד לכדי חום ומחנק בלתי נסבלים, מחסור בציד בסיסי של חימום, ביגוד בסיסי ושמיכות.

הסנגורית הציבורית הראשית, עו"ד ענבל רובינשטיין התייחסה לממצאי הדו"ח ואמרה כי "למרות השיפור ההדרגתי הניכר בתנאים הפיזיים, עדיין מדאיגה ביותר ההזנחה הקשה, החוזרת ומתגלה בחלק מאגפי הבידוד, הענישה וההפרדה בתאים בהם מוחזקים אבירים טעוני הגנה", עוד הביעה רובינשטיין את דאגתה בחסר העצום הקיים בכל היבטי הטיפול, השיקום והחינוך שפוגעת לא רק באסירים אלא גם באינטרס הציבורי.

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "שירות בתי הסוהר פועל באופן אינטנסיבי לשיפור תנאי האסירים במתקני הכליאה תוך שימת דגש להערות המבקרים הרשמיים. שיפור תנאי אחזקת האסירים הינו חלק אינטגראלי מעיסוק חשוב של חברה נאורה. אנו רואים באחזקת האסיר באופן אנושי וראוי, בטיפול באסיר ובמניעת רצידיביזם תרומה משמעותית של שב"ס לחוסנה של החברה בישראל ונמשיך לפעול באמצעות אלפי אנשי הסגל המסורים של שב"ס באופן מקצועי, ערכי ואיכותי להשגת מטרת הארגון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully