וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למשטר האירני נמאס: המחאות ידוכאו בחריפות

21.6.2009 / 9:20

מפקד המשטרה האירנית כתב למוסאווי כי אם המחאות לא ייפסקו, המשטרה תחריף צעדיה נגד המפגינים. לפי הדיווחים, 19 בני אדם נהרגו אמש במהומות

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: רועי כ"ץ)

המשטרה באירן מתכוננת להחריף את הצעדים נגד המפגינים. מפקד המשטרה האירנית שלח מכתב מאיים למנהיג המחאה באירן מיר חוסיין מוסאווי בו כתב כי אם לא ייפסקו המהומות, השוטרים "יתעמתו בנחישות" עם המפגינים. מפקד המשטרה, איסמעיל אחמדי מוגהדאם, כתב למוסאווי: "אני מכריז כי אם המצב הנוכחי יימשך, המשטרה תתעמת עם כל פעולת מחאה בלתי חוקית. אחרי הבחירות תומכיך ירדו לרחובות בצעד לא חוקי ופגעו בסדר הציבורי".

לטענת מפקד המשטרה, "המפגינים פועלים במסגרת האווירה הבלתי חוקי שאתה יצרת והמשטרה פעלה עד כה באיפוק ולא ירתה אפילו כדור אחד לעבר המפגינים שפצעו למעלה ב-400 שוטרים".

רשת הטלוויזיה האמריקאית CNN פרסמה הלילה נתונים שהתקבלו מפי מקורות רפואיים בבתי חולים באירן, שלפיהם עולה כי 19 בני אדם לפחות נהרגו אתמול מירי של כוחות המשטרה בטהרן, בשיראז ובאיספהאן. עוד מפרסמת CNN כי מדיווחים לא רשמיים עולה כי באירועים האלימים נהרגו 150 בני אדם.

אמש הבטיח מנהיג המחנה הרפורמיסטי באירן, מיר חוסיין מוסאווי לתומכיו כי יישאר לצדם וקרא להם לפתוח בשביתה כללית אם ייעצר על ידי השלטונות. בהצהרה לתומכיו הסביר מוסאווי כי אין כוונתו להתעמת עם המדינה האיסלמית, אך ציין כי האיסור על קיום הפגנות יביא ל"השלכות מסוכנות" למדינה. כך דיווחה סוכנות הידיעות "פארס".

באחד הסרטונים שעלו לרשת האינטרנט נראית צעירה אירנית שנורתה למוות ברחוב. בסרטון נראים עוברי אורח מנסים לשווא לסייע לצעירה ולעצור את דימומה. הם זועקים ובוכים כשהיא מתה בידיהם.

"זיוף הבחירות תוכנן במשך חודשים ארוכים. אנו נחושים לבטל את הבחירות". כך כתב אתמול מוסאווי למועצת שומרי החוקה. בדברים שנשא בכיכר בטהרן הוסיף מוסאווי: "אמשיך בדרכי. אני מוכן להקריב עצמי ולמות כשהיד". כך דיווח עד ראייה לסוכנות הידיעות "רויטרס". לדברי העד, מוסאווי קרא לתומכיו לפתוח בשביתה כללית אם ייעצר על ידי השלטונות. מוסאווי נאם בכיכר על פי הדיווח על אף שהרשויות באירן הורו לו שלא לתמוך בארגון הפגנות מחאה.

מוקדם יותר דיווחה הטלוויזיה האירנית הממלכתית כי שני בני אדם נהרגו בפיצוץ בקבר האייתוללה רוחאללה ח'ומייני, אבי המהפכה האיסלמית במדינה. לפי הדיווח, מחבל מתאבד פוצץ עצמו סמוך למוזיליאום, מקדש הקבר של המנהיג, ופצע גם שמונה בני אדם. אם הדיווח נכון, הפיגוע עשוי לשרת את השלטון של אחמדיניג'ד באירן, כשסביר להניח שהוא יפיל את האחריות על תומכי מנהיג המחנה הרפורמיסטי מיר חוסיין מוסאווי.

הערפל התקשורתי נמשך

הכתבים הזרים באירן מדווחים שאין ביכולתם לדעת מה המצב בטהרן ואין באפשרותם לאשר את הדיווח הממלכתי אודות הפיצוץ. מדיווחי עדי ראייה שהגיעו לסוכנויות השונות, המשטרה עושה שימוש בגז מדמיע לפיזור ההפגנות ובמסוקים ששופכים מים חמים על ראשי המפגינים.

עד ראייה סיפר כי כוח גדול של המשטרה האירנית חוסם את הרחובות המרכזיים בטהרן. על פי הדיווח, המשטרה ותומכי אחמדיניג'ד שמספר אנשיהם גדול יותר מהמפגינים ומגיע לכ-20 אלף, מונעת מאנשים להגיע למקום בו היו אמורים להתכנס לקראת צאתם להפגנה. על פי חלק מהדיווחים, פרצו עימותים בין המפגינים והמשטרה, וכוחות הביטחון האירנים מכים באלות, משתמשים בגז מדמיע ומפעילים זרנוקים כנגד המפגינים. ישנם דיווחים על עשרות נפגעים. עוד דווח כי תומכיו של מוסאווי הציתו מפקדה של תומכי נשיא אירן מחמוד אחמדיניג'ד בצפון טהרן. עד ראייה הוסיף כי כוחות המשטרה יורים באוויר על מנת למנוע עימותים בין הנצים.

מועצת שומרי החוקה של אירן הודיעה מוקדם יותר היום בתגובה לטענות על זיופים בבחירות במדינה כי היא תבצע ספירה מחדש של 10% מהקלפיות.המועצה מסרה באמצעות ערוץ הטלוויזיה האירני הרשמי: "למרות שהמועצה לא מחויבת לכך חוקית, אנו מוכנים לספור מחדש 10% מהקלפיות מהבחירות בצורה אקראית על מנת לבדוק את נוכחותם של פתקי הצבעה עם שמות המועמדים המפסידים בתוכן. המועצה תמסור עד יום רביעי את החלטתה, אבל אין חובה שנחכה עד יום רביעי. כאשר הבחינה שלנו תסתיים והספירה תבוצע מחדש נכריז על התוצאה הסופית. מיר חוסיין מוסאווי ומאהדי כרובי, שלא נכחו בפגישת המועצה היום,יכולים לדון בנושא עד יום רביעי. המועמד הנוסף שהפסיד, מוחסין רזאי, הוא השותף היחיד בישיבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully