וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוחלים גבוה

בעז שחם

15.6.2009 / 16:41

בחרמון קיימים מיני נחשים ולטאות רבים, חלקם נדירים ובסכנת הכחדה. אם ממש תרצו תוכלו לצפות בהם, אבל בזהירות

הר חרמון נצרב בתודעה הישראלית בתור "העיניים של המדינה". מפסגתו, הגבוהה ביותר בתחומי מדינת ישראל (כ - 2220 מטר מעל פני הים), ניתן להשקיף על כל צפון הארץ, עד לים התיכון במערב, וגם להציץ אל השכנים בסוריה ובלבנון. וכן, בהחלט, "ביום בהיר רואים את דמשק". אבל החרמון ניחן בקסם מיוחד מבחינת הנוף והטבע שבו. הוא ניצב כעין אי גבוה ומבודד מהרים גבוהים אחרים, ואין פלא ששוכנים עליו עשרות רבות של מיני צומח וחי שחלקם אנדמיים (ייחודיים) לחרמון וחלקם נציגים של מינים שאמורים להימצא מאות ואלפי קילומטרים צפונה לישראל.

עבור חובבי וחוקרי הזוחלים, החרמון מהווה אתר עלייה לרגל – תרתי משמע. והתקופה של חג שבועות, שבו במרבית השנים הפריחה בקרבת הפסגה מגיעה לשיא והשלג רובו ככולו כבר ניתך כשהוא מותיר אחריו שלוגיות (snowdrifts) מעטות, היא זמן מצוין לראות פעילות נמרצת של זוחלים בשטח.

עשרות מיני זוחלים ים תיכוניים

אז על אילו זוחלים אני מדבר? ובכן, ניתן לפגוש בחלקים הנמוכים של ההר (בערך עד גובה של 1700 מטר מעל פני הים) ולמרגלותיו, עשרות מיני זוחלים ים-תיכוניים, כגון: צב יבשה מצוי; הלטאות נחושית עינונית, וחומט גמד; הנחשים זעמן שחור, חנק ושחור ראש. כשמעפילים מעל רום של בערך 1450 מטר מעל פני הים, מתחילים למצוא מינים שהם ייחודיים לחרמון ולהרים גבוהים בדרום לבנון: הלטאות שממית חרמון ולטאה חרמונית והנחשים צפע חרמון ושלון קולר. שלושה מינים נוספים של נחשים לא ארסיים שתפוצתם העיקרית בדרום אירופה וצפון טורקיה נצפים בגבהים הללו לעתים נדירות: כרכן קרינים, כרכן חלק וזעמן מזרחי.

כל שבעת המינים האחרונים שהוזכרו מוגדרים בסכנת הכחדה חמורה (critically endangered) על-פי המדדים של האיחוד הבינלאומי לשמירת הטבע מטעם האו"ם, בעיקר בשל התחום הגיאוגרפי המצומצם יחסית שבו הם נפוצים ורגישותם הגבוהה של בתי הגידול שלהם לפגיעה עקב פעילות אדם. היחיד מביניהם שנצפה בארץ מחוץ להר חרמון הוא שלון קולר, המופיע לעתים נדירות בערוצים של הגליל העליון וגליל המערבי (למשל: נחל בצת, נחל כזיב). החרמון הוא גם אחד ה"מעוזים הבטוחים" (יחסית) האחרונים בארץ לאוכלוסיות הלטאה הירוקה (ראו באחד הטורים הקודמים בסדרה זו).

ממש אוהבים זוחלים?

כפי שהבוטנאים והצפרים נלהבים מהאפשרות לטייל בחרמון ולפגוש מינים נדירים ואנדמיים של צמחים וציפורים, בהתאמה, כך גם המתעניינים בזוחלים ששים לקבל הזדמנות לשוטט בחרמון ולפגוש צבים, לטאות ונחשים שאת חלקם לא ניתן לפגוש בשום מקום אחר בארץ (ולעתים בעולם). מזה כעשור התפתחה מעין מסורת של סקרי זוחלים בחרמון. את הסקרים אני מארגן (בהתנדבות) במסגרת פעילות מרכז זוחלים ודוחיים של החברה להגנת הטבע, בעזרת עמיתים המסייעים לי בארגון, תיאום וביצוע הסקרים בשטח. מאחר שהשטח הוא שמורת טבע, שטח צבאי, אזור גבול בינלאומי ואתר סקי (בעת ובעונה אחת), הפעילות מחייבת תיאום ואישור של רשות הטבע והגנים, גורמי צה"ל והנהלת אתר החרמון, בהתאמה. זוהי הזדמנות טובה להודות לכל מי שעזר השנה ולאורך כל השנים בהכנות ובביצוע הסקרים שלנו ובשמירה על הטבע ההולך ונעלם.

אם אתם מטיילים בחרמון בחודשים בהם הוא נטול מעטה קר ולבן, זכרו שכל הזוחלים שחיים עליו (כמו בכל מקום אחר בארצנו) הם חיות בר ומוגנים על פי חוק, נא לא להציק להם, ובוודאי לא לפגוע בהם, רק להביט, להתפעל ואולי גם לצלם.

* בעז שחם הוא ממרכז הזוחלים והדוחיים של החברה להגנת הטבע, המחלקה לאבולוציה, סיסטמטיקה ואקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים והמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully