וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיפתח חקירה נגד מצ"ח בפרשת צ'יקו תמיר

11.6.2009 / 17:43

בעקבות הביקורת החריפה שמתחו שופטי בית הדין הצבאי על גורמי החקירה בצה"ל, הורה הפצ"ר על פתיחת חקירה פנימית. "חשד כבד רובץ על רשויות מצ"ח"

הפצ"ר תת אלוף אביחי מנדלבליט הורה הערב (חמישי) על פתיחת חקירה של היחידה לחקירות פנים כנגד מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת), בעקבות פסק הדין שניתן היום בעניינו של תת אלוף משה (צ'יקו) תמיר שבו הוחלט להורידו בדרגה. תמיר הורשע שנתן לבנו בן ה-14 לנהוג בטרקטורון צבאי שגרם לתאונת דרכים. בראש היחידה יעמוד קצין מילואים בדרגת אלוף משנה שבסמכותו לבדוק את חקירת מצ"ח, בסיום החקירה יועברו ממצאיה לידי הפצ"ר.

ההחלטה על פתיחת החקירה התקבלה לאחר הביקורת החריפה שמתחו שופטי בית הדין הצבאי בקריה על גורמי החקירה בצה"ל. בגזר הדין כתבו השופטים כי "חשד כבד רובץ על רשויות מצ"ח, חשד אשר לפיו הן ביקשו לטפל בחקירה בתיק זה באורח בלתי שגרתי ובכך למנוע את יציאתה לאור של האמת בעניין ההתרחשות על ידיהם".

עוד ציינו השופטים כי "במהלך הצגת ראיות התביעה, התעוררו סימני שאלה מסוימים להתנהלות גורמי החקירה. הם נמנעו מלחקור את הנאשם באזהרה לגבי מעורבותו בביצוע העבירה. ממילא הם גם לא העמידו את הנחקר באמצעות אזהרה על מרכיבי החשד. הם נמנעו מהעמקת החקירה ובמקום דו"ח סיכום חקירה צורף להודעת הנאשם תדפיס ממוחשב".

"חשד: ניסיון לגמד את האירוע"

השופטים מציינים בגזר הדין גם את התייחסותו של אחד העדים בחקירה: "העד אישר, למעשה, כי התנהלות חקירת האירוע היתה תמוהה ואף חשודה בעיניו. הוא ציין כי ראוי היה לנהוג באירוע כאירוע של 'תאונה מורכבת' שלא לומר אירוע 'פלילי' פשוטו כמשמעו. ההתייחסות אל האירוע כאל תאונת דרכים 'פשוטה' שבה נגרם נזק זניח כתוצאה מהתרשלות של נהג צבאי ולא כאל מעשה חמור של הרשאת קטין חסר רישיון לנהוג ברכב, אירוע שגרם לתאונת דרכים, היא אכן חריגה וחשודה".

לסיכום הביקורת הקשה שהטיחו השופטים בגורמי החקירה נכתב: "חקירת הקצין שלא תחת אזהרה, הימנעות מציון פרטיו של הקצין הבכיר על גבי כרית התיק, הימנעות מהבאת המלצה להעמדה לדין בגין עבירות חמורות של מתן הרשאה לקטין לנהוג ברכב צבאי ללא רישיון ושל הסתרת תאונת הדרכים - כל אלו מעוררים יותר מאשר חשד כבד כי גורמי החקירה נמנעו מלמצות את חקר האמת בעניינו של הנאשם, בניסיון לגמד את האירוע ולמנוע חקירתו עד תום. אם חשד זה יתאמת, האמור ברעידת אדמה של ממש בכל הנוגע לאמינותם של גורמי החקירה בצה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully