וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שייח פלסטיני תקף את ישראל, האפיפיור עזב

עידן דורנר

11.5.2009 / 19:45

מפגש מנהיגי דת מישראל והרשות הפלסטינית בו השתתף האפיפיור התפוצץ לאחר שאיש דת בכיר ברשות טען כי הישראלים רצחו ילדים בעזה. "על אנשי הדתות האחרות להגן על הפלסטינים מפני היהודים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: רן צימט)

תקרית דיפלומטית ראשונה במהלך ביקורו בישראל של האפיפיור בנדיקטוס ה-16. האפיפיור השתתף הערב (שני) במפגש עם מנהיגי דת מישראל ומהרשות הפלסטינית במלון נוטרדאם בעיר העתיקה בירושלים, מפגש ש"התפוצץ" בעקבות דבריו של השייח תיסיר תמימי, שופט ואיש דת בכיר ברשות הפלסטינית. תמימי תקף בחריפות את ישראל ואמר כי הישראלים הפכו את הפלסטינים לפליטים ורצחו נשים וילדים בעזה.

תמימי, שלא היה ברשימת הנואמים המקורית עלה לדוכן הנואמים ואמר כי "שלום צודק פירושו מדינה פלסטינית. על ישראל להפסיק להרוג נשים וילדים ולהרוס בתים כפי שעשתה בעזה. ירושלים היא בירת פלסטין לנצח". הוא קרא לכל אנשי הדתות האחרות להגן על הפלסטינים מפני היהודים.

נציג ממשרד החוץ ניסה להפריע לנאום באמצעות קריאות ביניים, והפטריארך הלטיני פואד טוואל ניסה להפסיק את דברי השייח כמה פעמים במהלך נאומו, אך לשווא. עם סיום הדברים של תמימי האפיפיור עזב את האולם באמצע הטקס שבמהלכו היה אמורים להחליף אנשי הדת מתנות ייצוגיות עם האפיפיור. הרב שאר ישוב כהן, שהשתתף אף הוא בטקס, אמר כי "חבל שהנציג הפלסטיני ניצל את הפגישה שהיתה אמורה לגשר בין הדתות. להבא נדע לא להגיע לפגישות מהסוג הזה, אם זה היחס שאנחנו מקבלים". לפני התקרית נאם האפיפיור בנושאי דת ואמונה. בנדיקטוס ה-16 ציין כי "למרות ההבדלים בין הדתות יש בהן יותר מכנה משותף מאשר פילוג".

דובר הוותיקן פדריקו לומברדי אמר כי "ההתערבות של שייח תמימי לא אושרה על ידי המארגנים. הפגישה הוקדשה לדיאלוג בין דתי וההתערבות היתה דוגמא שלילית לדיאלוג. אנחנו מקווים שתקרית כזאת לא תפגע במשימה של האפיפיור המכוונת לקידום שלום ודיאלוג בין-דתי, כפי שהוא הבהיר באירועים רבים. אנו מקווים גם שהדיאלוג הבין-דתי בארץ לא ייפגע".

מנכ"ל הרבנות הראשית, עודד וינר שהשתתף בטקס אמר כי זו "בושה שכאשר האפיפיור בא לכאן כדי לקדם הבנה ואחווה בין הדתות, השייח ניצל לרעה את הבמה שניתנה לו כדי לתקוף בצורה כזאת את ישראל. גם בפעם הקודמת עם האפיפיור הקודם היתה תקרית דומה, כשתמימי לא לחץ את ידו של הרב לאו. הוא זורע שנאה, לא נשב איתו יותר אם הוא הנציג של הפלסטינים. אנחנו מוכנים להידברות, אך המוסלמים הקיצוניים מושכים לשנאה ולפירוד. זו היתה טעות לתת לו לדבר והעברנו את רוח הדברים לנציגי הוותיקן".

"גרם נזק לתדמית הרשות"

ממשלת ישראל הגיבה בהודעה משותפת למשרד החוץ ולמשרד התיירות על דבריו של השייח. בהודעה נמסר כי "מצער במיוחד שהשייח תמימי ניצל מפגש בין דתי שנועד לקידום הדיאלוג וההבנה בין נוצרים יהודים ומוסלמים כדי להסיט באופן פרוע נגד ישראל". השר הממונה על ביקור האפיפיור בישראל, שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, הדגיש כי "הפרובוקציה של השייח פגעה בראש ובראשונה באפיפיור בנדיקטוס ה-16 שהגיע לארץ הקודש כדי לקרב את השלום ואת האחווה בין עמי האיזור ומאמיניו. ישראל מגנה את דברי השיטנה של השייח, שבמקום לקדם את השלום והדו קיום בחר לזרוע פירוז ושנאה בין ישראלים לפלסטינים ובין יהודים, מוסלמים ונוצרים. חבל במיוחד שדווקא הקיצונים הם אלו שייצגו את הפלסטינים ואת המוסלמים באירוע בין דתי חשוב כל כך בנוכחותו של האפיפיור".

יוסי לוי, מנהל התקשורת הישראלית במשרד החוץ אמר כי "הכעס והאכזבה שניכרו בפניו של האפיפיור נקלטו היטב אצל הפלסטינים. השייח אולי קצר כמה מחיאות כפיים בכמה סלונים בעזה אבל הם מבינים היטב שהוא גרם נזק לתדמית הרשות, וזאת בשעה שיש ניסיון להביא ללחיצת יד סמלית - נדירה באיכותה ובעצמתה המוסרית - בין נציגי שלוש הדתות, ועוד במעמד האפיפיור".

לוי הוסיף כי "יש לשייח חופש ביטוי - הוא לא יידה אבנים ולא ירה באף אחד - אבל גם במסגרת חופש הביטוי הוא השאיר טעם מר ופגע בעיקר באפיפיור. האפיפיור זימן את נציגי הדתות למסר של פיוס והוא קיבל נאום כיכרות מהסוג המתלהם ביותר. דברי השייח תמימי הסבו צער לכל מי שציפה שנבחרי ציבור ואנשי דת יסללו את הדרך לפיוס בין עמים שתהום מדממת פעורה ביניהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully