וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: אוקלהומה סיטי עולה באש

טלי גולדשטין

19.4.2009 / 8:20

וגם: המצור על הכת של דיויד כורש בטקסס מסתיים בשריפה, גרייס קלי ונסיך מונקו מתחתנים ובניין הממשלה באוקלהומה סיטי מתפוצץ

הפיגוע באוקלהומה סיטי

ב-19 באפריל 1995, התפוצצה מכונית תופת בבניין ממשלתי בעיר אוקלהומה סיטי שבמדינת אוקלהומה. 168 בני אדם נהרגו בפיגוע הטרור, בהם 19 ילדים ומעל ל-500 נפצעו. נשיא ארצות הברית דאז ביל קלינטון הבטיח "עונש מהיר וקשה" למעורבים בתכנון וביצוע הפיגוע. "ארה"ב לא תסבול זאת ואני לא אתן לעם האמריקאי להיות מאוים על ידי פחדנים רשעים", אמר קלינטון במהלך מסיבת עיתונאים.

הפיצוץ ארע בשעות הבוקר, כשמרבית העובדים בבניין כבר הגיעו למשרדיהם. בפיצוץ נהרסה חזית בניין "אלפרד מורה" בן עשר הקומות. כאוס ובלבול אפפו את זירת האירוע לאחר הפיצוץ העז. צוותי רפואה הגיעו למקום והחלו לטפל בפצועים בעוד צוותי החילוץ עשו דרכם אל תוך ההריסות כדי לנסות ולחץ ניצולים. בבניין היה גם, בין השאר, פעוטון לילדים.

בתחילה, היו שסברו שהעומדים מאחורי הפיגוע הם חברי כת דיוויד כורש מווייקו, טקסס. אולם אלו הכחישו בתוקף כל קשר למתקפה. ממחלקת המדינה האמריקאית לא נמסרו פרטים, אך ה-FBI ומשטרת אוקלהומה פרסמו תאור של שלושה גברים בעלי חזות מזרח תיכונית שנמלטו מזירת הפיגוע בשברולט חומה מהאזור. בנייני ממשלה בוושינגטון הבירה וברחבי ארה"ב כולה הגבירו את האבטחה ועמדו בכוננות גבוהה. חלק מהמשרדים פונו על רקע חששות לפיגוע דומה.

שישה ימים עברו עד שכל גופות הקורבנות בפיגוע הוצאו מההריסות. טימותי מק'ויי, חייל יוצא מלחמת המפרץ בן 33, הורשע במתקפה ועונש מוות נזר עליו לאחר משפט בן חודשיים. הוא הוצא להורג באינדיאנה ב-11 ביוני 2001 .

המניע למתקפה היה, ככל הנראה, מחאה נגד הממשלה האמריקאית בגין המצור על כת דיוויד כורש בחווה בטקסס, במהלכו 82 חברי הכת מתו. טרי ניקולס, חברו של מק'ויי מהשירות הצבאי, הורשע אף הוא בדצמבר 1997 בהריגה ובקשירת קשר ונשלח למאסר עולם. מייקל פורטיר, האדם השלישי המעורב בתכנון הפיגוע באוקלהומה סיטי, הודה כי ידע מראש על הפיגוע ונשלח ל-12 שנות מאסר לאחר שהסכים להעיד בעבור התביעה. ב-2000, נחנכה אנדרטת זיכרון לזכר קורבנות הפיגוע באתר עצמו, בנוכחות הנשיא קלינטון.

המצור על מתחם כת הדוידים מסתיים

שנתיים קודם לכן, ב-19 באפריל 1993, הסתיים המצור על הכת בווייקו, טקסס בטרגדיה. בפברואר 1993 התבצרו חברי כת "הדוידים" בראשותו של דיוויד כורש בחווה בטקסס וסרבו לאפשר את כניסתם של אנשי האף.בי.איי. ב?28 בפברואר 1993 פשטה יחידת לוחמים של ה-ATF האמריקאית (הרשות האמריקנית לאכיפת חוקי האלכוהול, הטבק, הנשק וחומרי הנפץ ) על חוות הכת בהר הכרמל, המצויה 14 ק"מ מן העיירה ווייקו שבמדינת טקסס. הפשיטה הראשונה הותירה אחריה עשרה הרוגים, בהם שישה אנשי-כת. ה-FBI הטיל מצור בן 51 יום על החווה, ובסופו נשרף המתחם לחלוטין ו- 82 מחברי הכת נהרגו, בהם 21 ילדים ומנהיג הכת, דייוויד כורש.

כת הדוידים התפצלה מכנסיית האדוונטיסטים של היום השביעי לאחר גירושו של כורש (שהיה חבר בה מ-1979) בטענה שהוא השפיע לרעה על חבריו. כורש, שנסע להוליווד על מנת להפוך למוזיקאי מצליח, שב לווייקו ב-1981 כדי להתחבר לכת הדוידים. מייסדי הכת האפוקליפטית, בן ולויס רודן, קבעו שמשיח חדש יגיע, ובואו יהיה סימן לתחילת אחרית הימים. לאחר מותה של לויס, השתלט כורש על הכת. הרשויות ניסו לעצור את כורש ב-28 בפברואר 1993, בחשד להתעללות בילדים ואחזקה בלתי חוקית של נשק והתוצאה הסופית היתה שריפת המתחם כולו.

ביקורת נמתחה נגד ה-FBI בגין שימוש באלימות מוגזמת במטרה לסיים את המצור. התובעת הכללית ג'נט רינו נאלצה להגן על החלטתה להשתמש בגז מדמיע ובטנקים נגד המתבצרים. בינואר 1944, 11 ניצולי הכת עמדו למשפט. הם זוכו מכל אשמה. בספטמבר, 2000 שופט פדרלי זיכה את הממשל האמריקני מכל אחריות למותם של אנשי הכת של דיוויד כורש. השופט, וולטר סמית, פסק כי מנהיג הכת, דייויד כורש, שנהרג במקום, הוא האיש היחידי שיש להאשים באירוע.

השופט דחה בכך גם תשלום פיצויים בסך 675 מיליון דולר שדרשו קרובי משפחותיהם של ההרוגים. קרובי המשפחה טענו שסוכני הממשל הם שגרמו לאש הקטלנית שפרצה במקום.

באושר ועושר

ובנימה קלילה יותר, ב-19 באפריל 1956 התחתן הנסיך רנייה השלישי ממונקו עם השחקנית האמריקאית היפהפייה גרייס קלי לאחר רומן שכמו ויצא מספרי האגדה. השניים נדרו נדריהם בטקס דתי שנערך בארמון מונקו. קלי לבשה שמלת קלי בצבע שנהב מקושטת בתחרה ומשי.

בסוף הטקס, נשא האפיפיור מסר מיוחד והזוג יצא לרחובות מונטה קרלו במכונית פתוחה לקול תשואות אלפי צופים. הזוג, שהכריז על אירוסיו בינואר 1956, בילה את ירח הדבש בשייט בים התיכון ביאכטת הנסיך.

גרייס פטרישיה קלי נולדה ב-12 בנובמבר 1929 בפילדלפיה. ב-1951, היא הופיעה בסרט הראשון שלה - Fourteen Hours. שנה לאחר מכן נסקה קריירת המשחק שלה כשקיבלה את תפקיד איימי קיין בסרט High Noon.

לאחר נישואיה, הפכה קלי לנסיכה של מונקו. היא ויתרה על קריירת המשחק המצליחה שלה לאחר 11 סרטים. הזוג המלכותי ילדו שלושה ילדים – קרוליין, אלברט, וסטפני. הנסיכה גרייס קלי נהרגה בתאונת דרכים טרגית ב-14 בספטמבר 1982 לאחר שמכוניתה סטתה מהדרך וצנחה מעבר לצוק.

הנסיך רנייה השלישי נולד ב-1923 והתחנך בבריטניה, שוויץ וצרפת. הוא ירש את כס המלכות מסבו לואי השני ב-1949 והפך לשליט ה-31 של מונקו. הנסיך רנייה מת באפריל 2005.

באו לעולם

אליוט נס (1903 - 1957) - סוכן במשרד האוצר האמריקני, שנודע במאמציו לאכוף את "חוק היובש" בעיר שיקגו, כמנהיג הצוות שזכה לכינוי "הבלתי משוחדים"

ג'יין מנספילד (1933- 1967) - דוגמנית ושחקנית אמריקאית

דדלי מור (1935-2002) - שחקן בריטי, כיכב בסרט "ארתור" עם לייזה מינלי ו"עשר" עם בו דרק

טים קארי (1946 - ) - שחקן בריטי. נחרט בתודעה הציבורית כמי ששיחק את ד"ר פראנקנפורטר בסרט הפולחן "מופע הקולנוע של רוקי"

פלומה פיקאסו (1949 - ) - בתו של האמן פבלו פיקאסו

הלכו לעולמם

ג'ורג' גורדון ביירון (1788 - 1824) - מגדולי המשוררים הרומנטיים האנגלים

בנג'ימין ד'יזראלי (1804-1881 )- מדינאי בריטי ממוצא יהודי, ראש ממשלת בריטניה, מאוהדי תכניות ההתיישבות היהודית בא"י, חיבר ספרים בנושא הבעיה היהודית

צ'רלס דרווין (1809-1882) - מגדולי הביולוגים בכל הזמנים, אבי תורת האבולוציה

דפנה דה מורייה (1907-1989) - סופרת המתח והרומנים ההיסטוריים הידועה דפנה דה מוריה, "רבקה"

בני היל (1924-1992 ) - קומיקאי בריטי אגדי

דיוויד כורש (1959-1993) - מנהיג כת "הדוידים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully